W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najciekawsze inicjatywy naukowe w Polsce wyróżnione przez Ministra Nauki

25.11.2024

Kilka dni temu w Warszawie odbyła się gala finałowa, podczas której wręczono nagrody i wyróżnienia dla najciekawszych inicjatyw studenckich i doktoranckich zrealizowanych w roku akademickim 2023-2024. Patronat honorowy nad całym przedsięwzięciem objął Minister Nauki. Projekty jako zadania publiczne są współfinansowane ze środków otrzymanych w 2024 r. od Ministra Nauki w ramach konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.

Zdjęcie zbiorowe, za oświetlonej na niebiesko sali stoi dużo ludzi, ci z przodu trzymają otwarte teczki.

Podczas gali minister nauki Dariusz Wieczorek przywitał wszystkich zaproszonych a następnie wyraźnie podkreślił  rolę młodych naukowców w rozwoju innowacyjności i nauki, wskazując jednocześnie na ich zaangażowanie, kreatywność oraz odwagę w podejmowaniu ambitnych wyzwań badawczych. Wyraził także uznanie dla pracy opiekunów naukowych, którzy wspierają studentów w realizacji ich projektów, przyczyniając się do rozwoju środowiska akademickiego w Polsce.

- Wsparcie dla innowacyjnych pomysłów oraz młodych ludzi w ich rozwoju jest naszą wspólną odpowiedzialnością ponieważ to właśnie studenci i doktoranci stanowią fundament przyszłości. Dlatego z pełnym zaangażowaniem będziemy wspierać studenckie inicjatywy i koła naukowe. Doceniamy Waszą pasję, zaangażowanie, które przekładają się na wyjątkowe projekty budujące przyszłość polskiej nauki. Serdecznie dziękuję za Wasz wkład w rozwój naszego kraju. – powiedział Dariusz Wieczorek

W ramach najciekawszych inicjatyw 23 listopada wręczono nagrody i wyróżnienia w ramach 3 konkursów:

  • Konkurs StRuNa (Studencki Ruch Naukowy)
  • Inicjatywa studencka ecoMasters 2024
  • Konkurs SID (Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne).

W 14. edycji konkursu StRuNa (Studencki Ruch Naukowy), organizowanym przez  Fundację „Fundusz Pomocy Studentom” Studenckie Koła Naukowe otrzymały 29 nagród i wyróżnień. Główną nagrodę w konkursie pod nazwą Projekt Roku 2024 zrealizowało „Herbarium” z WUM, a Kołem Roku zostało „Second Thoughts” z UW.

W ramach StRuNa 2024 zostały przyznane następujące nagrody:

Dwie równorzędne pierwsze nagrody w kategorii StRuNa-Med 2024 otrzymały:

  • SKN Biologii Komórki Nowotworowej z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu za realizację projektu „Hydrożele z nanocząsteczkami związków przeciwnowotworowych produkowanych przez grzyby endofityczne jako nowa forma terapii raka skóry”.
  • Studenckie Koło Naukowe „Herbarium” z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego za realizację projektu „Wspieranie funkcji dolnego odcinka układu rozrodczego kobiet z zastosowaniem produktów pochodzenia naturalnego”.

Również w kategorii StRuNa-Science 2024 było dwóch zwycięzców:

  • Koło Naukowe Geofizyki z Uniwersytetu Warszawskiego nagrodzone za realizację projektu „RAF – Analog Space Mission”,
  • Koło Naukowe Fotochemii Stosowanej z Politechniki Krakowskiej nagrodzone za realizację projektu „Otrzymywanie i badania aplikacyjne nowych wielofunkcyjnych kompleksów irydu(III) opartych o ligandy stanowiące sensory fluorescencyjne jako innowacyjne rozwiązanie do zastosowań teranostycznych”.

W kategorii StRuNa-Tech 2024 zwyciężyło:

  • Studenckie Koło Naukowe „Konstruktor” z Politechniki Białostockiej nagrodzone za realizację projektu „Wykorzystanie zużytych łopat turbin wiatrowych do budowy lekkich mostów stalowo-kompozytowych do wykorzystania na terenach popowodziowych jako przykład gospodarki o obiegu zamkniętym”.

