Laureaci konkursu Nauka dla Ciebie nagrodzeni
23.10.2018
Uczniowie biorący udział w konkursie Nauka dla Ciebie zamienili swoje sale lekcyjne w prawdziwe laboratoria wiedzy. Wśród opracowanych przez nich projektów badawczych znaleźć można takie cuda techniki, jak kałużator, sztuczne ucho, tunel aerodynamiczny czy prototyp ludzkiego kręgosłupa. W finale konkursu rywalizowało dziesięć drużyn z całej Polski. Dzieci, pod opieką nauczycieli, przeprowadziły eksperymenty badawcze, próbując odpowiedzieć na zadane przez siebie pytania i zweryfikować postawione hipotezy. Podczas uroczystej gali wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Piotr Dardziński wręczył nagrody zwycięskim drużynom.
Przyszli wielcy naukowcy
- W Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego uważamy, że odkrywcą, wynalazcą nie staje się wtedy, gdy leci się w kosmos lub skonstruuje się rakietę, ale już wtedy, gdy w domu opracuje się swój pierwszy wynalazek. Kiedy w szkole lub we własnym domu dokona się pierwszego odkrycia. I prawdziwymi odkrywcami jesteście właśnie wy, uczestnicy i laureaci konkursu Nauka dla Ciebie – mówił sekretarz stanu w MNiSW Piotr Dardziński.
Zwycięskie projekty:
Kałużator - projekt badawczy pod opieką Magdaleny Paluch i Sebastiana Wojtysiaka
Projekt badawczy uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 2 z Warszawy pozwolił im zaobserwować powstawanie i rozchodzenie się fal na wodzie, a to wszystko dzięki innowacyjnemu pomysłowi – podświetlaniu i pokazywaniu fal na suficie specjalnie do tego celu skonstruowanego pudła.
Układ doświadczalny do badania oddziaływań magnetycznych – projekt badawczy pod opieką Michała Głatkiego i Barbary Zegrodnik
Budowa układu pomiarowego do oddziaływań magnetycznych i własnoręczne sprawdzenie słuszności praw fizyki – to wyzwanie, przed jakim stanęli uczniowie z Zespołu Szkół nr 1 im. Gustawa Morcinka z Tych.
Przez tunel do wiedzy - projekt badawczy pod opieką Ewy Pawlik i Zuzanny Grześkiej
Własny tunel aerodynamiczny, składający się z prostownicy, osłony z plexi, płyty OSB i wentylatora – to efekt pracy naukowej uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 40 z Rudy Śląskiej. Dzięki projektowi młodzi twórcy mogli zobaczyć opływ strug powietrza wokół różnych modeli i zmierzyć pośrednio wartość siły oporu aerodynamicznego.
Zakręcona energia – projekt badawczy pod opieką Katarzyny Łukaszewicz-Cholewy i Anety Kołton-Janigi
Jak działa rollercoaster? Dlaczego ludzie nie spadają z niego przy dużych prędkościach? Pod wpływem doświadczenia uczniowie Szkoły Podstawowej nr 38 z Sosnowca doszli do wniosku, że projektując różnorodne i bezpieczne kolejki górskie, konstruktorzy muszą wziąć pod uwagę prawa fizyczne oraz zastosować odpowiednie materiały.
„Projekt Nauka dla Ciebie” - projekt badawczy pod opieką Natalii Kuzery i Sylwii Wierzchowskiej
Uczniowie ze Szkoły Podstawowej SKRZYDŁA z Lublina skupili się na... uszach. Ich doświadczenie polegało na budowie prototypu ucha. Podczas wykonywania eksperymentu pogłębili swoją wiedzę na temat narządu słuchu i zbadali wysokość dźwięków w klasie za pomocą decybelomierza.
Lista finalistów:
Butelka Boyle'a i naczynia połączone - projekt badawczy pod opieką Marzanny Miąsko i Grażyny Wizor
Uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1 z Zawiercia podjęli się próby skonstruowania…. perpetuum mobile! Eksperyment z użyciem butelek pomógł im zrozumieć zasadę funkcjonowania naczyń połączonych.
Prosto czy krzywo – projekt badawczy pod opieką Teresy Podoborożnej i Małgorzaty Smalec-Witczak
Projekt badawczy uczniów Szkoły Podstawowej nr 16 z Kędzierzyna-Koźla pozwolił na obserwację zachowań kręgosłupa i sprawdzenie stopnia rozciągania mięśni, gdy się garbimy. Uczniowie przekonali się, jak ważna jest prawidłowa postawa.
Parabole i barchany – projekt badawczy pod opieką Wioletty Bodeckiej i Agnieszki Jakubowskiej
Jak powstaje wydma? Jaka jest różnica między parabolą a barchanem? – doświadczenie z zastosowaniem piasku i odkurzacza pozwoliło odpowiedzieć między innymi na te pytania uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 379 z Warszawy.
Centrala właściwości materii - projekt badawczy pod opieką Karoliny Węgrzeckiej i Elizy Trzepizur
Na początku pracy nad projektem uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 342 z Warszawy rozmawiali o właściwościach materii. Drugim krokiem było wykonanie modeli mostów przy użyciu makaronu, rolek po papierze i cienkich rurek. Słowem – nauka i zabawa!
EksperymentaTOR od równi pochyłej do cykloidy. Jak skonstruować najszybszy tor ruchu - projekt badawczy pod opieką Ignacego Wagi i Żanety Krzemińskiej
Jakie prawa fizyki wpływają na transport? Jakie rodzaje fal możemy rozróżnić? Co fizyka ma wspólnego z funkcjonowaniem samolotów i statków? - na te i na wiele innych pytań uczniom ze Szkoły Podstawowej nr 54 z Opola pomogły odpowiedzieć stworzone przez nich tory.
Ogromne zainteresowanie konkursem Nauka dla Ciebie
Do udziału w konkursie mogły zgłaszać się drużyny złożone z dwójki nauczycieli i dowolnej liczby uczniów ze szkoły podstawowej i drugiej klasy gimnazjum. Do pierwszego etapu konkursu zakwalifikowało się blisko 1000 uczniów i 150 nauczycieli. Kolejnym krokiem były cztery seminaria on-line dla nauczycieli, podczas których zdobyli oni wiedzę, jak stworzyć konspekt edukacyjnego projektu badawczego i praktyczne umiejętności z zakresu samodzielnego przygotowania pomocy naukowych, szkolnych eksponatów i pisania innowacyjnych scenariuszy lekcji. Do drugiego etapu zaproszono dziesięć szkół, których nauczyciele wzięli udział w Letniej Szkole Prototypowania przygotowanej przez Centrum Nauki Kopernik. Były to intensywne tygodniowe warsztaty rozwoju kompetencji, dające szansę na wymianę doświadczeń z osobami zajmującymi się tworzeniem rozwiązań edukacyjnych z obszaru nauk przyrodniczych i ścisłych.
Pod koniec września Komitet Główny konkursu wyłonił 5 finalistów i 5 laureatów – drużyny, których projekty badawcze zostały ocenione najwyżej. Laureaci otrzymali dofinansowanie dla swojej szkoły, a także wycieczkę i zwiedzanie Warszawy oraz Centrum Nauki Kopernik dla 50 uczniów.
III filar Strategii Gowina
Społeczna Odpowiedzialność Nauki (SON) realizuje trzeci filar tzw. Strategii Gowina – Nauka dla Ciebie i stanowi ofertę dla szerokiego forum społecznego. Programy realizowane w ramach SON mają na celu popularyzację i upowszechnianie nauki i badań naukowych, rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz integrację społeczności lokalnej z ośrodkami akademickimi. Ich celem jest pomoc w identyfikowaniu szans i zwiększenie wydajności i efektywności prowadzonych działań w zakresie nauki i badań, realizując Trzecią Misję Uczelni. W ramach SON realizowane są takie programy jak np. Naukobus, Planetobus czy wsparcie dla Uniwersytetów Trzeciego Wieku.