W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Q&A – Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

Czy w szkole można stosować natryskowe bramki dezynfekcyjne?

Nie. Według rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) spryskiwanie środkami dezynfekującymi osób lub odzieży podczas jej używania przez ludzi w tzw. tunelach, bramkach czy kabinach dezynfekcyjnych nie jest zalecane z uwagi na możliwe negatywne skutki stosowania produktów biobójczych.

Ponadto Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych nie wydał pozwolenia dla produktu biobójczego stosowanego w bramkach, tunelach, kabinach, kurtynach dezynfekcyjnych w celu spryskiwania osób.


 



 

Które szkoły i placówki pracują zdalnie od 9 do 29 listopada?

Szkoły podstawowe, ponadpodstawowe, placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego prowadzą nauczanie zdalnie. ​​​​​​

Które szkoły i placówki nie będą zawieszone od 9 do 29 listopada?

Szkoły podstawowe specjalne i szkoły ponadpodstawowe specjalne funkcjonujące w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii – ze względu na specyfikę ich działania. Szkoły te funkcjonują w placówkach, w których młodzież ma zapewnioną naukę, wychowanie oraz całodobową opiekę, a także prowadzone są zajęcia o charakterze specjalistycznym i terapeutycznym.

W przypadku szkół podstawowych specjalnych oraz szkół ponadpodstawowych specjalnych, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej – tak jak dotychczas dyrektor szkoły decyduje o trybie nauczania.

Jak będą działały tzw. zerówki, czyli oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych?

Nauka i opieka dla dzieci w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach wychowania przedszkolnego pozostaje bez zmian.

Czy są takie sytuacje, w których dyrektor szkoły będzie zobowiązany do zapewnienia uczniowi nauki w szkole?

Dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność lub np. warunki domowe nie będą mogli uczyć się zdalnie w domu, dyrektor szkoły będzie zobowiązany zorganizować nauczanie stacjonarne lub zdalne w szkole (z wykorzystaniem komputerów w szkole).

Czy szkoła ma obowiązek prowadzić świetlicę dla uczniów klas I-III w szkole podstawowej w okresie od 9 do 29 listopada?

Dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy szkolnej uczniom, których rodzice są bezpośrednio zaangażowani w walkę z pandemią COVID-19.

W związku z narastającą liczbą chorych występuje potrzeba wsparcia państwa przez zwiększenie liczby personelu, zarówno medycznego, jak i pomocniczego oraz wolontariuszy (np. do pomocy osobom starszym). Zapewnienie opieki w szkolnej świetlicy dzieciom rodziców zaangażowanych bezpośrednio w walkę z pandemią, może znacząco wpłynąć na zwiększenie liczby pracowników chętnych do pracy. 

Czy w listopadzie w szkołach mogą odbywać się olimpiady, konkursy przedmiotowe?

Tak. Dyrektor szkoły, centrum lub placówki, może udostępnić pomieszczenia w celu przeprowadzenia poszczególnych stopni konkursów, olimpiad lub turniejów. Poszczególne etapy zawodów odbywają się w różnych terminach, w okresie wrzesień – czerwiec. Zawody te są skierowane do wąskiej grupy uzdolnionej młodzieży. Z tego względu nie ma zwiększonego zagrożenia dotyczącego gromadzenia się dużej liczby uczniów w jednym miejscu.

Czy  w okresie od 9 do 29 listopada br. mogą być prowadzone zajęcia rewalidacyjne, rewalidacyjno-wychowawcze, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?

Dopuszcza się możliwość realizacji zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno-wychowawczych oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, dla uczniów posiadających odpowiednio orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na terenie placówki.

Zajęcia te mogą odbywać się w bezpośrednim kontakcie dziecka lub ucznia z osobą prowadzącą te zajęcia. Ważne jest zachowanie całkowitej dobrowolności ze strony rodziców, a także możliwości placówki, przy uwzględnieniu bezpiecznych warunków realizacji takich zajęć.

Czy szkoły zawodowe i placówki prowadzące kształcenie zawodowe lub ustawiczne są zawieszone od 9 do 29 listopada br.?

Szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe lub kształcenie ustawiczne realizują zajęcia w trybie zdalnym.

W przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego organizowane w formie zajęć praktycznych, prowadzone są zdalnie wyłącznie w zakresie, w jakim z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji wybranych efektów kształcenia z wykorzystaniem tych metod i technik. Pozostałe zajęcia praktyczne uzupełnione będą po zakończeniu ograniczenia.

Czy młodociani pracownicy z branżowych szkół I stopnia w okresie zawieszenia zajęć od 9 do 29 listopada mają obowiązek świadczyć pracę?

Młodociani pracownicy z branżowych szkół I stopnia są zwolnieni z tego obowiązku (art. 15f specustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19).

Czy w listopadzie będą mogły odbywać się zajęcia praktyczne?

Istnieje możliwość przywrócenia części zajęć praktycznych dla słuchaczy ostatnich semestrów szkół policealnych, którzy w zimowej sesji egzaminacyjnej (styczeń – luty 2021) będą zdawali końcowy egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie albo egzamin zawodowy. Podobnie jak w przypadku technikum, zajęcia te będą realizowane w mniejszych grupach, umożliwiających zachowanie dystansu społecznego, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 10 godz. w tygodniu.

W jaki sposób w listopadzie mogą być realizowane zajęcia praktyczne?

Zajęcia powinny być realizowane z uwzględnieniem przepisów dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, a także wytycznych Ministerstwa Zdrowia, GIS oraz MEN. Pozostałe zajęcia praktyczne powinny być uzupełnione w późniejszym terminie.

Co z zajęciami praktycznymi dla uczniów ostatnich klas 4-letniego technikum?

Uczniów ostatnich klas 4-letniego technikum, którzy w zimowej sesji egzaminacyjnej (styczeń - luty 2021) będą zdawali końcowy egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie objęto specjalnymi rozwiązaniami. Dla nich, w okresie od 9 do 29 listopada br. możliwe będzie prowadzenie części zajęć praktycznych stacjonarnie. Warunkiem jest przeprowadzenie zajęć w mniejszych grupach z zachowaniem dystansu społecznego, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 10 godz. w tygodniu.

Czy w okresie od 9 do 29 listopada 2020 r. mogą być prowadzone praktyki zawodowe?

Tak, ale tylko zdalnie, w formie projektu edukacyjnego lub wirtualnego przedsiębiorstwa. Praktyki mogą być także zaliczone na podstawie dotychczasowego doświadczenia zawodowego, bądź zrealizowanego wcześniej wolontariatu lub stażu zawodowego.

Czy organ prowadzący szkołę i placówkę może wypożyczyć uczniowi lub nauczycielowi sprzęt komputerowy na czas nauki zdalnej?

Organ prowadzący może wypożyczyć sprzęt niezbędny do realizacji przez ucznia lub nauczyciela zajęć zdalnych.

