W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

IV Uczelniana Debata Biznesowa

15.10.2018

Kluczowe wymiary współpracy uczelni ekonomicznych i organizacji, zjawiska na rynku pracy, model kształcenia akademickiego, ważne z punktu widzenia pracodawców kompetencje i umiejętności – to tylko niektóre z tematów poruszanych podczas IV Uczelnianej Debaty Biznesowej, która jak co roku odbyła się na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Ministerstwo nauki i szkolnictwa wyższego reprezentowali sekretarz stanu Piotr Dardziński i Andrzej Kurkiewicz, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju MNiSW.

Na zdjęciu widać wiceministra Piotra Dardzińskiego, przemawiającego na scenie.

Resort nauki podejmuje działania na rzecz zbliżenia świata nauki i biznesu

Uczestnicy wydarzenia dyskutowali na temat przedsiębiorczości i innowacyjności akademickiej i modelu współpracy uczelni ekonomicznych z pracodawcami. Realizowana przez rząd Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jako podstawę konkurencyjności polskiej gospodarki wskazuje rozwój innowacyjnych firm, wdrażających trwałe mechanizmy współpracy ze światem nauki.

- Dalszy rozwój gospodarki jest możliwy tylko poprzez rozwój oparty na wiedzy, która stanowi składnik kwalifikacji pracowników i która przez innowacje przynosi postęp technologiczny oraz organizacyjny. Warunkiem realizacji celów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest poprawa jakości kapitału społecznego m.in. poprzez usprawnienie jakości kształcenia na poziomie wyższym, uwzględniającego potrzeby nowoczesnej gospodarki i efektywnie współpracującego z sektorem przemysłu – mówił wiceminister Piotr Dardziński. - Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego podejmuje działania na płaszczyźnie legislacyjnej i programowej, ukierunkowane na zbliżenie świata nauki i biznesu.

Rozwój kompetencji potrzebnych w przyszłej pracy

Raport NCBR z 2014 r. „Analiza kwalifikacji i kompetencji kluczowych dla zwiększania szans absolwentów na rynku pracy” oraz  wyniki badania Bilans Kapitału Ludzkiego wyodrębniły kompetencje, które pozwolą absolwentom odnaleźć się w dynamicznie zmieniającym się środowisku zawodowym i społecznym. Są to m.in. kompetencje zawodowe, takie jak umiejętności językowe i komunikacyjne, interpersonalne, w zakresie przedsiębiorczości, informatyczne i analityczne, w tym umiejętność rozwiązywania problemów.

Wsparcie rozwoju tych kompetencji realizuje III Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju), realizujący projekty mające na celu lepsze przygotowanie studentów do potrzeb zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego. Wśród takich programów wymienić należy: Zintegrowane Programy Uczelni, Zintegrowane Programy Uczelni na rzecz Rozwoju Regionalnego, Program Rozwoju Kompetencji, Studiujesz? Praktykuj!, Nowe Programy Kształcenia czy Akademickie Biura Karier.

Kształcenie praktyczne według Konstytucji dla Nauki

Konstytucja dla Nauki kładzie nacisk na wzmocnienie kształcenia praktycznego. Reforma wprowadza m.in. dwie ścieżki kształcenia na kierunkach o profilu praktycznym, tj. obowiązkowe sześciomiesięczne praktyki zawodowe lub kształcenie w formie studiów dualnych. Na mocy ustawy realizowany będzie program ministra - Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości, mający na celu poprawę jakości kształcenia na profilu praktycznym w publicznych uczelniach zawodowych.

- W celu wzmocnienia związków między środowiskiem akademickim a gospodarką oraz promocji badań o charakterze aplikacyjnym rząd  wprowadził  doktoraty wdrożeniowe, wzorowane na odnoszących sukcesy w Danii i we Francji „doktoratach przemysłowych”- mówił wiceminister Dardziński. - W programie uczestniczy obecnie 370 doktorantów i 228 firmy, z czego liczba małych i średnich przedsiębiorstw wynosi aż 169, co szczególnie nas cieszy. W drugiej edycji ogłoszonej w marcu wyłoniliśmy 78 wniosków, a  w programie przewidujemy udział około 450 doktorantów – podkreślił sekretarz stanu w MNiSW.

Więcej informacji na temat rozwiązań korzystnych dla naukowców i przedsiębiorców wprowadzanych przez MNiSW znajdą Państwo tutaj: https://www.gov.pl/nauka/innowacjedlagospodarki.

{"register":{"columns":[]}}