Pokonać Atlantyk – studenci Politechniki Wrocławskiej pracują nad niezwykłą łodzią
07.01.2025
Studenci Politechniki Wrocławskiej postawili sobie niezwykły cel – zbudować autonomiczną łódź, która przepłynie Atlantyk, wykorzystując energię wiatru i słońca. To ambitne wyzwanie, któremu dotychczas sprostała zaledwie jedna konstrukcja na świecie.
Skąd pomysł na przepłynięcie Atlantyku?
Pomysł na udział w wyzwaniu Microtransat zrodził się z chęci zmierzenia się z jednym z najtrudniejszych konkursów inżynierskich na świecie. Organizowane od 2005 roku przedsięwzięcie stawia przed uczestnikami zadanie zaprojektowania i zbudowania bezzałogowej łodzi o długości poniżej 2,4 metra, która pokona Ocean Atlantycki. Do tej pory na ponad 30 prób tylko jedna zakończyła się sukcesem – w 2018 roku łódź SB Met, stworzona przez norweską firmę Offshore Sensing, przepłynęła ocean w 79 dni. Studenci Politechniki Wrocławskiej chcą spróbować swoich sił w tej wyjątkowej rywalizacji, startując w kategorii robotycznej, która pozwala na zdalne przesyłanie poleceń do łodzi.
Innowacja na horyzoncie
Studenci KoNaR-u mają już na swoim koncie wiele sukcesów na międzynarodowych zawodach robotycznych. Tym razem przenoszą swoje umiejętności z lądu i kosmosu na wodę. W czerwcu 2024 roku zdobyli trzecie miejsce w prestiżowym konkursie sond kosmicznych CanSat Competition w USA. Teraz, w nowym projekcie, łączą doświadczenie w robotyce z wiedzą żeglarską. Jak podkreśla Wojciech Bohdan, koordynator projektu, większość członków zespołu posiada uprawnienia żeglarskie, co okaże się kluczowe podczas testów i analizy działania łodzi na wodzie.
Konstrukcja na miarę wyzwania
Łódź o długości ok. 1 metra będzie wyjątkowo wytrzymała dzięki kadłubowi z nierdzewnej stali i włóknu szklanemu. Energia do zasilania systemów elektronicznych pochodzić będzie z paneli fotowoltaicznych. System jest tak zaprojektowany, że awaria jednego z czterech zestawów paneli nie zakłóci pracy pozostałych. Dzięki temu łódź będzie mogła funkcjonować nawet kilka miesięcy bez zewnętrznego wsparcia.
Łódź wyposażona będzie także w systemy komunikacji satelitarnej, GPS oraz aparat do automatycznego dokumentowania rejsu. Te rozwiązania nie tylko zwiększą szanse na sukces w konkursie, ale również umożliwią śledzenie trasy w czasie rzeczywistym i wprowadzanie ewentualnych korekt kursu.
Próba sił z Atlantykiem
Pierwsze testy na Odrze zaplanowano już na marzec 2025 roku, a wielki rejs rozpocznie się w listopadzie tego samego roku. Trasa łodzi prowadzić będzie z Wysp Kanaryjskich na Karaiby. Pokonanie tej trasy może potrwać, w zależności od warunków pogodowych, od dwóch do pięciu miesięcy.
Atlantyk to nieprzewidywalne i wymagające środowisko. Łódź będzie musiała przetrwać sztormy, silne wiatry oraz zmierzyć się z potencjalnymi zagrożeniami, takimi jak sieci rybackie. – Jednym z największych wyzwań będą właśnie sieci, w które łódź mogłaby przypadkiem wpaść. Wiele wcześniejszych prób przepłynięcia oceanu zakończyło się właśnie z tego powodu – tłumaczy Wojciech Bohdan. Aby zwiększyć szanse na sukces, studenci dokładnie planują trasę rejsu, by unikać obszarów o dużym natężeniu aktywności rybackiej i komercyjnej żeglugi.
Ambicja i pasja
Studenci Politechniki Wrocławskiej po raz kolejny pokazują, że granice są po to, by je przekraczać. Ich projekt to nie tylko przykład innowacyjności, ale też dowód na to, że młodzi inżynierowie mogą stawić czoła największym wyzwaniom technologicznym i naturalnym.
Życzymy młodym konstruktorom powodzenia w realizacji tego ambitnego projektu! Niech ich determinacja, wiedza i pasja pozwolą pokonać Atlantyk i zapisać się w historii robotyki morskiej. Trzymamy kciuki!