Drugi raport Ministra Edukacji i Nauki na temat funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w okresie COVID-19
28.01.2021
Zachęcamy do zapoznania się z „Raportem Ministra Edukacji i Nauki. Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19”. Publikacja jest podsumowaniem działań podejmowanych przez resort edukacji i nauki w związku z pandemią wirusa SARS-CoV-2. W materiale zebraliśmy podejmowane przez nas działania w okresie od lipca 2020 roku do stycznia 2021 roku.
– Przygotowaliśmy podstawy prawne i szczegółowe wytyczne, które pozwoliły dyrektorom szkół na elastyczną organizację pracy szkoły lub przedszkola w zależności od lokalnej sytuacji epidemiologicznej. Otrzymaliśmy wiele sygnałów, że wprowadzone rozwiązania sprawdziły się w praktyce. Na bieżąco monitorowaliśmy sytuację w szkołach oraz podejmowaliśmy decyzje stosownie do zmieniającej się sytuacji i rozwoju epidemii. Priorytetem było i jest przede wszystkim bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców – podkreślił Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek we wstępie do publikacji.
Jednocześnie minister zaznaczył, że decyzje dotyczące sposobu funkcjonowania szkół i placówek oświatowych oraz realizowania zadań przez pozostałe jednostki systemu oświaty w obecnym roku szkolnym były poprzedzone kompleksową analizą sytuacji w kraju i za granicą.
- Powołana została Rada Konsultacyjna do spraw Bezpieczeństwa w Edukacji, której członkowie wspierają Ministra Edukacji i Nauki w podejmowaniu działań na rzecz oceny sytuacji bezpieczeństwa sanitarno-higienicznego w jednostkach systemu oświaty oraz ustalania priorytetowych celów i działań w zakresie promocji właściwych zachowań w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii – wskazał minister Przemysław Czarnek.
Działania MEiN w okresie pandemii COVID-19
„Raport Ministra Edukacji i Nauki. Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19” to zestawienie najważniejszych działań podejmowanych przez MEiN wynikających z pandemii koronawirusa.
W publikacji podsumowano działania legislacyjne od marca do końca roku 2020 roku, przedstawiony został proces przygotowania do roku szkolnego 2020/2021 oraz prace nad zapewnieniem warunków bezpieczeństwa i higieny uczniom i nauczycielom.
W dalszej części materiału znalazł się opis projektów szkoleniowych dla nauczycieli dotyczących podnoszenia kompetencji cyfrowych oraz innych działań realizowanych w obszarze cyfryzacji szkół, takich jak: program „Aktywna tablica”, Ogólnopolska Sieć Edukacyjna czy projekt Centrum Mistrzostwa Informatycznego.
Ważna część Raportu została poświęcona opisowi rozwoju Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej epodreczniki.pl oraz informacjom dotyczącym wsparcia szkół, nauczycieli i uczniów w dostępie do sprzętu komputerowego i internetu.
Osobne miejsce w publikacji zajmuje przegląd form współpracy międzynarodowej w obszarze edukacji w kontekście pandemii COVID-19.
Zachęcamy do zapoznania się z tym materiałem.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Materiały
Raport Ministra Edukacji i Nauki na temat funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w okresie COVID-19Raport_II_MEiN_Funkcjonowanie_jednostek_systemu_oświaty_w_okresie_epidemii_COVID-19.pdf 7.09MB Raport Ministra Edukacji i Nauki na temat funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w okresie COVID-19
Raport_II_MEiN_Funkcjonowanie_jednostek_systemu_oświaty_w_okresie_epidemii_COVID-19.docx 14.10MB