W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia w sprawie ewaluacji szkół doktorskich przekazany do konsultacji społecznych

26.01.2021

Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tzw. Konstytucja dla Nauki, wprowadziła nowy model kształcenia doktorantów w szkołach doktorskich, określając równocześnie ogólne zasady i kryteria ewaluacji jakości tego kształcenia. Szczegółowe kryteria ewaluacji oraz sposób jej przeprowadzenia określa rozporządzenie, którego projekt Minister Edukacji i Nauki skierował właśnie do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania. Ewentualne uwagi można zgłaszać do 15 lutego 2021 r.

Pierwsi doktoranci ze szkół doktorskich rozpoczęli kształcenie 1 października 2019 r. Zgodnie z przepisami ustawy, pierwszą ewaluację szkoły doktorskiej przeprowadza się po upływie co najmniej 5 lat od dnia rozpoczęcia kształcenia w ramach szkoły doktorskiej.

Projekt rozporządzenia powstał przede wszystkim w oparciu o założenia wypracowane przez Komisję Ewaluacji Nauki. Przy tworzeniu przepisów  przyjęto, że ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich powinna służyć przede wszystkim:

  1. ocenie warunków rozwoju naukowego lub artystycznego doktorantów oraz sposobów weryfikacji wiedzy i umiejętności nabywanych przez doktorantów, a także kształtowanych kompetencji społecznych;
  2. dostarczaniu podmiotom prowadzącym szkoły doktorskie informacji zwrotnej dotyczącej funkcjonowania tych szkół i upowszechnianiu tych informacji w przestrzeni publicznej;
  3. dopuszczaniu do prowadzenia szkół wyłącznie przez te podmioty, które gwarantują doktorantom odpowiednie warunki rozwoju naukowego lub artystycznego.

Ze względu na różnorodny charakter szkół doktorskich oraz zróżnicowaną specyfikę kształcenia , w projekcie zrezygnowano z określenia wymiernych dla ogółu szkół doktorskich parametrów ilościowych, na rzecz oceny jakościowej. Bazuje ona na międzynarodowych standardach i eksperckiej wiedzy osób przeprowadzających ewaluację. W projekcie rozporządzenia uszczegółowiono wynikające z ustawy kryteria ewaluacji. Określono również sposób przeprowadzenia ewaluacji, w tym obowiązki Komisji Ewaluacji Nauki, zespołu oceniającego oraz podmiotów prowadzących szkoły doktorskie. Sprecyzowano także terminy przeprowadzania poszczególnych czynności oraz tryb podejmowania rozstrzygnięć.

Projekt rozporządzenia został udostępniony w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.

{"register":{"columns":[]}}