W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
logo PO WER z napisem Fundusze Europejskie - Wiedza Edukacja Rozwój Flaga Polski i napis Rzeczpospolita Polska logo UE EFS - flaga Unii Europejskiej

„Opracowanie modelowych programów kształcenia nauczycieli” w ramach działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym

Status projektu:

Projekt zakończony

Dla kogo:

Podmioty działające na rzecz nauki, Konsorcja, Uczelnie publiczne, Uczelnie niepubliczne

Dziedziny:

Nauki humanistyczne, Nauki społeczne, Nauki ścisłe i techniczne, Nauki o życiu

Budżet:

Wartość projektu: 788 301,23zł, w tym wkład Europejskiego Funduszu Społecznego 664 380,27 zł.

Terminy:

Termin realizacji projektu: 01.12.2016 – 31.03.2018.

Głównymi zadaniami w projekcie były:

  • przygotowanie pogłębionej analizy porównawczej dotyczącej systemu kształcenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich oraz zaleceń w zakresie zmian systemu kształcenia nauczycieli w Polsce,
  • opracowanie modelowych programów kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych.
Programy uwzględniały m.in. innowacyjne metody pedagogiczne (learning-by-doing, design thinking), zastosowanie narzędzi cyfrowych, rozwój kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych.

Przedstawiciele pracodawców/ przedsiębiorców lub organizacji pracodawców, którzy byli aktywnie zaangażowani w opracowywanie programów kształcenia nauczycieli, musieli posiadać doświadczenie we współpracy z jednostkami organizacyjnymi uczelni prowadzącymi studia na kierunkach ze specjalnością nauczycielską, tj. brali udział w tworzeniu programów kształcenia lub zasiadali w Radach Programowych Kierunków Studiów.

Udział przedstawicieli pracodawców/ przedsiębiorców lub organizacji pracodawców pozwolił na wykorzystanie dotychczasowej wiedzy i doświadczenia z realizacji studiów. Wypracowane programy  uwzględniały potrzeby pracodawców/przedsiębiorców w zakresie kształcenia wysokiej jakości kadry dla gospodarki.

Podstawowe jednostki organizacyjne uczelni, które były aktywnie zaangażowane w opracowanie programów studiów, musiały posiadać kategorię naukową A oraz prowadzić studia na kierunkach ze specjalnością nauczycielską. Udział przedstawicieli jednostek spełniających ten warunek pozwoli na opracowanie modelowych programów kształcenia wysokiej jakości.

W ramach realizacji projektu opracowano modelowe programy kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych.

Ich opracowanie poprzedzone było organizacją cyklu 7 spotkań diagnozujących w następujących miastach: Kraków 08.09.2017, Warszawa 12.09.2017, Gdańsk 12.09.2017, Poznań 15.09.2017, Wrocław 26.09.2017, Lublin 26.09.2017, Warszawa 29.09.2017 oraz 16 spotkań konsultacyjnych w celu wypracowania ostatecznej wersji programów kształcenia nauczycieli w następujących miastach: 23.11.2017 Poznań i Warszawa, 24.11.2017 Kraków, 27.11.2017 Rzeszów i Gdańsk, 01.12.2017 Warszawa i Lublin, 04.12.2017 Poznań i Kraków, 06.12.2017 Wrocław, 08.12.2017 Kraków i Szczecin, 11.12.2017 Warszawa, 12.12.2017 Gdańsk, 13.12.2017 Wrocław, 05.01.2018 Katowice.

Ponadto opracowano analizę porównawczą dot. systemu kształcenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich oraz zaleceń w zakresie zmian systemu kształcenia nauczycieli w Polsce.

Opracowano dodatkowy model kwalifikacyjny studiów podyplomowych dla nauczycieli.

Klauzula informacyjna na temat przetwarzania danych osobowych w projektach współfinansowanych z PO WER
  • administratorem danych osobowych przetwarzanych w projektach współfinansowanych z PO WER jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego pełniący funkcję Instytucji Zarządzającej dla Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój,
  • przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem i spełnia warunki, o których mowa art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. g RODO,
  • dane osobowe są przetwarzane w celu wykonywania obowiązków państwa członkowskiego w zakresie aplikowania o środki wspólnotowe i w związku z realizacją projektów w ramach PO WER,
  • przetwarzane w systemie wdrażania dane osobowe należą do zbioru Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój i są powierzane do przetwarzania instytucjom zaangażowanym we wdrażanie PO WER, beneficjentom oraz podmiotom wykonującym na zlecenie tych instytucji/podmiotów działania związane z aplikowaniem o środki wspólnotowe i realizacją projektów.

Materiały

Propozycja nowego modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej
Propozycja​_nowego​_modelu​_kształcenia​_nauczycieli​_przedszkoli​_i​_edukacji​_wczesnoszkolnej.pdf 0.81MB
Propozycja nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli
Propozycja​_nowego​_modelu​_kształcenia​_przyszłych​_nauczycieli.pdf 0.67MB
Systemy kształcenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich
Systemy​_kształcenia​_nauczycieli​_w​_wybranych​_krajach​_europejskich.pdf 1.51MB
{"register":{"columns":[]}}