W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konferencja inaugurująca program „Smashed” w Polsce

14.12.2022

Wiceminister Tomasz Rzymkowski uczestniczył w konferencji inaugurującej w Polsce program „Smashed”. To międzynarodowy projekt edukacyjny, którego celem jest zapobieganie nadużywaniu alkoholu przez nieletnich. „Smashed” to interaktywna aplikacja cyfrowa oraz zsynchronizowany z nią materiał wideo. Ma zainteresować uczniów problemem i pomóc nauczycielom w edukacji.

Widok z boku, przy stolikach siedzi trzech mężczyzn i kobieta ubrana na niebiesko, jeden z nich - wiceminister Rzymkowski mówi do trzymanego w ręku bezprzewodowego mikrofonu.

Profilaktyka uzależnień 

–  Szkoła ma bardzo ważną rolę, wspiera proces wychowawczy. W wielu przypadkach musi w sposób istotny wspierać rodziców, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestie, takie jak profilaktyka pewnych zachowań – mówił wiceminister Tomasz Rzymkowski podczas konferencji.

Sekretarz Stanu w MEiN podkreślał, jak ważna jest edukacja z zakresu profilaktyki: – Wiedza o konsekwencjach nadużywania alkoholu, przedwczesnej inicjacji alkoholowej to element edukacyjny – to również fundamentalna rola szkoły. Jeśli nawet jeden uczeń w klasie potraktuje bardzo serio tę lekcję, to i tak jest wielki sukces. Mówimy o setkach, tysiącach młodych ludzi, którzy mogą na stałe zmienić swoją postawę życiową. Mieć postawę asertywności wobec wielu zachowań, które mogą nieść za sobą bardzo negatywne konsekwencje w ich życiu.

Założenia programu 

Celem projektu jest zapobieganie spożywaniu alkoholu przez nieletnich. Na całym świecie program dotarł już do 1,5 mln młodych ludzi, a wersja online jest obecnie dostępna w 30 krajach, min. Australii, Indonezji, Kenii, Grecji, Hiszpanii, Meksyku czy Wenezueli. 

„Smashed” został opracowany w Wielkiej Brytanii. Zaletą projektu jest to, że każda wersja językowa jest dostosowana do kontekstu kulturowego danego kraju i do jego realiów społecznych. 

Program składa się z 3 modułów: historii fabularnej opowiadającej o codzienności trzech osób nieletnich, ankiet i zadań (kursanci mogą sprawdzić swoją wiedzę w systemie wyboru odpowiedzi) oraz modułu „bezpośredniej rozmowy”, w którym można poznać perspektywę każdego z bohaterów, ich motywacje, a nawet zadać im pytania. 

Na atrakcyjną formę przekazu, dostosowaną do potrzeb młodych ludzi, wskazywał wiceminister Tomasz Rzymkowski: – Jest dla nich atrakcyjna, ciekawa, sięgają po nią. Trafia do nich bardziej niż pogadanka z rodzicem czy wychowawcą.  To jest odpowiedź na potrzeby młodych ludzi. Wpajanie postawy asertywnej nie tylko w przypadku alkoholu, ale również innych zachowań, które również mogą pociągać za sobą bardzo negatywne konsekwencje krótko lub długoterminowe.

Scenariusz polskiej edycji „Smashed” opracował dr hab. Jacek Wasilewski z Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. 

Kampania jest realizowana  pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki. 

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}