Uczeń pełnoletni albo rodzic ucznia niepełnoletniego może zwrócić się do dyrektora szkoły o użyczenie sprzętu koniecznego do nauki zdalnej, w szczególności komputera czy laptopa, w tym również akcesoriów komputerowych (np. mikrofonu lub kamerki). Takie użyczenie jest bezpłatne i wymaga podpisania umowy z uczniem pełnoletnim lub jego rodzicem.

Czy nauczyciel może skrócić czas trwania lekcji zdalnej?

Jest taka możliwość. O skróceniu lub wydłużeniu lekcji na odległość decyduje dyrektor szkoły. Lekcja zdalna może trwać od 30 do 60 minut. Pozostaje jednak zasada, że podstawowym wymiarem czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych jest 45 minut.

Czy można zmienić plan lekcji na czas nauki zdalnej?

Dyrektor szkoły może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, czasowo zmodyfikować odpowiednio tygodniowy rozkład zajęć lub semestralny rozkład zajęć.

Zmiany te zostały wprowadzone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Czy uczniowie ostatnich klas, którzy przygotowują się do egzaminów mogą mieć w szkołach konsultacje z nauczycielami?

Dyrektor szkoły może na terenie szkoły organizować konsultacje dla uczniów klas VIII szkoły podstawowej, klas III liceum ogólnokształcącego i klas IV technikum.

Mogą to być konsultacje indywidualne lub grupowe z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczeń przystępuje odpowiednio do egzaminu ósmoklasisty lub maturalnego. Należy jednak pamiętać o uwzględnieniu przepisów dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów wynikających ze stanu epidemii.

Na jakich zasadach będzie przyznawany dodatkowy zasiłek opiekuńczy?

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie przysługiwał przez okres 21 dni – od 9 do 29 listopada 2020 r.

W jakich przypadkach dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie przysługiwał?

  • w przypadku zamknięcia żłobka, przedszkola, szkoły lub klubu dziecięcego z powodu COVID-19, do którego dzieci lub osoby dorosłe niepełnosprawne uczęszczały
  • w przypadku niemożności zapewnienia opieki przez żłobek, klub dziecięcy, przedszkole, placówkę pobytu dziennego oraz inną placówkę lub podmiot zatrudniający dziennych opiekunów z powodu czasowego ograniczenia funkcjonowania tych placówek w związku z COVID-19.
  • dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje również w przypadku ograniczonego otwarcia powyżej wymienionych placówek

Kto może liczyć na prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego?

Tak jak do tej pory dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługiwać będzie:

  • rodzicom dzieci w wieku do lat 8,
  • ubezpieczonym rodzicom dzieci:
    • do 16 lat, które mają orzeczenie o niepełnosprawności,
    • do 18 lat, które mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
    • do 24 lat, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • ubezpieczonym rodzicom lub opiekunom osób pełnoletnich niepełnosprawnych, zwolnionym od wykonywania pracy z powodu konieczności zapewnienia opieki nad taką osobą.

Szczegóły znajdują się na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej https://www.gov.pl/web/rodzina/wraca-dodatkowy-zasilek-opiekunczy-kiedy-i-dla-kogo-odpowiadamy


 



 

Które szkoły i placówki pracują zdalnie od 24 października do 8 listopada?

Uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych, wszystkich klas szkół ponadpodstawowych, słuchacze placówek kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego przechodzą na naukę zdalną. Nowe zasady funkcjonowania szkół będą obowiązywały do niedzieli, 8 listopada br.

Które szkoły i placówki nie będą zawieszone od 24 października do 8 listopada?

W reżimie sanitarnym, w systemie stacjonarnym funkcjonują: przedszkola, szkoły podstawowe dla uczniów z klas I-III, szkoły specjalne w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii.

Natomiast dyrektorzy szkół specjalnych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, a także szkół specjalnych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej będą mogli sami w tym okresie decydować o trybie nauczania w klasach IV-VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych.

Czy są takie sytuacje, w których dyrektor szkoły będzie zobowiązany do zapewnienia nauki w szkole uczniom ze starszych klas?

Dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność lub np. warunki domowe nie będą mogli uczyć się zdalnie w domu, dyrektor szkoły będzie zobowiązany zorganizować nauczanie stacjonarne lub zdalne w szkole (z wykorzystaniem komputerów w szkole).

Czy szkoła ma obowiązek prowadzić świetlicę dla uczniów klas I-III w szkole podstawowej w okresie od 26 października do 6 listopada?

Dyrektor szkoły ma obowiązek zorganizować zajęcia świetlicowe dla uczniów klas I-III, jeśli rodzice wyrażą potrzebę, by ich dzieci korzystały ze świetlicy.

Czy w okresie od 24 października do 8 listopada br. w szkołach mogą się odbywać zaplanowane konkursy przedmiotowe, olimpiady?

Nie mogą. Terminy należy przełożyć na inny czas. Nie dotyczy konkursów i olimpiad przeprowadzanych zdalnie. ​​​​​​

Czy  w okresie od 24 października do 8 listopada br. mogą pracować poradnie psychologiczno-pedagogiczne?

Placówki te funkcjonują bez zmian z zachowaniem zasad sanitarnych. Mogą one prowadzić zajęcia z dziećmi w grupach do 5 uczniów.

Czy  w okresie od 24 października do 8 listopada br. mogą być prowadzone zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?

Tak, mogą być prowadzone.

Czy  w okresie od 24 października do 8 listopada br. mogą być prowadzone zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze?

Takie zajęcia mogą być prowadzone. 

Czy szkoły zawodowe i placówki prowadzące kształcenie zawodowe / ustawiczne są zawieszone od 24 października do 8 listopada br.?

Szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe lub kształcenie ustawiczne również w całości przechodzą na zdalne nauczanie. 

W przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego organizowane w formie zajęć praktycznych prowadzone są zdalnie wyłącznie w zakresie, w jakim z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji wybranych efektów kształcenia z wykorzystaniem tych metod i technik. Pozostałe zajęcia praktyczne uzupełnia się po zakończeniu ograniczenia.

Czy młodociani pracownicy z branżowych szkoł I stopnia w okresie zawieszenia zajęć od 24 października do 8 listopada mają obowiązek świadczyć pracę?

Są zwolnieni z tego obowiązku na mocy art. 15f specustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19.

Czy w okresie od 24 października do 8 listopada 2020 r. mogą być prowadzone praktyki zawodowe?

Tylko zdalnie w formie projektu edukacyjnego lub wirtualnego przedsiębiorstwa, mogą być także zaliczone na podstawie dotychczasowego doświadczenia zawodowego, bądź zrealizowanego wcześniej wolontariatu lub stażu zawodowego.

Czy uczniowie mogą w godzinach 8:00-16:00 sami chodzić do szkoły i wracać z niej do domu pomimo obostrzeń?