W kategorii StRuNa-Art 2024:

  • za realizację wspólnego projektu pod nazwą „Perkusja w Terapii – Terapia w Perkusji” nagrodzone zostały dwa koła z Akademii Muzycznej w Katowicach – Międzywydziałowe Perkusyjne Koło Naukowe oraz Koło Naukowe Muzykoterapii.

Spośród wszystkich kategorii konkursu zwanych projektowymi, w których ocenie jury podlega jedno najbardziej wartościowe przedsięwzięcie każdego koła z ostatnich miesięcy, najwięcej punktów zebrało koło „Herbarium” za projekt dotyczący wspieranie funkcji dolnego odcinka układu rozrodczego kobiet i dzięki temu zdobyło główną nagrodę w konkursie pod nazwą Projekt Roku 2024.

Za projekty przyznano również cztery wyróżnienia. Otrzymały je:

  • Studenckie Koło Naukowe Energetyki ze Szkoły Głównej Handlowej za konferencję „Energy Week 2024”,
  • Koło Naukowe Biotechnologii z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego za projekt „Antybiotykooporność bakterii: globalne wyzwanie – lokalne działanie”,
  • Studenckie Koło Naukowe „TrådStudio” z Politechniki Śląskiej za projekt mebli parametrycznych – prototypowe meble z tworzyw recyklingowych z wykorzystaniem technik modelowania parametrycznego,
  • Zespół SAE AeroDesign z Politechniki Warszawskiej za samolot klasy advanced „Pterodaktyl”.

Osobną część konkursu StRuNa 2024 stanowiły kategorie podmiotowe, gdzie oceniano całokształt aktywności kół naukowych w okresie między 1 października 2023 a 30 września 2024 roku.

Nagrodę Debiut Roku 2024 – przeznaczoną dla nowego koła, które bardzo dynamicznie rozpoczęło swoją działalność – otrzymało:

  • Studenckie Koło Naukowe Chemii Organicznej z Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy.

W tej kategorii przyznano pięć wyróżnień, które trafiły do:

  • Koła Naukowego „Kreacja Obrazu Filmowego” z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie,
  • Student Scientific Circle Rare Diseases z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego,
  • Studenckiego Koła Naukowego Seksuologii z Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu,
  • Koła Naukowego Prawa Ochrony Środowiska z Uniwersytetu Warszawskiego,
  • Studenckiego Koła Naukowego „Suplement” z Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie.

Nagrodę dla najlepszego opiekuna koła naukowego w Polsce otrzymała:

  • dr n. med. Małgorzata Lasota nagrodzona za wspieranie Studenckiego Koła Naukowego Terapii Celowanej i Układów Supramolekularnych z Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum.

Pięciu innych nauczycieli akademickich otrzymało wyróżnienia:

  • dr Arkadiusz P. Szajna, opiekun Koła Naukowego Kryminalistyki i Kryminologii z Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach,
  • dr n. med. Alicja Karwowska, opiekunka Studenckiego Koła Naukowego „Prophi” z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
  • dr Dawid Gmiter opiekun Studenckiego Koła Naukowego Biotechnologów „Mikroby” z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • prof. dr hab. inż. Anna Lenart-Boroń, opiekunka sekcji mikrobiologii w ramach Koła Naukowego Biotechnologów „Helisa” z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie,
  • dr inż. Rafał Wojszczyk, opiekun Studenckiego Koła Naukowego „Anycode” z Politechniki Koszalińskiej.

W najważniejsze kategorii podmiotowej pod nazwą Koło Naukowe Roku 2024 zwyciężyło:

  • Koło Naukowe „Second Thoughts” z Uniwersytetu Warszawskiego.

Pięć kół wyróżnionych za całokształt aktywności to:

  • Studenckie Koło Astronautyczne z Politechniki Warszawskiej,
  • Koło Naukowe Studentów „Mikrobiologia w Inżynierii Środowiska” z Politechniki Gdańskiej,
  • Studenckie Koło Naukowe Dermatologii Eksperymentalnej, Klinicznej i Zabiegowej z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi,
  • SAE AeroDesign z Politechniki Warszawskiej,
  • AGH Marines z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Kolejną twórczą inicjatywą akademicką, wyłaniającą kolejnych wyróżnionych i nagrodzonych jest ekoMasters 2024.

