W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inne formy wychowania przedszkolnego

Funkcjonowanie innych form wychowania przedszkolnego regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – Dz. U.
z 2020 r., poz. 1520.
Przepisy ustawy – Prawo oświatowe oraz powyższe rozporządzenie pozwalają na tworzenie, obok istniejących w systemie oświaty przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, także punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego, a tym samym na upowszechnianie dostępu do edukacji przedszkolnej.

Umożliwienie tworzenia punktów przedszkolnych lub zespołów wychowania przedszkolnego przyczynia się do zwiększenia dostępu do edukacji przedszkolnej dzieciom z różnych środowisk, zarówno wielkomiejskich jak i wiejskich.

Obecnie wychowanie przedszkolne może być realizowane w publicznych i niepublicznych przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego: zespołach wychowania przedszkolnego i punktach przedszkolnych.     

Zajęcia w zespole wychowania przedszkolnego mogą być prowadzone w niektóre dni tygodnia, minimum 3 godziny w ciągu jednego dnia i minimum 12 godzin w ciągu tygodnia. Punkt przedszkolny natomiast realizuje zajęcia we wszystkie dni robocze w tygodniu przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący. Podstawowym kryterium odróżniającym obie formy jest częstotliwość prowadzonych w nich zajęć. Czas pracy zespołu lub punktu powinien być elastyczny, uzależniony od lokalnych potrzeb i możliwości, dostosowany do liczebności grupy dzieci oraz do potrzeb i oczekiwań rodziców, aby zapewnić możliwość zrealizowania wymagań, wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Warunkiem tworzenia innych form wychowania przedszkolnego zgodnie z ww. rozporządzeniem jest uzyskanie przez organ prowadzący pozytywnych opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, wydanych w zakresie ich właściwości, o zapewnieniu w lokalu, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach punktu lub zespołu, bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci, uwzględniających warunki, o których mowa w rozporządzeniu oraz wyposażenie lokalu w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Zarówno w punkcie przedszkolnym, jak i zespole wychowania przedszkolnego maksymalna dopuszczalna liczba dzieci - to 25.

Niedopuszczalne jest prowadzenie innej formy wychowania przedszkolnego, w której są np. 2 grupy po 25 dzieci.

Zawarte w rozporządzeniu regulacje mają na celu złagodzenie obowiązujących przepisów ochrony przeciwpożarowej oraz sanitarno-epidemiologicznej dotyczących przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, by lokal, w którym mają być prowadzone zajęcia z dziećmi, nie spełniający wymagań określonych w przepisach techniczno-budowlanych oraz  przepisach o ochronie przeciwpożarowej dla kategorii zagrożenia ludzi ZL II lub wskazanych w ekspertyzie technicznej rzeczoznawcy budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych mógł funkcjonować jako punkt przedszkolny lub zespół wychowania przedszkolnego. Dopuszcza się prowadzenie zajęć w ramach zespołu lub punktu w lokalu znajdującym się na parterze budynku, o co najmniej dwóch wyjściach na zewnątrz, przy czym jednym z nich powinny być drzwi lub okno umożliwiające bezpośrednie wyjście na przestrzeń otwartą. W takim lokalu zajęcia mogą być organizowane tylko dla jednej grupy. Powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego do zbiorowego pobytu od 3 do 5 dzieci powinna wynosić, co najmniej 16 m2. W przypadku większej liczby dzieci niż 5, wymagana powierzchnia ulega zwiększeniu na każde kolejne dziecko o 2 m2, jeżeli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie. Jeżeli pobyt dziecka przekracza 5 godzin lub jest zapewnione leżakowanie, należy zapewnić minimalną powierzchnię 2,5 m2. Minimalna wysokość pomieszczeń to 2,5m.   

Złagodzenie obowiązujących przepisów dotyczy obszaru ochrony przeciwpożarowej oraz sanitarno-epidemiologicznej. Jak wynika z powyższego, inne formy wychowania przedszkolnego nie muszą spełniać wymagań dotyczących budynków użyteczności publicznej. Prowadzenie żywienia lub dożywiania wymaga stosowania odrębnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności i żywienia.         

Od dnia 1 września 2020 r. wszystkie punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego powinny działać z zastosowaniem przepisów przytoczonego na wstępie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania. Okres przystosowawczy upłynął bowiem z dniem 31 sierpnia 2020 r.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
22.12.2023 20:57 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
22.12.2023 20:57 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}