W dniach nauki szkolnej, w godzinach 8:00-16:00 obowiązek przemieszczania się dzieci do 16. roku życia pod opieką rodzica lub opiekuna. Zasada ta nie obowiązuje: kiedy dziecko idzie do szkoły lub wraca z niej do domu, a także w weekendy i dni wolne od nauki.

Czy organ prowadzący szkołę i placówkę może wypożyczyć uczniowi, nauczycielowi sprzęt komputerowy na czas nauki zdalnej?

Organ prowadzący może wypożyczyć sprzęt niezbędny do realizacji przez ucznia lub nauczyciela zajęć zdalnych. Uczeń pełnoletni albo rodzic ucznia niepełnoletniego może zwrócić się do dyrektora szkoły o użyczenie sprzętu koniecznego do nauki zdalnej, w szczególności komputera czy laptopa (przepis nie wyklucza użyczenia wyłącznie sprzętu do przetwarzania głosu czy wizji – mikrofonu lub kamery). Takie użyczenie jest bezpłatne i wymaga podpisania umowy z uczniem pełnoletnim lub jego rodzicem.

Czy nauczyciel może skrócić czas trwania lekcji zdalnej?

O skróceniu lub wydłużeniu lekcji na odległość decyduje dyrektor szkoły. Może skrócić. Lekcja zdalna może trwać od 30 do 60 minut. Pozostaje jednak zasada, że podstawowym wymiarem czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych jest 45 minut.

Czy można zmienić plan lekcji podczas nauki zdalnej?

Dyrektor szkoły może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, czasowo zmodyfikować odpowiednio tygodniowy rozkład zajęć lub semestralny rozkład zajęć. Zmiany te zostały wprowadzone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Czy dzieci z klas I-III szkoły podstawowej mogą korzystać z basenów szkolnych?

Mogą korzystać, tylko w ramach obowiązkowych zajęć na basenie, z zachowaniem zasad sanitarnych. ​​​​​

Czy może działać stołówka szkolna dla dzieci z klas I-III szkoły podstawowej?

Może działać, z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego.

Czy szkolenie sportowe w oddziałach sportowych i oddziałach mistrzostwa sportowego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych może odbywać się stacjonarnie?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 października 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. poz. 1870) od dnia 24 października 2020 r. do dnia 8 listopada 2020 r. na obszarze kraju ogranicza się funkcjonowanie publicznych i niepublicznych szkół podstawowych w zakresie dotyczącym klas IV – VIII oraz szkół ponadpodstawowych. Klasy I-III SP funkcjonują stacjonarnie i w tych klasach realizacja szkolenia sportowego odbywa się, tak jak dotychczas, w miejscu ich prowadzenia.

Zajęcia w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych są w ww. okresie realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493, z późn. zm.).


 



 

Kto zawiadamia o zagrożeniu w szkole i placówce?

Informacja, np. o zachorowaniu wśród uczniów lub personelu, może pochodzić od lekarza, ale – w zależności od sytuacji – również od rodziców lub pełnoletniego ucznia, dyrektora szkoły, placówki lub innych pracowników szkoły, którzy uzyskali informację o zachorowaniu. Informacja taka podlega weryfikacji i ocenie ryzyka przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

Państwowy powiatowy inspektor sanitarny przeprowadza dochodzenie epidemiologiczne, a następnie, w razie potrzeby, podejmuje czynności, które mają na celu zapobieganie szerzeniu się zakażeń i zachorowań.  ...

Kto powiadamia dyrektora o zakażeniu ucznia?

Tutaj są dwie drogi. Rodzice lub sanepid.

Powiadamiają rodzice ucznia niezwłocznie po tym, gdy otrzymają dodatni wynik badania.

Informację o każdym przypadku zakażenia SARS-CoV-2 lub zachorowaniu na COVID-19 otrzymuje również (z laboratorium/od lekarza) państwowy powiatowy inspektor sanitarny. W takiej sytuacji kontaktuje się on z rodzicami, a następnie ze szkołą, aby przeprowadzić dochodzenie epidemiologiczne na terenie szkoły (wśród uczniów i personelu) i ustali listę kontaktów osoby zakażonej.  ...

W jaki sposób dyrektor szkoły ma odróżnić objawy grypy od COVID-19?

Na podstawie zewnętrznych objawów nie można jednoznacznie odróżnić infekcji dróg oddechowych od zachorowania na COVID-19. Zachorowania te przebiegają z gorączką i dają objawy z górnych dróg oddechowych.

Zawsze w sytuacji, gdy dziecko przejawia objawy infekcji górnych dróg oddechowych, konieczna jest jego izolacja i natychmiastowy kontakt z rodzicami, którzy powinni odebrać dziecko ze szkoły. Jest to standardowa procedura ostrożnościowa związana z trwającym stanem epidemii. ...

Na podstawie jakich objawów dyrektor szkoły powinien odizolować dziecko?

Jeżeli pracownik szkoły zaobserwuje u ucznia objawy, które mogą sugerować chorobę zakaźną, w tym kaszel, temperaturę wskazującą na stan podgorączkowy lub gorączkę, powinien odizolować ucznia w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając minimum 2 m odległości od innych osób. Następnie powinien on niezwłocznie powiadomić rodziców o konieczności pilnego odebrania ucznia ze szkoły. ...​​​​​

Jakimi przesłankami/kryteriami będzie kierował się państwowy powiatowy inspektor sanitarny, wydając opinię o zmianie trybu nauczania?

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, wydając opinię o zmianie trybu nauczania, będzie brał pod uwagę kryteria epidemiologiczne/kliniczne oraz organizacyjne.

Przesłanki epidemiologiczne to przede wszystkim wystąpienie u ucznia lub pracownika szkoły co najmniej jednego z objawów charakterystycznych dla COVID-19 (gorączka, duszność, kaszel, utrata węchu lub smaku o nagłym początku) oraz bliski kontakt (w okresie 14 dni) ucznia lub pracownika szkoły z osobą, u której potwierdzono zakażenie wirusem SARS-CoV-2.

Z kolei kryteria organizacyjne to m.in: liczba przypadków COVID-19 w szkole, rodzaj szkoły, warunki urbanizacyjne/zagęszczenie ludzi na danym terenie, warunki organizacyjne/architektoniczne szkoły. ...

Czy jest możliwe ustalenie odrębnych kryteriów zawieszenia zajęć dla grupy, grupy wychowawczej, oddziału, etapu edukacyjnego lub całej szkoły, placówki?

Będzie to zależało od sytuacji epidemiologicznej.

W sytuacji, gdy jeden z uczniów zachoruje na COVID-19, kwarantannie będą musieli poddać się pozostali uczniowie z tej klasy. Wówczas prowadzenie dla nich zajęć w formie zdalnej będzie jedyną możliwością kontynuowania nauki. Nauka stacjonarna dla innych klas w danej szkole będzie zależała od tego w jakim stopniu byli oni narażeni na zakażenie.

