Międzynarodowy Kongres Marii Curie-Skłodowskiej „Innowacja jest kobietą. Nauka – Biznes – Edukacja”
23.10.2024
Uniwersytet UMCS obchodzi w tym roku 80-lecie istnienia. Jednym z głównych punktów obchodów jubileuszu był Międzynarodowy Kongres Marii Curie-Skłodowskiej „Innowacja jest kobietą. Nauka - Biznes - Edukacja”. W wydarzeniu wziął udział minister Dariusz Wieczorek.
Szef resortu nauki w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na znaczenie innowacyjności w nauce i biznesie, podkreślając wyjątkową rolę kobiet w rozwoju tych dziedzin. Minister dodał, że ich wkład w realizację nowatorskich projektów jest bezcenny. Wskazał również na konieczność zwiększenia udziału kobiet w sektorach technologicznych i naukowych. Podczas kongresu ogłosił też plany uruchomienia programu wsparcia kultury studenckiej. Program będzie miał formę konkursu grantowego skierowanego m.in. do klubów, zespołów i organizacji akademickich. – Planujemy uruchomić konkurs dedykowany dla środowiska akademickiego, czyli konkurs, który będzie wspierał wszystkie przedsięwzięcia w obszarze kultury, włącznie z klubami studenckimi – mówił.
Minister Wieczorek podkreślił, że inwestowanie w kulturę studencką pełni ważną rolę integracyjną. – Na pewno warto inwestować. Po wizytach w środowisku akademickim widzę, że coraz więcej rektorów, władz uczelni zaczyna to doceniać. Tworzą centra kultury studenckiej, próbują wykorzystywać tę bazę, którą dysponują, bo całe środowisko zdaje sobie sprawę, że trzeba to środowisko integrować. I przedstawić - oprócz oferty naukowej - również inną ofertę, która będzie dla studentów dostępna po to, żeby studenci dobrze się czuli na uczelni, w tym środowisku – dodał.
Szef MNiSW podkreślił, że nauka i kultura muszą być na najwyższym poziomie w Polsce, a rolą ministerstwa, rządu i rektorów jest „stworzenie przestrzeni i możliwości”.
Rola kobiet w nauce, edukacji i biznesie
Kongres został podzielony na dwie główne ścieżki tematyczne: nauka i biznes. Pierwsza skupiła się na współpracy międzynarodowej uniwersytetów w ramach konsorcjum ATHENA, a także korzyściach wynikających z partnerstwa strategicznego w dziedzinie edukacji akademickiej. Druga ścieżka prezentowała sukcesy polskich marek prowadzonych przez kobiety. Kluczowym punktem tej części spotkania był panel dyskusyjny zatytułowany „Kobieca twarz biznesu”, podczas którego omówiono wyzwania, z jakimi spotykają się kobiety w biznesie, ale także sukcesy, które udało się osiągnąć dzięki ich determinacji, innowacyjności i umiejętności adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych.
Wydarzenie było nie tylko platformą wymiany wiedzy i doświadczeń, ale także miejscem budowania relacji między sektorem nauki, biznesu i polityki. Uczestnicy mieli okazję nawiązać współpracę, która w przyszłości może zaowocować nowymi projektami i inicjatywami, promującymi innowacyjność i rozwój.