Edycja 2019 programu szkoleniowo-mentoringowego TopMinds zakończona!
14.06.2019
Dobiegła końca kolejna edycja programu szkoleniowo-mentoringowego dla studentów TopMinds.
Program TopMinds powstał aby wspierać młodych ludzi - studentów z polskich uczelni, którzy kończąc studia potrzebują wsparcia w podejmowaniu wyzwań zawodowych i odnajdywaniu własnej ścieżki realizacji celów i zamierzeń. Takie wsparcie zapewniają doświadczeni mentorzy - absolwenci Programów Fulbrighta i Top 500 Innovators, którzy od 2016 roku współtworzą ten program. Uczestnicy biorą udział w mentoringu indywidualnym (mentoring), sesjach szkoleniowych z doskonalenia umiejętności interpersonalnych (training), spotkaniach z ekspertami z różnych dziedzin (best practices) oraz z rówieśnikami o zbliżonych celach i zainteresowaniach (networking). Sam program jest wspólną inicjatywą Stowarzyszenia Top 500 Innovators i Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta realizowaną przy wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i finansowaną z projektu DIALOG 0043/2017 (2017-2019).
O Edycji 2019
W edycji 2019 wzięło udział 43 uczestników, wybranych w procesie rekrutacji spośród 185 aplikujących studentów z 65 uczelni w całym kraju. Najwięcej zgłoszeń organizatorzy otrzymali od studentów z Uniwersytetu Warszawskiego (12,6%), Politechniki Warszawskiej (7,7%), Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (7,0%), Uniwersytetu Wrocławskiego (5,6%), Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu (4,9%), Uniwersytetu Jagiellońskiego (3,5%), Uniwersytetu Medycznego w Łodzi (2,8%), Politechniki Wrocławskiej (2,8%) oraz Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (2,8%). Wśród aplikujących 32% stanowili studenci III stopnia studiów, 22% - II stopnia studiów, 26% - I stopnia studiów oraz 20% studentów studiów jednolitych. Na podstawie ankiet rekrutacyjnych okazało się, że 39% młodych ludzi wciąż pozostaje na etapie poszukiwania swojej ścieżki zawodowej i potrzebuje wsparcia doświadczonych mentorów. Pozostali wskazali, że wiążą swoją pracę zawodową z nauką (36%), biznesem (20%) i działalnością w organizacjach pozarządowych (5%) i właśnie w tych obszarach potrzebują wsparcia.
Dla uczestników edycji 2019 TopMinds, która trwała od stycznia do czerwca 2019, organizatorzy przygotowali interesujący i intensywny program szkoleniowy. Mentorowani i mentorzy mogli wziąć udział w weekendowym BootCampie, który był okazją do pierwszego spotkania par mentorskich. Podczas BootCampu wzięli oni udział w szkoleniach przygotowujących do procesu mentoringu oraz rozwijających warsztat mentorski. W ramach 3 weekendowych sesji szkoleniowych (marzec, kwiecień, maj) młodzież uczestniczyła w szkoleniach i warsztatach, m.in. z budowania własnej marki, które poprowadzili specjaliści z UX - Jan Bińczyk i Krystian Miasik oraz przygotowywania wystąpień w stylu TED i komunikacji w zespole, które poprowadziły Aleksandra Dudek i Emilia Zajfert, trenerki przygotowujące mówców do wystąpień TED. Uczestnicy edycji 2019 mieli wyjątkową możliwość poznania i porozmawiania z przedstawicielami świata biznesu, nauki i administracji publicznej. W spotkaniach z młodzieżą wzięli udział: dr Marek Bury - rzecznik patentowy z Bury & Bury Kancelaria Patentowa sp. z o.o., który opowiedział jak wygląda ścieżka kariery europejskiego rzecznika patentowego i jak ją zaplanować, Paweł Sieczkiewicz z Telemedi.co opowiedział o tym, jak założył firmę z usługami telemedycyny i jaki ją z sukcesem rozwija, dr Magdalena Garlińska z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju opowiedziała jak to jest pomagać naukowcom i przedsiębiorcom realizować odważne projekty badawcze, a prezes Jarosław Wielopolski z firmy Multiconsult podzielił się ze wszystkim swoimi doświadczeniami z zarządzania zespołami ludzkimi i dużymi organizacjami.
