II Ogólnopolska Konferencja Szkół Doktorskich z udziałem wiceministra Macieja Gduli
21.03.2024
Ewaluacja szkół doktorskich, zagadnienia związane z rekrutacją, budowaniem programów kształcenia czy umiędzynarodowieniem – to tylko niektóre z tematów poruszanych podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Szkół Doktorskich, która odbyła się na Politechnice Warszawskiej. Uczestniczył w niej podsekretarz stanu w MNiSW Maciej Gdula.
Kadry polskiej nauki
– Cieszę się, że już drugi raz spotykają się Państwo, żeby rozmawiać o tym, jak podnosić jakość funkcjonowania szkół doktorskich, jak dbać o doktorantów i jak rozwijać ich potencjał. To jest coś godnego pochwały i uznania – podkreślał wiceminister podczas otwarcia konferencji. Mówił także o wyzwaniach związanych z kształceniem doktorantów i budowaniem motywacji do rozpoczynania czy kontynuowania karier naukowych. – Obserwujemy malejącą liczbę studentów II stopnia, a więc coraz bardziej zmniejsza się baza, z której rekrutują się młodzi naukowcy. Musimy zatem podwoić wysiłki, żeby budować kadry polskiej nauki. I w tym widzę bardzo ważną Państwa rolę – zaznaczył minister Gdula.
Ogólnopolska Konferencja Szkół Doktorskich
Przedstawiciele uczelni, instytutów i innych jednostek w Polsce prowadzących szkoły doktorskie spotkali się już po raz drugi, aby wymienić doświadczenia i dyskutować o sprawach dotyczących funkcjonowania szkól doktorskich w Polsce. Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniom związanym z ewaluacją szkół doktorskich, rekrutacją, tworzeniem programów kształcenia, umiędzynarodowieniem, opieką promotorską, a także współpracą z samorządem doktorantów. Było to drugie spotkanie w tym gronie. Pierwsze odbyło się w ubiegłym roku na Uniwersytecie Łódzkim.
Ewaluacja Szkół Doktorskich
Jednym z tematów poruszanych podczas konferencji na Politechnice Warszawskiej była pierwsza ewaluacja szkół doktorskich.
Ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich to jeden z elementów mających gwarantować wysoką jakość i efektywność kształcenia doktorantów w szkołach doktorskich. Została zapowiedziana wraz z reformą systemu nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce i wprowadzeniem nowego systemu kształcenia doktorantów w szkołach doktorskich. Na marcowym posiedzeniu plenarnym Komisja Ewaluacji Nauki podjęła uchwałę w sprawie harmonogramu ewaluacji jakości kształcenia na IV kwartał 2024 r.
Więcej szczegółów w komunikacie.