Decyzja przejścia na kształcenie w formie mieszanej (hybrydowej) będzie przedmiotem indywidualnej opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, na podstawie przedstawionych przez dyrektora szkoły, konkretnych rozwiązań dotyczących organizacji zajęć szkolnych. ...

Czy możliwe będzie ujednolicenie kryteriów/wytycznych dla wszystkich stacji sanitarno-epidemiologicznych i podanie do wiadomości dyrektorom szkół?

Nie jest możliwe ustalenie scenariusza postępowania dla każdego oddzielnego przypadku. Zawsze w sytuacji zagrożenia należy postępować zgodnie z zasadami działań przeciwepidemicznych wobec COVID-19 i ogólnymi wytycznymi Głównego Inspektoratu Sanitarnego i Ministerstwa Zdrowia.

Każda szkoła, placówka ma swoją specyfikę. Dlatego procedury postępowania muszą być dostosowane do jej charakteru (np. wielkość szkoły, sposób organizacji zajęć, który ma wpływ na szerzenie się zakażeń pomiędzy grupami uczniów). ...

Czy zostanie ustalona ścieżka komunikacji dyrektora i PPIS?

Decyzje w tym zakresie będą podejmowane lokalnie przez poszczególne stacje sanitarno-epidemiologiczne, stosownie do potrzeb. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przypadku obciążenia telefonów alarmowych powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych możliwe jest udostępnienie dyrektorom szkół, placówek dodatkowych numerów, adresów email.  ...

Czy wydając opinię w sprawie reorganizacji zajęć, PPIS będzie kierować się wskaźnikami liczbowymi związanymi ze stwierdzoną liczbą zachorowań w szkole/w gminie/w powiecie?

Opinia będzie uwzględniała lokalną sytuację epidemiologiczną (liczbę osób zakażonych/zapadalność/dynamikę wzrostu), w tym przypadki związane z transmisją poziomą oraz ogniskami instytucjonalnymi i ich charakterem.   ...

Czy liczba osób podejrzanych o zakażenie lub zakażonych w szkole, placówce będzie determinowała zakres zawieszenia zajęć?

Tak. Opinia ta będzie uwzględniała lokalną sytuację epidemiologiczną (liczbę osób zakażonych/zapadalność/dynamikę wzrostu), w tym przypadki związane z transmisją poziomą oraz ogniskami instytucjonalnymi i ich charakterem.

W przypadku, gdy zawieszenie zajęć jest spowodowane narażeniem, zakażeniem, zachorowaniem, które dotyczy ucznia lub pracownika szkoły, jego zakres jest uzależniony od oceny ryzyka transmisji zakażenia na pozostałych uczniów i personel.   ...

Czy PPIS będzie powiadamiał dyrektorów o zastosowaniu kwarantanny wobec nauczycieli?

Nie, natomiast musi to zrobić nauczyciel.

Sanepid powiadomi o kwarantannie nauczyciela. Decyzja ta może być przekazana ustnie, a następnie doręczona na piśmie po ustaniu przyczyn uniemożliwiających jej doręczenie w tej formie.

Nauczyciel, który został objęty kwarantanną, powinien niezwłocznie poinformować pracodawcę o kwarantannie jako przyczynie swojej nieobecności w pracy.

Równocześnie, dyrektor szkoły jako pracodawca – w porozumieniu z nauczycielem – powinien ustalić, czy nauczyciel może pracować zdalnie (prowadzenie zdalnych zajęć z uczniami) i zachować prawo do 100% wynagrodzenia.

Jeśli nauczyciel nie może wykonywać swojej pracy[1], to decyzja o kwarantannie będzie wywoływała takie same skutki jak orzeczenie o niezdolności do pracy wystawiane przez lekarza w przypadku zachorowania (zachowanie prawa do 80% wynagrodzenia).

Po otrzymaniu pisemnej decyzji o kwarantannie nauczyciel powinien ją bezzwłocznie przekazać pracodawcy, jak dzieje się to w przypadku zwolnienia lekarskiego.


[1] Niemożność wykonywania pracy w rozumieniu art. 6 ust. 2 pkt. 1 Ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa zasiłek chorobowy.  ...

Czy nauczyciel na kwarantannie może wykonywać pracę?

Może, wyłącznie zdalną, o ile taki sposób zostanie ustalony z pracodawcą- dyrektorem szkoły. Kwarantanna nie oznacza niezdolności do pracy w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa zasiłek chorobowy, lecz stanowi niemożność wykonywania pracy  w określony sposób.

Nauczyciel na kwarantannie nie może pracować poza miejscem kwarantanny.   ...

Czy dziecko z rodziny, której członek/członkowie są objęci kwarantanną, musi pozostawać w domu?

Musi pozostać w domu. Wszystkie osoby współzamieszkujące lub pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą kwarantannową również podlegają kwarantannie. Dlatego też dzieci, których rodzice są na kwarantannie, nie mogą przychodzić do szkoły.  ...

Czy jest uzasadnienie, aby odsunąć od pracy nauczycieli, pracowników szkoły, placówki po 60. roku życia?

Sam wiek nauczyciela, czy pracownika szkoły nie jest przesłanką, aby odsunąć go od świadczenia pracy. Faktem jest, że osoby te według danych epidemiologicznych są narażone na większe ryzyko ciężkiego przebiegu zachorowania na COVID-19.

Zgodnie z wytycznymi GIS, w miarę możliwości podczas organizowania pracy pracownikom powyżej 60. roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczają osobę do grupy tzw. podwyższonego ryzyka, należy zastosować rozwiązania minimalizujące ryzyko zakażenia (np. nieangażowanie w dyżury podczas przerw międzylekcyjnych, a w przypadku pracowników administracji w miarę możliwości praca zdalna).  ...

Czy nauczyciel z tzw. grupy ryzyka musi mieć obowiązkowo zapewnione środki ochrony indywidualnej?

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie środków ochrony indywidualnej. Przepisy nie wprowadzają zróżnicowania w dostępie do środków ochrony osobistej ze względu na wiek pracownika.   ...

Czy osoby podejrzane o zakażenie (nauczyciele i uczniowie, inni pracownicy) w szkole powinni natychmiast zakładać maseczki?

Tak, powinny. Osoby wykazujące objawy choroby zakaźnej, w tym w szczególności kaszel w połączeniu z podwyższoną temperaturą, powinny założyć maseczkę i niezwłocznie odizolować się od innych osób. Nie mogą one prowadzić zajęć lub uczestniczyć w lekcjach.  ...

Czy uczniowie przewlekle chorzy (np. z deficytem odporności) na co dzień uczęszczający do szkoły powinni uczestniczyć w lekcjach stacjonarnych?

Decyzja powinna być podjęta na podstawie opinii lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad uczniem z chorobą przewlekłą.   ...

Czy uczniowie objęci indywidualnym nauczaniem powinni uczestniczyć w zajęciach w formie stacjonarnej? Nauczyciele mają z nimi zajęcia w domu, w bezpośrednim kontakcie.