Podczas edycji 2019 mentorowani i mentorzy mieli również okazję do rozmów i dyskusji dotyczących aktualnie ważnych dla społeczności akademickiej tematów. W ramach seminarium, które poprowadziła mentorka prof. Monika Kaczmarek z Instytutu rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk dyskutowano nad rolą kobiet w nauce. Mentorzy mogli również wziąć udział w seminarium o tym, jak chronić pomysły, teorie i metody badawcze w ramach prowadzonych przez siebie badań, które to seminarium poprowadziła mecenas dr Anna Chorążewska z Uniwersytetu Śląskiego.
Program TopMinds nie tylko wspiera mentorowanych ale również pozwala mentorom rozwijać ich własny warsztat mentorski poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach, sesjach warsztatowych i konsultacjach. Wsparcie eksperckie w tym zakresie zapewniają specjaliści - Piotr Jaworski i Bartosz Fingas z Collegium Wratislaviense oraz Piotr Sulikowski ze Stowarzyszenia Top 500 Innovators.
Uczestnicy o Edycji 2019 TopMinds
Program TopMinds cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród młodych ludzi kończących studia, a udział w nim dla wielu z nich jest cennym i niezapomnianym doświadczeniem. Tak o edycji 2019 mówią jej uczestnicy:
Andrzej Reinke, Politechnika Warszawska:
W programie TopMinds najbardziej podobają mi się ludzie, którzy kochają naukę i chcą się rozwijać. Fajnie jest z nimi współpracować i myślę, że po programie z paroma osobami będziemy prowadzić ciekawe projekty. Zdecydowanie polecam ten program! Jest tyle wspaniałych ludzi i cudowna energia, która Was zmotywuje i pozwoli na osiągnięcie Waszych wymarzonych celów!
Alicja Górecka, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie:
Podoba mi się to, że jak stąd wyjeżdżam to chce mi się wszystko robić! Jak przyjeżdżam to mam totalny reset, czuję, że się czegoś uczę nowego, a potem jak wracam to mam ochotę to wdrażać w życie i spełniać swoje cele, a czasami z tym jest ciężko, więc te spotkania bardzo mnie motywują.
Justyna Mila, Akademia Górniczo-Hutnicza:
Po szkoleniach tutaj, po spotkaniach z innymi mentorowanymi czuję się bardzo zainspirowana i od razu mam ochotę robić więcej, bo czuję, że powinnam i nie mogę być w tyle ;) Osobie, która waha się zaaplikować doradziłabym, że absolutnie warto!
Monika Goszcz, Politechnika Warszawska/Szkoła Główna Handlowa:
Uważam, że programy mentoringowe są bardzo ważne i bardzo cenne dla studentów na etapie dobierania swoich mentorów. Sformalizowane ramy programu mentoringowego pomagają zlokalizować mentorów w naszym codziennym życiu, a także pomagają poznać cudownych ludzi, którzy są z przeróżnych dyscyplin. Możemy poznać ich zainteresowania i ich punkty widzenia, co może pomóc nam rozwinąć nas jako człowieka. To jest chyba najbardziej wyjątkowe, ta możliwość spotkania ludzi z różnych biegunów, którzy potrafią ze sobą współpracować.
Natalia Drobek, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku:
W programie TopMinds najbardziej podoba mi się... chyba wszystko! Bardzo podobają mi się warsztaty, szkolenia... szkolenia są bardzo ciekawe. Podoba mi się networking. Ludzie, których tutaj spotkałam są naprawdę warci czasu z nimi spędzonego. Chciałabym być tutaj dłużej! Chociaż nie dzielimy ze sobą tych samych dziedzin, to dzielimy pasję, zainteresowanie i naprawdę jeszcze wiele chciałabym się od nich nauczyć. Lubię też to, że nie tylko mój mentor ale także inni angażują się w moje sprawy i dzielą się radami. To jest to!
