W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie wizyty Ministra Edukacji i Nauki w Republice Federalnej Niemiec

14.10.2022

Otwarcie oddziałów przedszkolnych w Szkole Polskiej w Berlinie, rozmowy z Federalną Minister Edukacji i Nauki, spotkanie z koordynatorem Stosunków Niemiecko-Polskich Rządu RFN, udział w uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej w Ambasadzie RP oraz złożenie kwiatów pod tablicą upamiętniającą polskich profesorów w KL Sachsenhausen to najważniejsze punkty wizyty ministra Przemysława Czarnka w stolicy Niemiec. Podczas pobytu w Berlinie szef MEiN podkreślał potrzebę promowania języka polskiego poza granicami kraju.

Zdjęcie z wizyty Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka w Berlinie

Otwarcie oddziałów przedszkolnych w Szkole Polskiej w Berlinie 

Centralnym punktem wizyty Ministra Edukacji i Nauki w Berlinie był udział w uroczystym otwarciu oddziałów dla dzieci w wieku 3-6 lat w Szkole Polskiej im. gen. Stefana Grota-Roweckiego przy Ambasadzie RP w Berlinie. To pierwsze polskie państwowe przedszkole poza granicami kraju.

– Polska nigdy wcześniej nie finansowała przedszkoli poza granicami kraju. Tymczasem polskie dzieci chcą uczyć się języka polskiego od najmłodszych lat. Chcemy dać im tę szansę. To daje możliwość powrotu do kraju i współpracy z Ojczyzną – mówił minister Przemysław Czarnek o inicjatywie. 

Jednocześnie szef resortu i edukacji zapowiedział otwarcie kolejnych placówek na terenie Niemiec: – Otworzymy również nowe szkoły w Bremie, Essen, Lipsku i Hanowerze. Te placówki będą funkcjonowały ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Promowanie języka polskiego poza granicami Polski 

Podczas wizyty w Berlinie szef MEiN mówił o upowszechnianiu i promowaniu nauczania języka polskiego za granicą. Jak podkreślał, ważne jest wsparcie organizacji polonijnych i szkół polskich w tym zakresie, aby jak największa liczba Polaków żyjących poza granicami naszego państwa mogła uczyć się języka polskiego i podtrzymywać kontakt z Polską:  

– Chodzi o to, żeby stowarzyszenia polonijne i szkoły polonijne mogły uczyć języka polskiego, przyjeżdżać do Polski, a także zwiedzać miejsca związane z Polską – podkreślał szef MEiN.

Promowaniu języka polskiego poza granicami kraju będzie służył Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Kolbego: – Chcemy również nadrobić zaniedbania państwa polskiego na przestrzeni kilkudziesięciu lat, powołując do życia Instytut im. św. Maksymiliana Kolbego, w którym mamy 92 mln zł rocznie, czyli o 40 mln więcej niż ma Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą na wszystkie szkoły poza granicami kraju – wskazywał Minister Edukacji i Nauki.

Najważniejsze zadania i cele nowej instytucji szef MEiN przybliżał podczas spotkania z polonijnym środowiskiem oświatowym w Ambasadzie RP w Berlinie. 

– Chcę również państwu powiedzieć że Sejm RP zdecydował o powołaniu do życia Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego, który będzie dysponował środkami finansowymi, z przeznaczeniem na rozwój stowarzyszeń polonijnych, szkół polonijnych oraz wszystkich organizacji, które zajmują się nauką języka polskiego wśród młodych, polskich pokoleń za granicą – podkreślał szef MEiN.  

Zadania instytutu będą obejmowały m.in.:

  • wspieranie kultywowania polskiej tradycji i wartości języka polskiego jako języka ojczystego oraz promowania języka polskiego jako języka ojczystego wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą,
  • wzmacnianie współpracy między Polonią i Polakami zamieszkałymi za granicą a podmiotami działającymi w Polsce, w szczególności w dziedzinie edukacji i nauki,
  • wspieranie inicjatyw oraz projektów edukacyjnych i naukowych mających na celu pogłębianie znajomości języka polskiego,
  • upowszechnianie języka polskiego jako języka obcego.