Decyzja w tym zakresie powinna być podjęta na podstawie opinii lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad uczniem, co pozwoli uwzględnić przesłanki zdrowotne, które były przyczyną nauczania indywidualnego.  ...

Czy w przypadku stwierdzenia zakażenia przewiduje się wykonanie testów dla grupy, kadry, a może dla wszystkich uczniów i pracowników szkoły?

W przypadku stwierdzenia zakażenia u uczniów lub pracowników szkoły państwowy powiatowy inspektor sanitarny przeprowadza dochodzenie epidemiologiczne, którego celem jest ustalenie kręgu osób narażonych. Wyniki dochodzenia epidemiologicznego decydują o zakresie dalszych działań.

Osoby, które spełniają kryteria bliskiego kontaktu (tzw. styczności) z osobą chorą lub zakażoną są obejmowane kwarantanną. Natomiast osoby, które miały kontakt o charakterze innym niż styczność są obejmowane nadzorem epidemiologicznym.

Osoby skierowane na kwarantannę ze względu na bliski kontakt z osobą zakażoną otrzymują poprzez aplikację telefoniczną zaproszenie na pobranie w 10 lub 11 dniu kwarantanny wymazu z nosogardła w mobilnym punkcie pobrań (drive thru).
W przypadku osób, które ze względu na brak samochodu lub z innych powodów nie mogą skorzystać z tego rozwiązania, kwarantanna automatycznie zakończy się maksymalnie po 14 dniach bez wykonywania badań.

Natomiast w stosunku do osób, które nie były bezpośrednio narażone na kontakt ze źródłem zakażenia (nie były z osobą zakażoną w bliskim kontakcie), możliwe jest wykonanie badań przesiewowych. Należy jednak podkreślić, że badania przesiewowe (mass testing) nie są postępowaniem standardowym i są realizowane przede wszystkim w sytuacji wystąpienia ognisk o dużej liczbie zachorowań, w których istnieje wysokie ryzyko podtrzymywania transmisji poprzez występowania niezidentyfikowanych zakażeń bezobjawowych, w szczególności w zakładach pracy (np. kopalnie), w których nie jest możliwe wygaszenie ogniska poprzez wstrzymanie pracy stacjonarnej i przejście na telepracę. Masowe wykonywanie badań przesiewowych u osób, które nie wykazują objawów chorobowych i nie pozostających w styczności ze źródłem zakażenia zwiększa prawdopodobieństwo uzyskiwania wyników fałszywie dodatnich u osób faktycznie niezakażonych.

W poprzednich wytycznych epidemiologicznych było wskazanie, że pracownicy/obsługa podmiotu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.

Osoba wykazująca objawy infekcyjne, w tym gorączkę, w szczególności osoba wykazująca objawy ze strony układu oddechowego, powinna uzyskać teleporadę ze strony lekarza POZ. Lekarz POZ jest uprawniony do tego, aby wystawić osobie chorej zwolnienie od pracy z powodu infekcji górnych dróg oddechowych (spełniające równocześnie funkcję izolacji medycznej), a gdy istnieją ku temu przesłanki zadecydować o dalszej diagnostyce w kierunku SARS-CoV-2 zgodnie z aktualnie obowiązującymi procedurami medycznymi.   ...

Czy trzeba zachowywać dystans społeczny na terenie szkoły? Czy dzieci muszą nosić maseczki?

W miarę możliwości zaleca się taką organizację pracy szkoły i jej koordynację, która umożliwi zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie szkoły i ograniczy gromadzenie się uczniów (np. różne godziny przychodzenia uczniów z poszczególnych klas do szkoły, różne godziny przerw lub zajęć na boisku) oraz unikanie częstej zmiany pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia. Ponadto obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk, ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust. Maseczki powinny być stosowane w przypadku niemożności zachowania dystansu np. w czasie przerw w miejscach wspólnie użytkowanych, o ile nie jest zachowane zróżnicowanie czasowe w prowadzeniu zajęć. 

Czy szkoły funkcjonujące w podmiotach leczniczych mogą od 1 września prowadzić kształcenie w formie stacjonarnej?

Decyzja w tym zakresie powinna być podjęta przez kierownika podmiotu leczniczego na podstawie analizy sytuacji zdrowotnej dzieci przebywających w podmiocie leczniczym (profil leczonych w podmiocie chorób).  ...

Czy naczynia i sztućce wielokrotnego użytku powinny być umyte lub wyparzone przed wydaniem ich następnego dnia?

Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu, w temperaturze min. 60°C lub je wyparzać. Jeżeli szkoła nie ma zmywarki, wielorazowe naczynia i sztućce należy umyć w gorącej wodzie z dodatkiem detergentu i wyparzyć.

Od dostawców cateringu należy wymagać pojemników i sztućców jednorazowych. Dotyczy to szkół, w których nie jest możliwe zapewnienie właściwych warunków mycia naczyń i porcjowania/nakładania dostarczonych posiłków. Należy zadbać o odpowiednie segregowanie zużytych pojemników i sztućców.   ...

Czy sztućce wielokrotnego użytku powinny być wydawane „do ręki” czy pobrane ze zbiorowego pojemnika?

Obsługa powinna wydawać przygotowane czyste zestawy sztućców wraz z posiłkiem. Osoby wchodzące na stołówkę powinny dezynfekować ręce przed podejściem do miejsca wydawania posiłku oraz sztućców. ...

Jak postępować w sytuacji, gdy uczeń krótko przed rozpoczęciem roku szkolnego wrócił z wypoczynku z kraju podwyższonego ryzyka?

Pobyt za granicą nie oznacza, że doszło do zakażenia i dojdzie do zachorowania. Nie należy ograniczać chodzenia ucznia do szkoły, o ile jego stan zdrowia nie wskazuje na chorobę, a kraj podróży nie był objęty restrykcjami w zakresie ruchu granicznego. ...

Jakie zasady postępowania przyjąć wobec uczniów, którzy krótko przed rozpoczęciem roku szkolnego uczestniczyli w weselach, pogrzebach oraz innych spotkaniach rodzinnych z udziałem wielu osób?

Obecność na imprezie nie oznacza zarażenia lub zachorowania. Postępowanie może się zmienić w przypadku powzięcia przez służby PPIS informacji o konieczności objęcia dziecka i jego rodziny kwarantanną/izolacją.  ...

W bursach i internatach szkolnych mieszkają uczniowie uczęszczający do różnych szkół. Czy w przypadku zawieszenia zajęć w jednej ze szkół, której uczniowie mieszkają w bursie/internacie, należy zawiesić działanie bursy/internatu, przeprowadzić testy przesiewowe wśród pozostałych wychowanków bursy i utrzymać jej działanie, czy też zastosować inny sposób postępowania?

Zawieszenie działania bursy, internatu zależy od konkretnych okoliczności i musi być każdorazowo rozpatrywane indywidualnie w konsultacji z właściwym państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym.