Zakończenie edycji 2019
Uroczyste zakończenie edycji 2019 odbyło się 14 czerwca 2019 w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W uroczystości wzięli udział uczestnicy edycji 2019, mentorzy oraz zaproszeni goście. Justyna Janiszewska, dyrektor wykonawczy z Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta oraz Krystyna Malińska, wiceprezes Stowarzyszenia Top 500 Innovators, podsumowały edycję 2019 programu. Podczas spotkania w MNiSW mentorzy i mentorowani podzielili się swoimi historiami mentorskimi. Patrycja Radek - project menedżerka, mentorka wspierająca kobiety działające w obszarach STEM i szefowa rady programowej nowej inicjatywy Balans PL, która powstała by kształtować równowagę płci w debacie publicznej - opowiedziała, jak wyglądała jej praca z mentorowaną Justyną Pelc. Agata Wujkowska z Centrum Onkologii, Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie i prof. Monika Kaczmarek z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN opowiedziały o swojej współpracy w ramach programu. O swoich doświadczeniach z pracy z mentorem Janem Paczesnym z Instytutu Chemii Fizycznej PAN opowiedział Michał Noworolnik z Politechniki Śląskiej. Mentorowani edycji 2019 poza zainteresowaniami naukowymi, rozwijają swoje pasje artystyczne. Marcin Kawko, doktorant z SGH nie tylko zajmuje się etyką, moralnością i wartościami w biznesie ale też tańczy w Zespole Pieśni i Tańca SGH. Wszyscy uczestnicy uroczystości mogli podziwiać pokaz tańca i śpiewek ludowych w wykonaniu Marcina i Agaty. Uroczystość zakończyła się wręczeniem dyplomów i pamiątkowym zdjęciem.
Więcej informacji o programie na stronie internetowej www.topminds.pl, a relacja z zakończenia edycji 2019 do obejrzenia na facebooku.
Zachęcamy do polubienia i śledzenia naszego profilu na facebooku!
O organizatorach:
Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta od 1990 r. administruje Programem Fulbrighta w Polsce. Wyróżniającym się studentom i absolwentom polskich uczelni oferuje stypendia na rozpoczęcie studiów w USA, doktorantom na prowadzenia badań a pracownikom naukowym na prowadzenie badań i wykładów w wybranej uczelni amerykańskiej. Instytucjom szkolnictwa wyższego oferuje możliwość zaproszenia amerykańskich wykładowców, badaczy, studentów lub specjalistów na semestr lub rok akademicki, do współpracy przy krótkoterminowym projekcie lub do wygłoszenia wykładu. Komisja prowadzi centrum doradztwa edukacyjnego EducationUSA gdzie można uzyskać wiarygodne informacje na temat systemu szkolnictwa wyższego w USA. Pełna oferta stypendialna Komisji, prezentacja, warunki kwalifikowalności oraz aplikacji przedstawione zostały na stronie fulbright.edu.pl.
Stowarzyszenie Top 500 Innovators powstało w 2013 roku z inicjatywy absolwentów Programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Top 500 Innovators (2011-2015). Zrzesza ono 443 członków, wśród których są naukowcy, przedsiębiorcy a także specjaliści z zakresu transferu technologii i komercjalizacji. Stowarzyszenie pełni funkcję interdyscyplinarnej platformy współpracy pomiędzy przedstawicielami środowisk naukowych i centrów transferu technologii w Polsce, wykorzystując doświadczenie członków Stowarzyszenia zdobyte na najlepszych uczelniach na świecie, tj. w Stanford University, University of California, Berkeley, University of Cambridge i University of Oxford. Działalność Stowarzyszenia obejmuje promocję postaw innowacyjnych, przedsiębiorczości akademickiej, propagowanie idei współpracy nauki i biznesu oraz komercjalizacji badań naukowych. Stowarzyszenie aktywnie angażuje się w działania i inicjatywy, szczególnie te, które dotyczą bezpośrednio społeczności akademickiej i kształcenia wyższego.