IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Uniwersalizm pracy ludzkiej. Wyzwania dla edukacji” z udziałem wiceministra Włodzimierza Bernackiego
06.06.2022
Na ile współczesna edukacja przygotowuje do obecnego rynku pracy? – na to pytanie starają się odpowiedzieć w Krakowie uczestnicy IV Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Uniwersalizm Pracy Ludzkiej. Wyzwania dla edukacji”. W wydarzeniu wziął udział Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki, Pełnomocnik Rządu ds. monitorowania wdrażania reformy szkolnictwa wyższego i nauki Włodzimierz Bernacki
– Kiedy pojawia się temat tak ważnej konferencji „Uniwersalizm pracy ludzkiej”, to otwiera się przestrzeń niesamowicie wielka, przestrzeń historii. Poczynając od tradycji greckiej i rzymskiej opisywania i traktowania pracy – przez kolejne wieki, aż po ten czas współczesny – to rzeczywiście można pomyśleć o wykładzie monograficznym dotyczącym tej materii. To rzeczywiście można pomyśleć o wykładzie monograficznym dotyczącym tej materii – mówił wiceminister do uczestników spotkania.
Sekretarz Stanu w MEiN przywoływał różne koncepcje filozoficzne dotyczące pracy. Zwracał uwagę, że zarówno środowiska lewicowe, liberalne, jak i konserwatywne traktują pracę jako istotną wartość. Podkreślił jednocześnie, że praca koncentrująca się na produkowaniu i wytwarzaniu nie jest współcześnie dominującą tendencją: – Co do jednego jesteśmy zgodni, że w czasach postmaterialnych, gdzie praca nie jest czynnością wytwarzania, produkowania, ale czynnością w obszarze, który wiążemy z usługami. To jest czas postmaterialny, a więc nie ma tego, co związane jest z przymusem wykonywania pracy jako czegoś fundamentalnego dla przetrwania i przeżycia – mówił wiceminister Włodzimierz Bernacki.
W swoim wystąpieniu Sekretarz Stanu nawiązał też do działań Ministerstwa Edukacji i Nauki związanych z tworzeniem Branżowych Centrów Umiejętności. Ich celem jest wsparcie i dopełnienie kształcenia zawodowego.
Tematyka konferencji oscyluje wokół wyzwań współczesnej edukacji w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Zagadnienia podejmowane przez uczestników dotyczą zależności pomiędzy edukacją, rynkiem pracy a ludzką egzystencją.