Jeśli w bursie, internacie mieszkają osoby objęte kwarantanną w związku z ryzkiem zarażenia SARS-CoV-2 w szkole, do której uczęszczają, to kwarantanną mogą być objęci również pozostali uczniowie, jeżeli nie ma możliwości ich skutecznego odizolowania (wspólne łazienki, kuchnie).  ...

Czy na terenie bursy/internatu w przestrzeniach wspólnych, gdzie nie można zachować dystansu, wychowankowie powinni nosić maseczki?

Wychowankowie powinni starać się zachować dystans podczas pobytu w bursie/internacie, dbać o czystość w użytkowanych pomieszczeniach, często myć ręce ciepłą wodą z mydłem oraz wietrzyć pomieszczenia mieszkalne.

Należy ograniczyć przebywanie osób z zewnątrz w bursie/internacie do niezbędnego minimum, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności (m.in. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby zdrowe) i w wyznaczonych obszarach.  ...

Czy w przypadku organizacji zajęć praktycznych w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe, gdzie zachowanie odległości między uczniami jest utrudnione ze względu na charakter zajęć związany ze specyfiką zawodów, nie powinniśmy wprowadzić obowiązku zakrywania ust i nosa podczas zajęć oraz dezynfekcji rąk przed korzystaniem ze sprzętu, urządzeń, maszyn?

Zależy to od specyfiki danego zawodu.  ...

Czy do organizacji bezpłatnego dowozu (przez gminy) uczniów do szkół powinny obowiązywać przepisy ogólne (w tym obowiązek zakrywania ust i nosa)?

Tak. Kwestie postępowania w transporcie zbiorowym zostały uregulowane w odpowiednich przepisach[1]. Zapewnienie dzieciom i młodzieży, w tym niepełnosprawnej, bezpłatnego dowozu i opieki do przedszkola, szkoły, placówki systemu oświaty odbywa się na zasadach obowiązujących w transporcie publicznym: https://www.gov.pl/web/koronawirus/aktualne-zasady-i-ograniczenia

Obowiązek zakrywania ust i nosa nie dotyczy osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami psychicznymi, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim oraz tych, które mają trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa.   ...

Jakie zalecenia powinny obowiązywać podczas zajęć wychowania fizycznego w szkole (dotyczy również szkolenia sportowego) zarównow przypadku uczniów, jak również nauczycieli? Jak zachować bezpieczeństwo podczas lekcji muzyki (śpiew oraz gra na instrumentach dętych)?

Podczas zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy ograniczyć ćwiczenia i gry kontaktowe (np. sztuki walki, gimnastyka, koszykówka, piłka ręczna) i zastąpić je innymi (np. siatkówka, lekkoatletyka, trening przekrojowy, tenis stołowy i ziemny, badminton, biegi przełajowe). W miarę możliwości należy prowadzić zajęcia wychowania fizycznego na otwartej przestrzeni. Przedmioty i sprzęty znajdujące się w sali, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować, należy usunąć lub uniemożliwić do nich dostęp. Przybory do ćwiczeń (piłki, skakanki, obręcze) wykorzystywane podczas zajęć należy czyścić lub dezynfekować. W sali gimnastycznej sprzęt sportowy oraz podłoga powinny zostać umyte detergentem lub zdezynfekowane po każdym dniu zajęć, a w miarę możliwości po każdych zajęciach.

W trakcie nauki muzyki uczeń powinien korzystać z własnego instrumentu. Instrument wypożyczony jest przypisany do jednego ucznia przez cały rok szkolny. Należy zrezygnować ze śpiewu chóralnego.   ...

Co z dowozem do szkół dzieci, które przemieszczają się komunikacją miejską i autobusami szkolnymi? Czy należy sformułować zalecenie, żeby uczniowie poruszali się pieszo, jeździli rowerem lub komunikacją miejską poza godzinami szczytu?

Nie. Podczas korzystania z transportu zbiorowego należy stosować ogólne przepisy bezpieczeństwa[1].


[1] Środki ochrony osobistej (maseczki) określone w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1066 ze zm.).  ...

Dlaczego temperatura ciała wynosząca 38oC lub wyższa nie pozwala na uczestniczenie w zajęciach?

Za gorączkę uznaje się temperaturę ciała 38°C oraz wyższą. Dlatego też dziecko, które ma taką temperaturę ciała nie może uczestniczyć w zajęciach i tym samym przebywać wśród uczniów.

W zależności od metody pomiaru różne wartości temperatury ciała uznawane są za temperaturę prawidłową i podwyższoną. Za prawidłową temperaturę ciała uznaje się wartość 36,6-37,0°C. Temperatura ciała w granicach ok. 37,2-37,5°C stopni może mieć różne przyczyny, np. związane z problemami metabolicznymi, stresem, wysiłkiem fizycznym. Za stan podgorączkowy uznaje się temperaturę przekraczającą zwykła temperaturę ciała, ale nie wyższą niż 38°C.

Dokładność pomiaru przy użyciu termometru bezdotykowego jest mniejsza. Na odczyt mają wpływ warunki środowiskowe (temperatura otoczenia, wiatr, przeciąg), temperatura urządzenia, sposób przeprowadzenia pomiaru (miejsce, odległość), skóra badanego (powinna być sucha).

Przepisy w sprawie ograniczeń podczas pandemii wskazują temperaturę 38,0°C jako kryterium niewpuszczenia pasażera na lotnisko/pokład samolotu.  ...

Kto powinien pilnować odizolowanego ucznia, który ma objawy choroby? Czy trzeba zachować odstęp i nałożyć maseczkę?

Jeżeli u dziecka, przebywającego na terenie szkoły, podejrzewa się infekcyjną chorobę wirusową, to funkcję tę pełni osoba wyznaczona zgodnie z procedurami ustalonymi przez dyrektora szkoły. Opiekun przebywający w tym samym pomieszczeniu powinien zachować dystans wynoszący min. 2 m, zakryć usta i nos maseczką.  ...

Czy należy promować, szczególnie w ramach wychowania fizycznego, wychodzenie poza teren szkoły (basen, park, miejskie boiska, sale zabaw)?

Należy promować prowadzenie zajęć wychowania fizycznego na otwartej przestrzeni.   ...

Co z uczennicami w ciąży? Czy automatycznie mają być nauczane zdalnie? Czy mogą przebywać w bursie lub internacie?

Uczennice w ciąży, w przypadku braku przeciwwskazań zdrowotnych, mogą uczestniczyć w zajęciach stacjonarnych i przebywać w bursie lub internacie.  ...

Czy można organizować wycieczki z noclegiem, czy tylko jednodniowe?

Organizowanie wycieczek jest dopuszczalne. Organizując je, należy zachować obowiązujące przepisy prawa i zasady bezpieczeństwa.  ...

Ile godzin dziecko może spędzić przed ekranem komputerowym, jeżeli zajęcia będą odbywały się na odległość?

