W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konferencja „Edukacja dostępna – jak najbliżej każdego dziecka” z udziałem wiceminister Marzeny Machałek

14.09.2023

Sekretarz Stanu w MEiN wzięła udział w konferencji „Edukacja dostępna – jak najbliżej każdego dziecka”. Spotkanie zainaugurowało działalność projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” („Accessible School for All”) realizowanego przez IBE, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi. Wydarzenie zgromadziło dyrektorów, nauczycieli, nauczycieli specjalistów przedszkoli, szkół ogólnodostępnych oraz przedstawicieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz placówek doskonalenia nauczycieli.

Konferencja „Edukacja dostępna – jak najbliżej każdego dziecka” z udziałem wiceminister Marzeny Machałek

Konferencja wprowadziła uczestników w problematykę działań podejmowanych na rzecz wspierania dostępności edukacji dla każdego ucznia. Podczas panelu autorzy programów szkoleniowych przedstawili założenia modelu kształcenia Doradców ds. Dostępności Uczenia, na którym opiera się oferowany program doskonalenia zawodowego nauczycieli specjalistów.

Zaprezentowano również przykładowe interwencje wraz ze wskazaniami do stosowania oraz zasady udziału szkół i placówek w projekcie.

Podczas spotkania omówiono:

  • Program 1. Wdrożenie do praktyki szkolnej metod diagnostycznych wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  • Program 2. System wsparcia edukacyjno-specjalistycznego uwzględniający zróżnicowane potrzeby uczniów podczas zajęć lekcyjnych.
  • Program 3. Ochrona zdrowia psychicznego, zapobieganie zaburzeniom psychicznym dzieci i młodzieży oraz oddziaływanie edukacyjno-specjalistyczne skierowane do uczniów.
  • Program 4. Prowadzenie działań integracyjnych uczniów i ich rodzin z doświadczeniem migracji, w tym uchodźców z Ukrainy.
  • Program 5. Budowanie pozytywnego klimatu szkoły.

„Szkoła dostępna dla wszystkich”

Projekt wpisuje się w ustalone kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024. Swoim zasięgiem obejmie ponad 11 tys. specjalistów i ok. 30 tys. dzieci.

Jego podstawowym celem jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów, terapeutów pedagogicznych) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci, uczniów, rodziców, nauczycieli), ze szczególnym uwzględnieniem uczniów uchodźców z Ukrainy. Cel ten będzie realizowany przez przygotowanie nauczycieli specjalistów do wdrażania w praktyce zawodowej strategii reagowania na sytuacje problemowe, wynikające ze zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów.

Nauczyciele specjaliści w projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich” otrzymają możliwość skorzystania z zasobów metodycznych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej do wykorzystania w codziennej pracy oraz ze wsparcia metodycznego, superwizji oraz konsultacji.

Główne cele projektu

Współpraca środowiska akademickiego z organizacjami pozarządowymi pozwoli opracować oraz przeprowadzić szkolenia, które wpiszę się w obecne wyzwania, przed którymi stoją nauczyciele specjaliści. Zajęcia pozwolą odpowiedzieć na pytania:

  • jak wspierać rozwój przedszkola/szkoły jako organizacji, która staje się coraz bardziej dostępna, bezpieczna i przyjazna wszystkim dzieciom/uczniom, rodzicom i nauczycielom oraz daje możliwości wszechstronnego rozwoju wszystkim osobom uczącym się?
  • jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
  • jak prowadzić skuteczne działania, których celem jest włączenie grupy dzieci i uczniów będących uchodźcami z Ukrainy do zespołu/klasy/środowiska lokalnego? Jak prowadzić proces kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji?
  • w jaki sposób wykorzystać metody diagnostyczne oraz dostępne narzędzia diagnostyczne  w procesie oceny funkcjonalnej?
  • w jaki sposób organizować środowisko sprzyjające uczestnictwu uczniów w procesie nauczania-uczenia się?

Więcej informacji o projekcie

Rekordowe środki na wsparcie psychologiczne i pedagogiczne w polskich szkołach

Praca w zróżnicowanym środowisku przedszkoli i szkół ogólnodostępnych wymaga dobrze przygotowanej kadry nauczycieli i specjalistów, szczególnie w obszarze ochrony zdrowia psychicznego oraz integracji uczniów z doświadczeniami migracji i uchodźctwa.

Ministerstwo Edukacji i Nauki odpowiada na te potrzeby, dbając o systematyczny wzrost liczby specjalistów w polskich szkołach. Utworzone zostało nowe stanowisko pedagoga specjalnego, określono jego zadania i kwalifikacje. Wprowadzona została także minimalna łączna liczba etatów nauczycieli specjalistów: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych zatrudnionych w szkołach i placówkach ogólnodostępnych: przedszkolach, szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I stopnia, szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego.

Dzięki wprowadzonym zmianom nastąpił wzrost liczby specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych do 31 sierpnia 2023 r. – z 22 tys. do 43 tys.
Do 1 września 2024 r. nastąpi wzrost zatrudnienia specjalistów: psychologów i pedagogów specjalistów do 51 tys. Oznacza to wzrost zatrudnienia o 143 proc. w porównaniu do 2022 r.

Środki przeznaczone na wsparcie psychologiczno-pedagogiczne 2022-2023:

  • 2,4 mld zł na dodatkowe zatrudnienie 20 tys. psychologów, pedagogów specjalnych, terapeutów i logopedów,
  • 2,3 mld zł wzrost subwencji  na wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • 180 mln zł na dodatkowe 3 mln godzin zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczo-pedagogicznej dla uczniów.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}