Rozmowy z Federalną Minister Edukacji i Nauki 

Perspektywy dalszej współpracy oraz wspólnych działań na rzecz nauczania języka obywateli niemieckich polskiego pochodzenia i Polaków w Niemczech to główne tematy podejmowane podczas spotkania z Federalną Minister Edukacji i Nauki Bettina Stark-Watzinger. 

Była to kolejna rozmowa ministrów edukacji i nauki Polski oraz Niemiec. Pierwsza obyła się w maju w formule online. Wówczas głównym tematem spotkania było wsparcie Ukrainy w obszarze edukacji i nauki.

Spotkanie z koordynatorem Stosunków Niemiecko-Polskich Rządu RFN

Ważnym punktem wizyty Ministra Edukacji i Nauki w Berlinie było spotkanie z koordynatorem Stosunków Niemiecko-Polskich Rządu RFN Dietmarem Nietanem. Tematem rozmowy były m.in. wspólne działania na rzecz nauczania języka obywateli niemieckich polskiego pochodzenia i Polaków w Niemczech.

– Dziękuję posłowi Nietanowi, że podjął tę obfitującą w dobre informacje rozmowę na temat finansowania języka ojczystego w ramach budżetu federalnego RFN. Mam nadzieję, że doprowadzimy tę sprawę do finału i będziemy mieli wzajemność w tej kwestii – powiedział minister Przemysław Czarnek po spotkaniu.  

Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej 

Jednym z punktów wizyty szefa MEiN w Berlinie było spotkanie z nauczycielami i dyrektorami polskich placówek oświatowych w Niemczech. Wydarzenie zostało zorganizowane z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Podczas uroczystości szef MEiN wręczył Medale KEN i dyplomy uznania zasłużonym nauczycielom i dyrektorom. Dziękował również za trud nauczania języka polskiego i przekazywania wiedzy o Polsce.

– Chcę podziękować za ten trud. Potencjał Polonii rozsianej po całym świecie jest ogromny, ale nie był do tej pory wykorzystywany – mówił minister Przemysław Czarnek.

Wizyta w KL Sachsenhausen

Podczas wizyty w stolicy Niemiec minister Przemysław Czarnek złożył kwiaty pod tablicą upamiętniającą profesorów krakowskich uczelni więzionych oraz zamordowanych w KL Sachsenhausen w czasie II wojny światowej. 

– To jest miejsce, które symbolizuje walkę z polską elitą naukową, zatrzymanie, wymordowanie polskich naukowców – wskazywał szef MEiN.

Wśród więźniów KL Sachsenhausen najliczniejszą grupę stanowili Polacy. Wśród nich było 170 krakowskich uczonych – wykładowców Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Górniczo-Hutniczej pojmanych przez Niemców 6 listopada 1939 r. w akcji przeciwko profesorom uniwersyteckim (Sonderaktion Krakau). Większość z nich była przetrzymywana w obozie do 8 lutego 1940 r. Co najmniej 20 spośród aresztowanych zmarło na skutek ciężkich warunków obozowych lub zostało zamordowanych.

Projekcja filmu „Kartka z Powstania” w technologii VR

Nauczyciele i dyrektorzy, którzy uczestniczyli w uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej w siedzibie Ambasady RP w Berlinie, obejrzeli film „Kartka z Powstania”. To fabularyzowane widowisko historyczne zrealizowane w technologii wirtualnej rzeczywistości. Dzięki słuchawkom i specjalnym goglom widzowie mogą poznać realia powstańczej Warszawy – usłyszeć strzały i zobaczyć, jak wyglądała stolica w ogniu powstańczych walk.

Film „Kartka z Powstania” powstawał przez ponad 2 lata. Inspiracją do zrealizowania widowiska stał się jeden z eksponatów z Muzeum Powstania Warszawskiego – kartka  z modlitwą, którą nosił kpt. Władysław Sieroszewski „Sabała”. Dostał ją w sierpniu 1944 r. od swojej córki, nie wiedząc wówczas, że wpłynie ona na jego dalsze losy. Reżyserem filmu jest Tomasz Dobosz.

Wideo

Zdjęcia (28)

{"register":{"columns":[]}}