W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie projektu „Innowacyjna historia”

16.12.2022

Minister Przemysław Czarnek oraz Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej Justyna Orłowska uczestniczyli w podsumowaniu projektu „Innowacyjna historia – nowoczesne technologie w służbie edukacji”. Wydarzenie odbyło się w Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych i zostało zrealizowane w ramach warsztatów „Szkoła przyszłości już dziś”.

W sali z kolorowymi ścianami siedzi wielu młodych ludzi, na głowach mają gogle do wirtualnej rzeczywistości.

„Innowacyjna historia”

„Innowacyjna historia” to przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki, którego celem jest: 

  • prezentacja możliwości wykorzystania nowych technologii, w szczególności VR, w prowadzeniu zajęć lekcyjnych,
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów, które zwiększają ich szanse na przyszłym rynku pracy,
  • wprowadzenie nauczycieli w technologię wirtualnej rzeczywistości i zaprezentowanie jej jako efektywnego narzędzia edukacyjnego 
  • wzrost zainteresowania uczniów zagadnieniami związanymi z historią Polski – dzięki atrakcyjnej i innowacyjnej formie prezentacji treści nauczania.

Szef MEiN poinformował, że w projekcie realizowanym wspólnie z Fundacją Arte et Marte, trwającym od lipca do grudnia 2022 r., udział wzięło 24 tys. uczniów i 2 tys. nauczycieli z całej Polski. 

– Projekt był możliwy, gdyż w 12 tys. szkół za ponad 1 mld zł zakupiliśmy „Laboratoria Przyszłości”. W wielu miejscach, w ramach „Laboratoriów Przyszłości” nauczyciele, dyrektorzy szkół postawili na gogle VR – mówił minister. 

Szef MEiN zwrócił uwagę, że sprzęt, a w szczególności gogle VR, może być wykorzystywany do nowoczesnej edukacji z różnych przedmiotów. 

– Gogle VR służą do nowoczesnej edukacji nie tylko historycznej, bo są programy i z chemii, i fizyki, i z innych przedmiotów. My postawiliśmy na innowacyjną historię, wykorzystując te dwa znakomite filmy „Kartka z Powstania” i „Wiktoria 1920”. Chcemy autentycznie przenieść uczniów w tamten świat i spowodować, by stali się uczestnikami tamtych wydarzeń. Oni teraz, rozglądając się dokoła, są w czasie bitew, w czasie akcji, w czasie niestety również ogromnych prześladowań ich przodków, dziadków, pradziadków w czasie Powstania Warszawskiego – podkreślał minister.  

– Kiedy obejrzy się ten film w goglach VR, ta historia zostaje w nas. To nie są tylko kartki z książki, to jest uczestnictwo w powstaniu. To zostaje, ale to buduje też patriotyzm, dumę i ogromny szacunek do przeszłości i przodków – wskazywał szef MEiN. 

Minister Edukacji i Nauki zapowiedział też kontynuację programu: – Będziemy kontynuować ten projekt, bo po to zakupiliśmy gogle VR w ramach „Laboratoriów Przyszłości” – dodał.

Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej Justyna Orłowska, podsumowując realizowane projekty, zwróciła uwagę, że poza zakupem sprzętu bardzo ważną kwestią jest jego praktyczne wykorzystanie w edukacji. 

– Dlatego uruchomiliśmy Mobilne Laboratoria Przyszłości. Mamy 16 busów w całej Polsce, które każdego dnia odwiedzają szkoły. Z naszymi edukatorami pokazujemy, jak można wykorzystywać drukarki 3D, mikrokontrolery, sprzęt do nagrywania i gogle VR do stosowania na wszystkich zajęciach – mówiła. Podkreśliła jednocześnie, że wykorzystanie sprzętu zakupionego z programu zależy wyłącznie od kreatywności uczniów i nauczycieli. 

Przez cały rok szkolny 2022/2023 będą odbywały warsztaty dla szkół. To rozszerzenie największego w historii polskiej edukacji projektu edukacyjno-technologicznego, wartego ponad miliard złotych.

Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej zaprosiła firmy z sektora edukacyjnego, ekspertów i metodyków do wspólnego rozwijania „Laboratoriów Przyszłości”. Ambasadorzy i partnerzy projektu będą działać na rzecz aktywnego i kreatywnego wykorzystania sprzętu zakupionego przez szkoły, w tym w zakresie promocji, edukacji oraz wsparcia technologicznego.

Wideo

Zdjęcia (12)

{"register":{"columns":[]}}