Jest to projekt, mający na celu wspieranie i inicjowanie studentów i doktorantów do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. W tym przypadku patronat honorowy nad wydarzeniem oprócz Ministra Nauki objęła także Polska Komisja Akredytacyjna.

Organizatorem ekoMasters jest Fundacja na rzecz Jakości Kształcenia.

Fundacja już od czterech lat nagradza studentów za ich pomysły na bardziej ekologiczne funkcjonowanie uczelni. To inicjatywa, która jest okazją do promowania młodych talentów i rozwiązań, które mogą zmienić lokalne społeczności.

Nagrodzone projekty:

  1. Pierwsze miejsce: „Stop PFAS: Projekt świadomości ekologicznej na uczelniach technicznych” autorstwa Natalii Lisieckiej i Aleksandry Makiej z Politechniki Poznańskiej. Autorki skupiły się na edukacji o szkodliwości trwałych zanieczyszczeń środowiska.  
  2. Drugie miejsce: „Wodny Zakątek” przygotowany przez Konrada Budzińskiego i Dominikę Matuszewską z Uniwersytetu Łódzkiego. Inicjatywa koncentruje się na rewitalizacji przestrzeni wodnych na terenach kampusów akademickich. Na trzecim miejscu uplasowali się Michał Gocki i Patryk Kowalczyk z Politechniki Śląskiej z projektem „System zamkniętego obiegu materiałów polimerowych”, który łączy recykling z technologią druku 3D.  

Wyróżnienia otrzymali:

  • Oktawia Centkowska i Izabela Borkowska za projekt „Foodsharing na uczelni” (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
  • Natalia Nienartowicz i Anna Szymańska za projekt „EkoStrefa” (Politechnika Wrocławska).

Nowością tegorocznej odsłony konkursu była Nagroda Internautów. Największą sympatię publiczności zdobyła praca „Ekologiczne rozwiązanie dla uczelni - system magazynowania wody deszczowej” autorstwa studentów z Politechniki Białostockiej.

I wreszcie trzecia inicjatywa - Konkurs Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne (SID)

Organizatorem tego projektu jest również Fundacja na rzecz Jakości Kształcenia,  która w przypadku tego konkursu postawiła na promowanie kreatywnych inicjatyw w zakresie edukacji oraz wspieranie studentów, których projekty mogą przynieść realne zmiany w dydaktyce. Do konkursu wpłynęło aż 66 zgłoszeń, pochodzących z ponad 15 uczelni z całej Polski.

Konkurs ten objęty jest patronatem honorowym zarówno Ministra Nauki jak i Polskiej Komisji Akredytacyjnej ale również Krajowej Reprezentacji Doktorantów i stanowi platformę dla studentów do dzielenia się swoimi pomysłami oraz inspirowania do pozytywnych zmian w edukacji.

Laureaci Konkursu

  1. Pierwsze miejsce zajął Jakub Niewiński za projekt "Wprowadzenie do empatycznej komunikacji międzykulturowej". Projekt ten ma na celu ułatwienie porozumiewania się pomiędzy przedstawicielami różnych kultur, promując empatię i zrozumienie w środowisku akademickim.
  2. Drugie miejsce zdobyła Joanna Kubiak za inicjatywę "Grywalizacja w podstawach ochrony radiologicznej". Jej projekt przedstawia innowacyjne podejście do nauczania zasad ochrony radiologicznej poprzez wykorzystanie elementów grywalizacji, co czyni proces nauki bardziej atrakcyjnym i skutecznym.
  3. Trzecie miejsce przypadło Marii Pytce za projekt "Doświadczenie użytkownika przestrzeni urbanistycznej". Projekt skupił się na analizie doświadczeń użytkowników przestrzeni miejskich, proponując zmiany, które mogą poprawić komfort i jakość życia w środowisku miejskim.
  4. Wyróżnienie otrzymały Karolina Biegun, Martyna Engler, Oliwia Mackiewicz, Wiktoria Ringel oraz Agnieszka Sot za projekt "Metody i sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą podczas zajęć warsztatowych". Projekt ten koncentruje się na opracowaniu skutecznych metod pracy z młodszymi grupami, szczególnie w kontekście warsztatów, które mają za zadanie rozwijanie kreatywności i zaangażowania młodzieży.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}