W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

ELA odsłania efekty reformy kształcenia doktorantów

08.01.2025

Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) zaprezentował najnowsze wyniki ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (ELA). Dane pozwalają ocenić wpływ reformy kształcenia doktorantów wprowadzonej w 2019 roku, która przekształciła studia doktoranckie w szkoły doktorskie. Pierwsze wyniki wyraźnie wskazują na zmiany w stabilności nauki, aktywności zawodowej doktorantów oraz tempo uzyskiwania doktoratu.

Grafika - na biało-niebieskim tle sylwetki kobiety i mężczyzny, obok napis Co zmieniły szkoły doktorskie? Sprawdź sam. Nowe dane w systemie ELA.

Nowy model kształcenia: pierwsze efekty

Wprowadzenie szkół doktorskich z gwarancją powszechnych stypendiów istotnie zmieniło podejście do edukacji na poziomie doktoranckim. Dane systemu ELA wskazują, że nowy model przyczynił się do zmniejszenia liczby rezygnacji z kształcenia, zwłaszcza na początkowym etapie. Rezygnacje, które w tradycyjnych studiach doktoranckich były bardziej rozłożone w czasie, w szkołach doktorskich koncentrują się głównie w czwartym roku nauki.  

Różnice w tempie uzyskiwania doktoratu

Tempo uzyskiwania tytułu doktora pozostało na podobnym poziomie, ale analiza danych ELA wykazała znaczące różnice między dziedzinami. W naukach rolniczych, teologicznych i sztuce doktoranci zdobywają stopień naukowy najszybciej, podczas gdy w naukach humanistycznych i społecznych proces ten trwa dłużej.  

Stypendia a praca zawodowa

Reforma zmniejszyła potrzebę łączenia nauki z pracą zarobkową. Doktoranci w szkołach doktorskich poświęcają mniej czasu na działalność zawodową niż ich poprzednicy z tradycyjnych studiów doktoranckich. W szczególności osoby kształcące się w naukach ścisłych i przyrodniczych rzadziej podejmują dodatkowe zatrudnienie, natomiast doktoranci nauk medycznych oraz teologicznych pozostają bardziej aktywni zawodowo.  

Stabilność i lepsze wsparcie

Zmiany wprowadzone w 2019 roku, takie jak powszechne stypendia i nacisk na jakość kształcenia, przynoszą zauważalne korzyści. Dane pokazują, że doktoranci mają większą stabilność w nauce, rzadziej porzucają kształcenie, a skupienie na badaniach jest wyraźniejsze. Reforma wspiera zrównoważony rozwój przyszłych pokoleń naukowców.  

System ELA – nowoczesne narzędzie analizy

Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (ELA) to zaawansowane narzędzie stworzone przez OPI PIB na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dzięki analizie danych z rejestrów publicznych, takich jak POL-on i ZUS, ELA dostarcza rzetelnych informacji o sytuacji absolwentów na rynku pracy. System oferuje intuicyjne narzędzia do generowania raportów, infografik i rankingów, a także darmową aplikację mobilną.

{"register":{"columns":[]}}