Ewaluacja szkół doktorskich coraz bliżej
20.03.2024
Komisja Ewaluacji Nauki ogłosiła harmonogram ewaluacji szkół doktorskich obejmujący IV kwartał 2024 r. Rusza także nabór kandydatów na ekspertów dokonujących ewaluacji.
Gwarancja jakości kształcenia w szkołach doktorskich
Ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich to jeden z elementów mających gwarantować wysoką jakość i efektywność kształcenia doktorantów w szkołach doktorskich. Została zapowiedziana wraz z reformą systemu nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce i wprowadzeniem nowego systemu kształcenia doktorantów w szkołach doktorskich.
Z końcem roku akademickiego 2023/2024 minie pierwsze pięć lat od rozpoczęcia kształcenia doktorantów przez utworzone wówczas szkoły. Pozwoli to rozpocząć pierwsze ewaluacje – kolejne powinny odbywać się nie rzadziej niż co 6 lat.
Ewaluację przeprowadza Komisja Ewaluacji Nauki (KEN) i jest w tym obszarze całkowicie niezależna – to eksperci powołani przez Przewodniczącego KEN dokonują oceny jakości kształcenia, a o wyniku tej oceny rozstrzyga uchwała KEN.
Pierwsze szkoły doktorskie objęte ewaluacją
Na marcowym posiedzeniu plenarnym Komisja Ewaluacji Nauki podjęła uchwałę w sprawie harmonogramu ewaluacji jakości kształcenia na IV kwartał 2024 r. Obejmuje on pierwszych 15 szkół doktorskich.
– Komisja Ewaluacji Nauki właśnie wyznaczyła harmonogram ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich. W Polsce jest łącznie ok. 150 tego typu jednostek. Pierwszej ocenie zostanie poddanych 15 z nich. Ocena rozpocznie się w październiku tego roku. My już teraz podajemy listę szkół, aby mogły one odpowiednio wcześnie do tej oceny się przygotować – mówi prof. Filip M. Szymański, przewodniczący KEN. – Po raz pierwszy w historii będziemy ewaluowali szkoły doktorskie – dodaje.
Wyznaczone do pierwszej oceny szkoły doktorskie prowadzone przez następujące podmioty/podmioty wiodące:
L.p. | Podmiot prowadzący szkołę doktorską / Podmiot wiodący | Szkoła doktorska |
---|---|---|
1 | Akademia Katolicka w Warszawie | Szkoła Doktorska Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie |
2 | Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie | Szkoła doktorska w dyscyplinie ekonomia i finanse, nauki prawne i nauki o zarządzaniu i jakości |
3 | Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy | Szkoła doktorska |
4 | Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku | Szkoła doktorska |
5 | Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie | Szkoła Doktorska Nauk o Kulturze Fizycznej |
6 | Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk | Szkoła Doktorska IPPT PAN |
7 | Narodowe Centrum Badań Jądrowych | Szkoła Doktorska |
8 | Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu | Szkoła Doktorska Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu |
9 | Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu | Szkoła Doktorska |
10 | Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu | Szkoła Doktorska Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu |
11 | Uniwersytet Medyczny w Łodzi | Międzynarodowa Szkoła Doktorska Uniwersytetu Medycznego w Łodzi |
12 | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych |
13 | Uniwersytet Morski w Gdyni | Szkoła Doktorska Uniwersytetu Morskiego w Gdyni |
14 | Uniwersytet SWPS | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych i Humanistycznych |
15 | Uniwersytet w Białymstoku | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Podmioty prowadzące szkoły doktorskie ujęte w harmonogramie otrzymają w IV kwartale 2024 r. od Przewodniczącego KEN zawiadomienie o rozpoczęciu ewaluacji wzywające do złożenia w terminie 12 tygodni raportu samooceny. Odtąd cały proces ewaluacji będzie się toczył z wykorzystaniem Systemu Ewaluacji Szkół Doktorskich, tzw. SEDok. To w nim aktywowany zostanie dla podmiotu formularz raportu samooceny.
Nabór na ekspertów rozpoczęty
Równocześnie KEN ogłosiła uruchomienie naboru kandydatów na ekspertów do przeprowadzenia ewaluacji. Zainteresowane osoby – posiadające znaczący dorobek naukowy lub artystyczny oraz biegłą znajomość języka angielskiego – mogą dokonać zgłoszenia swojej kandydatury na eksperta. Zgłoszenia dokonuje się samodzielnie we własnym imieniu, wykorzystując do tego celu formularz online znajdujący się na stronie SEDok.
