Ministerstwo Edukacji i Nauki podpisało deklarację o współpracy w sprawie edukacji medialnej
17.11.2021
W środę, 17 listopada br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz przedstawiciele instytucji państwowych podpisali deklarację w sprawie koordynacji działań z zakresu edukacji medialnej w Polsce. Jej celem jest m.in. przeciwdziałanie fake newsom czy zjawisku dezinformacji.
Deklaracja w sprawie edukacji medialnej
Deklarację podpisano po wspólnych obradach członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz przedstawicieli: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Rzecznika Praw Dziecka, Polskiej Agencji Prasowej, Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Narodowej Akademickiej Sieci Komputerowej oraz Rady do Spraw Cyfryzacji. W imieniu Ministra Edukacji i Nauki deklarację podpisał szef gabinetu politycznego ministra Radosław Brzózka, pełnomocnik ministra do spraw strategii edukacyjnej.
Uczestnicy obrad zwrócili uwagę na negatywne zjawiska, które coraz częściej pojawiają się w przestrzeni publicznej. Są to m.in. rozpowszechnianie treści zagrażających rozwojowi dzieci i młodzieży, fake newsy czy dezinformacja. Tym zjawiskom powinna przeciwdziałać wiedza użytkowników o mechanizmach powstawania przekazów medialnych, sposobach ich rozpowszechniania, wpływie kapitału na wydźwięk informacyjny. Ważna jest także znajomość źródeł pochodzenia informacji.
Na te problemy powinny w pierwszej kolejności reagować instytucje, które są odpowiedzialne za edukację, spójność społeczną, a także za tworzenie warunków odpowiedzialnego rozwoju rynku medialnego w Polsce. Dużą rolę w procesie edukacji medialnej będzie odgrywało Ministerstwo Edukacji i Nauki. Z kolei KRRiT będzie raportować Komisji Europejskiej stan działań w Polsce w zakresie edukacji medialnej.
Treść deklaracji
W dobie dynamicznego rozwoju mediów i w związku z ich rosnącym społecznym oddziaływaniem, krytyczny odbiór treści przez użytkowników uważany jest za jedną z kluczowych kompetencji społeczeństw XXI wieku. Istniejące zagrożenia takie jak: dezinformacja, mowa nienawiści czy przejawy agresji w środowisku online, wymagają od instytucji państwa skoordynowanych działań w zakresie ochrony obywateli, w szczególności dzieci i młodzieży, a także w zakresie upowszechniania umiejętności świadomego korzystania z mediów. Przedstawiciele organów i instytucji państwowych wraz z KRRiT, w oparciu o projektowany, w toku dalszych prac, Plan działania w zakresie edukacji medialnej, zgodnie z kompetencjami tych instytucji, deklarują współpracę w ramach zespołu roboczego.