Ewaluacja szkół doktorskich
Ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich wynika z konieczności zapewnienia niezależnej zewnętrznej oceny jakości kształcenia doktorantów. Jej wprowadzenie było motywowane m.in. wnioskami z kontroli Najwyższej Izby Kontroli w zakresie kształcenia na studiach doktoranckich (informacja z dn. 5 stycznia 2016 r.), w których wskazana została potrzeba wprowadzenia odrębnej zewnętrznej oceny jakości kształcenia doktorantów.
Ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich ma na celu:
- ocenę warunków do rozwoju naukowego lub artystycznego, jakie stworzono doktorantom, oraz sposobów weryfikacji nabywanych przez doktorantów wiedzy i umiejętności, a także kształtowanych kompetencji społecznych;
- dostarczanie podmiotom prowadzącym szkoły doktorskie informacji zwrotnej dotyczącej funkcjonowania ich szkół, a także upowszechnianie tych informacji w przestrzeni publicznej;
- dopuszczanie do prowadzenia szkół doktorskich wyłącznie przez te podmioty, które gwarantują doktorantom odpowiednie warunki rozwoju naukowego lub artystycznego.
Ewaluację przeprowadza Komisja Ewaluacji Nauki nie rzadziej niż co 6 lat, jednak jest to proces rozłożony w czasie dla ogółu szkół doktorskich. Pierwsze ewaluacje rozpoczną się w roku akademickim 2024/25. Oceny – w języku polskim i angielskim – będą dokonywać eksperci posiadający znaczący dorobek naukowy lub artystyczny, w tym co najmniej jeden zatrudniony w zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, oraz jeden doktorant powołany spośród kandydatów wskazanych przez Krajową Reprezentację Doktorantów.
Przedmiotem ewaluacji będzie ocena:
- adekwatności programu kształcenia oraz indywidualnych planów badawczych do efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK oraz ich realizacja,
- sposobu weryfikacji efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK;
- kwalifikacji nauczycieli akademickich lub pracowników naukowych prowadzących kształcenie w szkole doktorskiej;
- jakości procesu rekrutacji;
- jakości opieki naukowej lub artystycznej i wsparcia w prowadzeniu działalności naukowej;
- rzetelności przeprowadzania oceny śródokresowej;
- umiędzynarodowienia;
- skuteczności kształcenia doktorantów.
Powyższe punkty stanowią kryteria ewaluacji wskazane w art. 261 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ewaluacja będzie się ponadto odbywać z uwzględnieniem kryteriów szczegółowych określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej.
Wskazać należy, że ewaluację jakości kształcenia w szkołach doktorskich cechować będzie:
- ocena jakościowa, bazująca na międzynarodowych standardach i eksperckiej wiedzy osób przeprowadzających ewaluację;
- zindywidualizowane podejście korelujące ze specyfiką kształcenia w szkole doktorskiej;
- pozytywny (mogący zawierać rekomendacje) albo negatywny (uniemożliwiający dalsze prowadzenie szkoły doktorskiej) wynik oceny;
- brak tworzenia rankingu szkół doktorskich;
- cykliczny charakter procesu, rozłożony w czasie dla ogółu szkół doktorskich.
Obszar ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich został uregulowany w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742) w Dziale VI. Ewaluacja jakości kształcenia, ewaluacja szkół doktorskich i ewaluacja jakości działalności naukowej w Rozdziale 2. Ewaluacja szkół doktorskich (art. 259 – 264), a także w następujących aktach prawnych:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1847)
- Uzasadnienie do ww. rozporządzenia
- Wytyczne KEN do przygotowania raportu samooceny
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 września 2021 r. w sprawie ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej wraz z uzasadnieniem - wersja angielska
- Wymagania do roli eksperta w ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich
- Wymagania do roli eksperta w ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich – zaktualizowane w dniu 21.08.2024 r.
- Wyjaśnienie KEN dot. wymagań do roli eksperta w ewaluacji szkół doktorskich
- Informator – Rola eksperta w ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej
- Harmonogram ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich na 2024 r. - zmieniony w dniu 24.04.2024 r.
- Harmonogram ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich na 2025 r.
- Informacja dla osób, które zarejestrowały się w bazie kandydatów na ekspertów do udziału w ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich
- Pierwsza publikacja:
- 22.12.2023 15:26 administrator gov.pl
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- administrator gov.pl
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Ewaluacja szkół doktorskich | 13.0 | 03.10.2024 13:48 Piotr Zieliński |
Ewaluacja szkół doktorskich | 12.0 | 22.08.2024 15:43 Anna Przyczka |
Ewaluacja szkół doktorskich | 11.0 | 22.08.2024 15:38 Anna Przyczka |
Ewaluacja szkół doktorskich | 10.0 | 22.08.2024 15:34 Anna Przyczka |
Ewaluacja szkół doktorskich | 9.0 | 22.08.2024 15:33 Anna Przyczka |
Ewaluacja szkół doktorskich | 8.0 | 15.05.2024 11:27 Piotr Zieliński |
Ewaluacja szkół doktorskich | 7.0 | 25.04.2024 10:44 Piotr Zieliński |
Ewaluacja szkół doktorskich | 6.0 | 20.03.2024 14:30 Piotr Zieliński |
Ewaluacja szkół doktorskich | 5.0 | 01.03.2024 10:34 Piotr Zieliński |
Ewaluacja szkół doktorskich | 4.0 | 26.02.2024 15:21 Piotr Zieliński |
Ewaluacja szkół doktorskich | 3.0 | 22.12.2023 15:26 administrator gov.pl |
Ewaluacja szkół doktorskich | 2.0 | 22.12.2023 15:26 administrator gov.pl |
Ewaluacja szkół doktorskich | 1.0 | 22.12.2023 15:26 administrator gov.pl |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP