W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„MówMY o zdrowiu psychicznym młodych ludzi”

03.09.2024

Parlamentarzyści, eksperci, przedstawiciele organizacji pozarządowych, a także działacze społeczni oraz reprezentanci młodzieży rozmawiali dziś w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. W obradach uczestniczył minister nauki Dariusz Wieczorek.

Zdjęcie: minister Nauki przemawia na mównicy sali Senatu podczas konferencji „MówMY o zdrowiu psychicznym młodych ludzi”

Konferencja została zorganizowana pod patronatem wicemarszałkini senatu Rzeczypospolitej Polskiej Magdaleny Biejat we współpracy z Akcją Uczniowską. Było to kolejne spotkanie poświęcone zdrowiu psychicznemu młodych ludzi.

– Cieszę się, że spotykamy się już po raz kolejny, bo temat, który będzie tu omawiany jest niezwykle istotny – mówił podczas otwarcia konferencji minister Wieczorek. – Problemy związane ze zdrowiem psychicznym dotykają także studentów. Będziemy starali się je rozwiązywać we współpracy z samorządami studenckimi. Będziemy także namawiać uczelnie, aby  z uwagą monitorowały sytuację i odpowiednio na nią reagowały – dodał minister.

Wsparcie psychologiczne na uczelniach

W 2021 r., w trosce o jakość funkcjonowania środowiska akademickiego w czasie stanu epidemii wirusa SARS-CoV-2, ówczesne Ministerstwo Edukacji i Nauki (obecnie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) zwróciło się do uczelni z prośbą o przekazanie informacji dotyczących działań w zakresie wsparcia psychologicznego dla członków wspólnoty uczelni, sposobów jego monitorowania, a także zakresu współpracy z funkcjonującym w uczelni samorządem studenckim. 

Ze względu na ważkość tematu, w maju 2024 roku przeprowadzono ponowne badanie, z tym że zakres badania oprócz aktywności uczelni na rzecz dobrostanu studentek i studentów oraz doktorantek i doktorantów objął również nauczycieli akademickich oraz pracowników niebędących nauczycielami akademickimi. Ankieta została skierowana do 106 uczelni publicznych oraz niepublicznych.

Pytania dotyczyły m.in:

  • form wsparcia psychologicznego oferowanych przez uczelnie i ich popularności
  • sposobów monitorowania dobrostanu studentów i pracowników uczelni
  • stref relaksu i wyciszenia oraz innych udogodnień na uczelniach
  • dobrostanu oraz kampanii informacyjnych kierowanych do doktorantek i doktorantów na temat zdrowia psychicznego
  • dobrych praktyk oraz ograniczeń w działalności na rzecz zdrowia psychicznego członków wspólnoty akademickiej.

Analiza ankiet pozwoli na wskazanie dalszych możliwych działań Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego studentek i studentów oraz pracowników uczelni.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}