System zdalnego nauczania powinien uwzględniać następujące zasady: równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia; zróżnicowanie zajęć w każdym dniu; możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia[1].


[1] Są to zasady dotyczące zajęć dydaktyczno-wychowawczych określone § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1166, z późn. zm.) wydane na podstawie art. 95a2) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.   ...

Kiedy rodzice mogą wysłać dziecko do szkoły?

Do szkoły może uczęszczać wyłącznie uczeń zdrowy, bez objawów infekcji dróg oddechowych, którego domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych.   ...

Co uczeń powinien wiedzieć przed pójściem do szkoły?

Powinien pamiętać o częstym myciu rąk, szczególnie po przyjściu do szkoły, przed jedzeniem i po powrocie ze świeżego powietrza, po skorzystaniu z toalety, ochronie podczas kichania i kaszlu oraz unikaniu dotykania oczu, nosa i ust. Uczeń powinien mieć własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym, w tornistrze lub we własnej szafce. Nie powinien zabierać do szkoły niepotrzebnych przedmiotów.   ...

Czy rodzice mogą wejść do szkoły?

Generalnie zalecamy, by ograniczyć wchodzenie do szkoły osób trzecich. Rodzice lub opiekunowie mogą wchodzić z dziećmi do przestrzeni wspólnej szkoły, zachowując dystans 1,5 m od innych rodziców i pracowników szkoły, przy czym powinni przestrzegać wszelkich środków ostrożności (m.in. osłona ust i nosa, dezynfekcja rąk).  ...

Gdzie rodzice mogą zapoznać się zasadami obowiązującymi w szkole w czasie pandemii?

Zasady są określone w regulaminie funkcjonowania szkoły, który przygotowuje dyrektor. Dokument ten powinien zawierać zalecenia wskazane w wytycznych sanitarnych Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia i Ministra Edukacji Narodowej.  ...

Czy uczeń będzie miał mierzoną temperaturę przed wejściem do szkoły?

Rekomendujemy posiadanie termometru bezdotykowego (co najmniej 1 termometr dla szkoły) i dezynfekowanie go po użyciu w danej grupie. Jeśli szkoła posiada inny termometr niż termometr bezdotykowy, konieczna jest dezynfekcja po każdym użyciu.  ...

Jak rodzice mogą się kontaktować ze szkołą?

Dyrektor szkoły określi sposoby szybkiej komunikacji. Rekomendujemy kontakt telefoniczny z wychowawcą klasy lub dyrektorem szkoły.  ...

Czy uczeń może korzystać ze szkolnej szatni?

Tak. Dyrektor szkoły określi zasady korzystania z szatni, które umożliwią zachowanie zasad bezpieczeństwa, np. wejście rotacyjne. Należy uczulić dziecko, by przed wejściem zdezynfekowało ręce.  ...

Czy uczeń może korzystać ze świetlicy lub biblioteki szkolnej?

Tak, jeśli szkoła jest otwarta. Dyrektor określi zasady działalności świetlicy w regulaminie funkcjonowania szkoły podczas pandemii.  ...

Czy uczeń może korzystać ze stołówki szkolnej?

Tak. Zasady korzystania ze stołówki ustali dyrektor. Rekomenduje się zmianowe wydawanie posiłków lub – w miarę możliwości – spożywanie ich przy stolikach z rówieśnikami z danej klasy. Przy zmianowym wydawaniu posiłków konieczne jest czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie. W przypadku braku innych możliwości organizacyjnych dopuszcza się spożywanie posiłków przez dzieci w salach.   ...

Czy w szkole będą prowadzone zajęcia pozalekcyjne?

Ustali to dyrektor szkoły.  ...

Czy w szkole będzie działał gabinet profilaktyki zdrowotnej?

Będzie działał na zasadach określonych przez dyrektora szkoły. Jeżeli w szkole funkcjonuje gabinet stomatologiczny, dyrektor również określi zasady korzystania z niego oraz godziny jego pracy.  ...

Czy uczeń będzie mógł korzystać w szkole ze szkolnego źródełka?

Zalecamy wyłączenie w szkole źródełek i fontann wody pitnej. Nic nie stoi na przeszkodzie, by uczniowie posiadali własną butelkę wody lub korzystali pod nadzorem nauczyciela z innych dystrybutorów, zachowując zasady określone przez sanepid.  ...

Czy uczeń może korzystać z boiska szkolnego, szkolnego placu zabaw?

Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz przebywanie na świeżym powietrzu na terenie szkoły.  ...

Czy rodzic ma obowiązek kupić dziecku do szkoły środki higieny osobistej, maseczki, rękawice, płyn dezynfekujący?

Uczeń  w drodze do/ze szkoły musi być zabezpieczony w środki ochrony osobistej. Na terenie szkoły nie ma obowiązku zakrywania nosa i ust. Może to robić dla zwiększenia własnego bezpieczeństwa. Mydło, ciepłą wodę i płyn dezynfekujący zapewnia szkoła.  ...

Czy dziecko, jadąc do szkoły komunikacją miejską, musi zakrywać usta i nos?

Tak. W tej sytuacji mają zastosowanie ogólne zasady określone dla transportu miejskiego. ​​​​​​

Obowiązek zakrywania ust i nosa nie dotyczy osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami psychicznymi, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim oraz tych, które mają trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa.  ...

Kto nie musi zakrywać ust i nosa korzystając z transportu publicznego w drodze do szkoły?

Obowiązek zakrywania, przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego, ust i nosa nie dotyczy osoby, która nie może zakrywać ust lub nosa z powodu:
a) całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim,
b) trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa.  ...

Czy dyrektor szkoły może wprowadzić w placówce dodatkowe obostrzenia lub środki bezpieczeństwa?

Dyrektor szkoły, bez względu na to, czy placówka znajduje się w strefie czerwonej, żółtej czy zielonej, może wprowadzić dodatkowe obostrzenia lub środki bezpieczeństwa, takie jak np. obowiązek zakrywania nosa i ust w częściach wspólnych szkoły czy podczas przerw.  ...

Czy uzyskanie opinii lekarskiej o potrzebie wdrożenia nauczania zdalnego dla uczniów przewlekle chorych czy posiadających orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego będzie gwarantowało rodzicom dodatkowe świadczenia opiekuńcze?

Uzyskanie indywidualnej opinii lekarskiej o potrzebie wdrożenia nauczania zdalnego w przypadku uczniów przewlekle chorych czy posiadających orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego nie jest jednoznaczne z uzyskaniem uprawnień do świadczenia opiekuńczego dla rodziców dzieci do lat 8 czy też zwolnienia lekarskiego z tytułu opieki nad dzieckiem do 14. roku życia.  ...

Co z uczniami w klasie, gdy jeden z nich zostanie zakażony?

