W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konferencja Ministrów Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego w Paryżu

25.05.2018

Ministrowie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EOSW) wyznaczyli priorytety we wdrażaniu Procesu Bolońskiego w latach 2018-2020. Polskiej delegacji uczestniczącej w konferencji ministerialnej odbywającej się w Paryżu w dniach 24-25 maja przewodniczy wiceminister Piotr Dardziński.

Minister Piotr Dardziński na tle jasnoniebieskiej ściany

Wnioski europejskich ministrów szkolnictwa wyższego

W komunikacie z konferencji ministrowie poświęcili najwięcej uwagi zagadnieniu fundamentalnych wartości akademickich, wdrażaniu podstawowych założeń Procesu Bolońskiego, a także innowacjom w kształceniu i pozycji nauczycieli akademickich. Przez najbliższe 2 lata współpraca  skupi się na wdrażaniu kluczowych założeń EOSW dotyczących trójstopniowego systemu kształcenia i ram kwalifikacji, uznawalności wykształcenia oraz zapewniania jakości w szkolnictwie wyższym. Ministrowie podkreślili, że nadrobienie zaległości w tych obszarach przez część państw jest warunkiem skuteczności współpracy w ramach EOSW.

Ministrowie przyjęli ponadto znowelizowane ramy kwalifikacji dla EOSW, uwzględniające tzw. krótkie cykle jako odrębny poziom kształcenia poprzedzający studia pierwszego stopnia. Jednocześnie podkreślili, że ta zmiana nie oznacza konieczności wprowadzenia tej formy kształcenia we wszystkich krajowych systemach szkolnictwa wyższego. Załącznikiem do komunikatu jest ponadto rekomendacja dotycząca nowelizacji wzoru suplementu do dyplomu.

Koncepcja Europejskich Uniwersytetów i Konstytucja dla Nauki

W ramach konferencji odbyło się kilka dyskusji panelowych. Piotr Dardziński wziął dziś udział w panelu nt. przyszłości EOSW po 2020 r. W swoim wystąpieniu mówił o koncepcji Europejskich Uniwersytetów, innowacjach w kształceniu i konieczności nadania większego priorytetu doskonaleniu zawodowemu nauczycieli akademickich, a także o potrzebie autentycznego dialogu ze środowiskiem akademickim podczas reformowaniu szkolnictwa wyższego. Nawiązał przy tym do doświadczeń Polski związanych z pracami nad Konstytucją dla Nauki. W czasie konferencji zaprezentowano wnioski płynące z tzw. raportu implementacyjnego podsumowującego stan wdrażania założeń Procesu Bolońskiego w 48 krajach członkowskich EOSW. Tematami dyskusji ministrów były także zagadnienia dotyczące społecznej odpowiedzialności uczelni, dostępu do szkolnictwa wyższego oraz związk kształcenia i badań naukowych.

Konferencji towarzyszyło tzw. Bologna Policy Forum, skierowane do krajów spoza Europy zainteresowanych osiągnięciami Procesu Bolońskiego.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
22.12.2023 18:24 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
22.12.2023 18:24 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}