Kto może wejść w skład zespołu oceniającego?
Zespół oceniający jakość kształcenia w szkole doktorskiej będzie składał się z od 4 do 7 ekspertów, w zależności od stopnia złożoności szkoły doktorskiej. W skład takiego zespołu każdorazowo wejdzie:
- minimum jeden członek KEN (w roli przewodniczącego takiego zespołu),
- inni eksperci wyłonieni właśnie spośród kandydatów, którzy dokonali samodzielnego zgłoszenia, w tym co najmniej jeden zatrudniony w zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej,
- jeden doktorant wybrany spośród kandydatów wskazanych przez Krajową Reprezentację Doktorantów.
Pomocne materiały informacyjne
Szczegółowe informacje dotyczące dokładnych wymagań na eksperta oraz zadań, jakie stoją przed ekspertami prezentują poniższe materiały:
- Wymagania do roli eksperta w ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich
- Informator – Rola eksperta w ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej
Zachęcamy również do obejrzenia krótkiego filmu instruktażowego, który dodatkowo objaśni nie tylko przebieg ewaluacji, ale i proces dokonania zgłoszenia swojej kandydatury na eksperta.
Materiały dostępne są także w angielskiej wersji językowej.
Wywiad z przewodniczącym KEN
O komentarz do tematu ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich poprosiliśmy przewodniczącego Komisji Ewaluacji Nauki prof. dra hab. Filipa M. Szymańskiego.
Jakie są wyzwania Komisji Ewaluacji Nauki w związku z ewaluacją szkół doktorskich?
- Przed chwilą dokonała się rzecz historyczna. Po raz pierwszy Komisja Ewaluacji Nauki przyjęła uchwałę, która wyznaczyła harmonogram ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich. KEN wyznaczyła pierwsze 15 szkół. Po raz pierwszy w historii będziemy ewaluowali te jednostki . Tak jak obiecywaliśmy i tak jak zapowiadał minister Dariusz Wieczorek i wiceminister Maciej Gdula – początkiem marca podamy tę listę. Zgodnie z tą obietnicą tę listę podajemy.
Jak będzie wyglądał proces ewaluacji?
- Ocena jakości kształcenia szkół doktorskich rozpocznie się w październiku. My już wcześniej podajemy listę 15 jednostek, aby mogły one odpowiednio wcześnie do tej oceny się przygotować. Oprócz tego rusza system, który z jednej strony będzie służył KEN, z drugiej strony – posłuży wyznaczonej komisji. Ta komisja będzie 4-7 osobowa, w zależności od wielkości szkoły. Platforma posłuży również samej szkole do wypełnienia formularza samooceny. W następnej kolejności komisja wyznaczona do oceny danej szkoły zapozna się z nim. Później będzie wizytacja, a nie po niej - pierwszy raport, do którego szkołą będzie się odnosiła. Potem szkoła dostanie dwa tygodnie na zgłoszenie wyjaśnień i uwag do tego dokumentu. Następnie zespół zaprezentuje ostateczną wersję raportu, który jest podstawą wydania uchwały przez Komisję Ewaluacji Nauki. Wynik oceny – pozytywny lub negatywny – będzie zawarty w uchwale KEN.
Zachęcamy ekspertów do przesyłania zgłoszeń. System umożliwia indywidualne zgłaszanie się zarówno ekspertów polskich, jak i międzynarodowych.
Czy wybrane do ewaluacji szkoły doktorskie są zróżnicowane?
- Wybrane do oceny jakości kształcenia szkoły doktorskie są zróżnicowane. Lista obejmuje 15 jednostek - od Akademii Katolickiej w Warszawie, po Uniwersytet SWPS czy Uniwersytet Medyczny w Łodzi. Tych szkół doktorskich mamy obecnie w Polsce ok. 150. Potencjalnie ocena wszystkich szkół doktorskich zakończy się w 2029 r. KEN ocenia szkołę po 5 latach od jej utworzenia. Ten dobór to zatem nie tylko zróżnicowanie, ale też moment startu funkcjonowania tych jednostek.
Jakie będą kolejne działania KEN w zakresie ewaluacji?
- Już na majowym posiedzeniu wyznaczymy koleje 30 szkół do oceny na 2025 r. Kolejne jednostki również będą miały odpowiednio dużo czasu, żeby do tej oceny się przygotować.