Minecraft Education – nowe technologie w edukacji
30.10.2023
Uczniowie szkół podstawowych z klas IV-VIII oraz ze szkół ponadpodstawowych mogą korzystać z bezpłatnego dostępu do Minecraft Education. To edukacyjna wersja znanej i lubianej na całym świecie gry wideo. Wykorzystanie jej w procesie nauczania pozwala w interesujący sposób przeprowadzić zajęcia szkolne. Pomaga też rozwijać i udoskonalać wśród młodych takie umiejętności jak kreatywność, rozwiązywanie problemów oraz myślenie systemowe, a także łączy naukę z zabawą.
Kształtowanie kompetencji przyszłości z wykorzystaniem nowych technologii
Minecraft Education pozwala młodzieży zdobywać nowe kompetencje oraz przyswajać wiedzę w łatwy i przyjemny sposób. Nauczycielom natomiast pomaga lepiej poznać świat uczniów i zaproponować im naukę w dobrze znanym środowisku. Wykorzystanie nowych technologii w edukacji umożliwia lepszą współpracę nauczycieli i uczniów oraz odnalezienie między nimi porozumienia.
Minecraft Education to propozycja, która może być wykorzystywana na wszystkich zajęciach lekcyjnych. Świetnie sprawdzi się także jako pomoc w przygotowaniach maturalnych oraz w nauce nowego przedmiotu biznes i zarządzanie.
– Gra Minecraft kładzie szczególny nacisk na współpracę, prowadzenie projektów, myślenie analityczne, wychodzenie poza mury szkoły oraz doświadczanie – mówi Antoni Rytel, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw transformacji cyfrowej.
Warsztaty stacjonarne i online dla nauczycieli
Za nami pierwsze szkolenia dotyczące wykorzystania tego narzędzia w edukacji. Podczas spotkań omawiano sposoby atrakcyjnego przekazywania wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony prywatności w sieci oraz prawidłowych nawyków korzystania z cyfrowych technologii.
Najbliższe wydarzenia online:
- 7 listopada – Mówię po polsku z Minecraft Education!, część 1, wydarzenie online
- 8 listopada – Jak rozmawiać z uczniami o higienie cyfrowej i cyberbezpieczeństwie z wykorzystaniem Minecraft Education?, wydarzenie online
Najbliższe warsztaty stacjonarne „Jak rozmawiać z uczniami o higienie cyfrowej i cyberbezpieczeństwie z wykorzystaniem Minecraft Education?”:
- Toruń, 13 listopada, godz. 17:00-20:00
- Wrocław, 22.11.2023, godz. 17:00-20:00
- Kraków, 28.11.2023, godz. 17:00-20:00
Zachęcamy do zgłoszeń za pośrednictwem formularza.
Gry jako ważna pomoc edukacyjna
Gry powoli stają się nieodłączną procesu dydaktycznego. Uczniowie chętnie uczą się przez zabawę, a gry kojarzą im się z rozrywką i atrakcyjnym sposobem spędzaniem wolnego czasu. W ten sposób o wiele łatwiej mogą przyswoić ważne informacje, a nawet bardziej skomplikowane zagadnienia.
O zaletach Minecraft Education mówi Antoni Rytel: – Można się uczyć zarówno języka polskiego, spotykać postacie z lektur, jak i odtwarzać w wirtualnym środowisku to, co się wytworzyło. Można też tę samą zasadę przenieść na historię, biologię, fizykę, poznawać nowe zjawiska w bezpiecznych warunkach i chyba to jest najfajniejsze w tym przedsięwzięciu, że jest to wykorzystanie środowiska, które uczniowie znają, z tego co robią na co dzień, do poznawania nowych faktów i dowiadywania się czegoś nowego.
– Nauka to przede wszystkim eksperymentowanie, zabawa i czasem – mylenie się – dodaje Antoni Rytel, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw transformacji cyfrowej.