Informacja dla rektorów w związku z ograniczeniem obowiązku świadczenia pracy na terenie uczelni
16.03.2020
Biorąc pod uwagę sytuację zagrożenia epidemicznego Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego postanowił wprowadzić dodatkowe ograniczenie działalności uczelni nadzorowanych przez MNiSW, na terenie całego kraju.
Dzisiaj ukaże się w Dzienniku Ustaw RP nowelizacja rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
W okresie od 18 marca do 25 marca 2020 r. pracownicy uczelni (zarówno nauczyciele akademiccy, jak i pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi) nie będą mieli obowiązku świadczenia pracy na terenie uczelni, z wyłączeniem przypadków gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania uczelni.
W opinii MNiSW w uczelniach w szczególności musi być zapewniona obsługa finansowa, w tym związana np. z wypłatą wynagrodzeń, obsługa specjalistycznych laboratoriów, opieka nad zwierzętami.
W związku z tymi rozwiązaniami Ministerstwo wyjaśnia, że rektorzy do dnia 18 marca muszą wyznaczyć pracowników, których praca jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działalności uczelni i którzy nie będą mogli skorzystać z przepisu rozporządzenia.
Zwracamy również uwagę, że przepis rozporządzenia nie wyłącza możliwości polecenia pracownikowi pracy zdalnej.