W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ewaluacja szkół doktorskich

Ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich wynika z konieczności zapewnienia niezależnej zewnętrznej oceny jakości kształcenia doktorantów. Jej wprowadzenie było motywowane m.in. wnioskami z kontroli Najwyższej Izby Kontroli w zakresie kształcenia na studiach doktoranckich (informacja z dn. 5 stycznia 2016 r.), w których wskazana została potrzeba wprowadzenia odrębnej zewnętrznej oceny jakości kształcenia doktorantów.

Ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich ma na celu:

  1. ocenę warunków do rozwoju naukowego lub artystycznego, jakie stworzono doktorantom, oraz sposobów weryfikacji nabywanych przez doktorantów wiedzy i umiejętności, a także kształtowanych kompetencji społecznych;
  2. dostarczanie podmiotom prowadzącym szkoły doktorskie informacji zwrotnej dotyczącej funkcjonowania ich szkół, a także upowszechnianie tych informacji w przestrzeni publicznej;
  3. dopuszczanie do prowadzenia szkół doktorskich wyłącznie przez te podmioty, które gwarantują doktorantom odpowiednie warunki rozwoju naukowego lub artystycznego.

Ewaluację przeprowadza Komisja Ewaluacji Nauki nie rzadziej niż co 6 lat, jednak jest to proces rozłożony w czasie dla ogółu szkół doktorskich. Pierwsze ewaluacje rozpoczną się w roku akademickim 2024/25. Oceny – w języku polskim i angielskim – będą dokonywać eksperci posiadający znaczący dorobek naukowy lub artystyczny, w tym co najmniej jeden zatrudniony w zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, oraz jeden doktorant powołany spośród kandydatów wskazanych przez Krajową Reprezentację Doktorantów.

Przedmiotem ewaluacji będzie ocena:

  1. adekwatności programu kształcenia oraz indywidualnych planów badawczych do efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK oraz ich realizacja,
  2. sposobu weryfikacji efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK;
  3. kwalifikacji nauczycieli akademickich lub pracowników naukowych prowadzących kształcenie w szkole doktorskiej;
  4. jakości procesu rekrutacji;
  5. jakości opieki naukowej lub artystycznej i wsparcia w prowadzeniu działalności naukowej;
  6. rzetelności przeprowadzania oceny śródokresowej;
  7. umiędzynarodowienia;
  8. skuteczności kształcenia doktorantów.

Powyższe punkty stanowią kryteria ewaluacji wskazane w art. 261 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ewaluacja będzie się ponadto odbywać z uwzględnieniem kryteriów szczegółowych określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej.
 
Wskazać należy, że ewaluację jakości kształcenia w szkołach doktorskich cechować będzie:

  • ocena jakościowa, bazująca na międzynarodowych standardach i eksperckiej wiedzy osób przeprowadzających ewaluację;
  • zindywidualizowane podejście korelujące ze specyfiką kształcenia w szkole doktorskiej;
  • pozytywny (mogący zawierać rekomendacje) albo negatywny (uniemożliwiający dalsze prowadzenie szkoły doktorskiej) wynik oceny;
  • brak tworzenia rankingu szkół doktorskich;
  • cykliczny charakter procesu, rozłożony w czasie dla ogółu szkół doktorskich.

Obszar ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich został uregulowany w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742) w Dziale VI. Ewaluacja jakości kształcenia, ewaluacja szkół doktorskich i ewaluacja jakości działalności naukowej w Rozdziale 2. Ewaluacja szkół doktorskich (art. 259 – 264), a także w następujących aktach prawnych:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1847)
  2. Uzasadnienie do ww. rozporządzenia
  3. Wytyczne KEN do przygotowania raportu samooceny
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 września 2021 r. w sprawie ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej wraz z uzasadnieniem - wersja angielska
  5. Wymagania do roli eksperta w ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich
  6. Wymagania do roli eksperta w ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich – zaktualizowane w dniu 21.08.2024 r.
  7. Wyjaśnienie KEN dot. wymagań do roli eksperta w ewaluacji szkół doktorskich
  8. Informator – Rola eksperta w ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej
  9. Harmonogram ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich na 2024 r. - zmieniony w dniu 24.04.2024 r.
  10. Harmonogram ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich na 2025 r.
  11. Informacja dla osób, które zarejestrowały się w bazie kandydatów na ekspertów do udziału w ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
22.12.2023 15:26 administrator gov.pl
Wytwarzający/ Odpowiadający:
administrator gov.pl
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Ewaluacja szkół doktorskich 13.0 03.10.2024 13:48 Piotr Zieliński
Ewaluacja szkół doktorskich 12.0 22.08.2024 15:43 Anna Przyczka
Ewaluacja szkół doktorskich 11.0 22.08.2024 15:38 Anna Przyczka
Ewaluacja szkół doktorskich 10.0 22.08.2024 15:34 Anna Przyczka
Ewaluacja szkół doktorskich 9.0 22.08.2024 15:33 Anna Przyczka
Ewaluacja szkół doktorskich 8.0 15.05.2024 11:27 Piotr Zieliński
Ewaluacja szkół doktorskich 7.0 25.04.2024 10:44 Piotr Zieliński
Ewaluacja szkół doktorskich 6.0 20.03.2024 14:30 Piotr Zieliński
Ewaluacja szkół doktorskich 5.0 01.03.2024 10:34 Piotr Zieliński
Ewaluacja szkół doktorskich 4.0 26.02.2024 15:21 Piotr Zieliński
Ewaluacja szkół doktorskich 3.0 22.12.2023 15:26 administrator gov.pl
Ewaluacja szkół doktorskich 2.0 22.12.2023 15:26 administrator gov.pl
Ewaluacja szkół doktorskich 1.0 22.12.2023 15:26 administrator gov.pl

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}