W sytuacji, gdy jeden z uczniów zachoruje na COVID-19, kwarantannie będą musieli poddać się pozostali uczniowie z tej klasy. Wówczas prowadzenie dla nich zajęć w formie zdalnej będzie jedyną możliwością kontynuowania nauki. Nauka stacjonarna dla innych klas w danej szkole uzależniona zostanie od tego w jakim stopniu byli oni narażeni na zakażenie.

Decyzja przejścia na kształcenie w formie mieszanej (hybrydowej) będzie przedmiotem indywidualnej opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, na podstawie przedstawionych przez dyrektora szkoły konkretnych rozwiązań dotyczących organizacji zajęć szkolnych.  ...

Czy w obawie przed zakażeniem mogę nie posłać zdrowego dziecka do szkoły?

Obawa przed zakażeniem/chorobą nie może być powodem, aby zdrowe dziecko nie poszło do szkoły.  ...

Czy opinia lekarska o potrzebie nauczania zdalnego dla uczniów przewlekle chorych lub posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia indywidualnego będzie wiążąca dla państwowego inspektora sanitarnego? Czy zawsze w takim przypadku wyda on pozytywną opinię o konieczności kształcenia na odległość?

Nie, ponieważ powiatowy inspektor sanitarny będzie oceniał zagrożenie epidemiczne związane z COVID-19  na terenie lub w szkole. Jeżeli uzna, że zagrożenia nie ma, to jego opinia o nauczaniu zdalnym może być w takim przypadku negatywna.  ...

Jakie świadczenia przysługują rodzicom dzieci chorych na COVID-19, objętych kwarantanną lub nadzorem epidemiologicznym?

Rodzice, których dzieci zachorowały na COVID-19, otrzymują zasiłek chorobowy dla rodzica. Z kolei rodzice dzieci objętych kwarantanną – z racji wspólnego zamieszkiwania – również podlegają kwarantannie. Za ten czas przysługuje im na ogólnych zasadach wynagrodzenie za czas choroby, zasiłek chorobowy lub opiekuńczy (wypłacany np. przez pracodawcę lub ZUS).

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku rodziców dzieci objętych nadzorem epidemiologicznym. W tej sytuacji rodzicom nie przysługuje zasiłek opiekuńczy, ponieważ dzieci uczęszczają do szkoły w trybie stacjonarnym.  ...

Jak powinien zachować się rodzic, który zaobserwuje u swojego dziecka objawy mogące sugerować chorobę zakaźną?

Jeżeli rodzic zaobserwuje u dziecka objawy, które mogą sugerować chorobę zakaźną, takie jak: kaszel, gorączka, bóle mięśni i ogólne zmęczenie, utrata węchu lub smaku o nagłym początku, wysypka, powinien przede wszystkim pozostawić dziecko w domu, obserwować je i skorzystać z teleporady lekarza pediatry.

Jeśli stan zdrowia dziecka będzie budził niepokój rodzica (duszności, problemy z oddychaniem), powinien zadzwonić pod numer alarmowy 112 lub 999 bądź własnym środkiem transportu udać się z dzieckiem do szpitala z oddziałem zakaźnym lub oddziałem obserwacyjno-zakaźnym.  ...

Czy uczniowie muszą nosić w szkole maseczki?

Nie. Nie ma takiego zalecenia, aby obowiązkowo w każdej szkole, w miejscach wspólnych, wszyscy uczniowie czy nauczyciele musieli nosić osłonę nosa i ust. ​​​​

Natomiast tam, gdzie warunki szkolne lub lokalne, (np. wielkość budynku, infrastruktura szkolna czy zwiększony stan zagrożenia epidemicznego) będą wskazywały na to, że trzeba podjąć dodatkowe środki ostrożności, wtedy dyrektor powinien zalecić osłony nosa i usta w miejscach wspólnych, takich jak korytarze, klatki schodowe czy szatnie.  ...

Czy rodzice muszą podpisywać oświadczenia, w których zobowiążą się do rezygnacji z jakichkolwiek roszczeń w przypadku zachorowania dziecka na terenie szkoły?

Tego rodzaju oświadczenia nie mają podstawy prawnej. Rodzice nie muszą ich podpisywać.  ...

Czy rodzice mogą nie zgodzić się na pomiar temperatury ciała swojego dziecka w szkole?

Nie ma obowiązku, aby wykonywać taki pomiar. W sytuacji podwyższonego ryzyka lub podejrzenia choroby szkoła może zmierzyć dziecku temperaturę. W takim przypadku potrzebna jest zgoda rodziców. Apelujemy, aby rodzice w trosce o zdrowie ich dziecka i innych osób respektowali regulamin szkoły.  ...

Czy uczeń z gorączką, który zostanie odesłany do domu, będzie miał naukę zdalną? 

Jeśli infekcja zostanie potwierdzona, uczeń – tak jak dotychczas – będzie przebywał na zwolnieniu lekarskim. Nauka zdalna może być wprowadzona w sytuacji wystąpienia zakażenia koronawirusem na terenie szkoły.    ...

Czy rodzice mogą nie zgodzić się, aby ich dziecko nosiło maseczkę w szkole?

Nie ma obowiązku, aby uczniowie nosili maseczki w szkole, szczególnie w klasie podczas lekcji. Szkoła może jednak wprowadzić zapis dotyczący ochrony nosa i ust w wyznaczonych przestrzeniach, np. na korytarzach szkolnych, czy podczas przerw, jeśli warunkuje to sytuacja w danej placówce. Zasady funkcjonowania szkoły, wraz z zasadami w czasie pandemii, są ujęte w regulaminie. Apelujemy, aby rodzice w trosce o zdrowie swojego dziecka i innych osób respektowali regulamin szkoły.    .

Czy rodzice mogą nie zgodzić się,  aby ich dziecko dezynfekowało ręce w szkole?

Jeśli rodzicie nie zgadzają się na dezynfekcję rąk, dziecko po wejściu do szkoły powinno dokładnie umyć ręce ciepłą wodą z mydłem. 

Częstego mycia rąk trzeba uczyć dzieci już od najmłodszych lat. Dzięki temu można zapobiec rozwojowi wielu chorób, nie tylko zakażeniu koronawirusem. Szczególnie ważne jest, aby umyć ręce po przyjściu do domu, szkoły, przed posiłkiem, po powrocie ze świeżego powietrza i po skorzystaniu z toalety.    .

Czy rodzice mogą nie zgodzić się na zamknięcie dziecka w szkolnej izolatce w sytuacji podejrzenia infekcji?

Nie mam mowy o zamykaniu ucznia w izolatkach. Wytyczne MEN, GIS i MZ mówią o odizolowaniu ucznia z podejrzeniem infekcji od pozostałych osób do momentu przyjazdu rodziców do szkoły. Może to być pokój, klasa lub inna część korytarza szkolnego, w którym uczeń, pod opieką pracownika szkoły, poczeka na odebranie przez rodziców.   .

 

Zdjęcia (14)

{"register":{"columns":[]}}