W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rodzina - przyszłością Polski – panel w Spale z udziałem Ministra Przemysława Czarnka

20.06.2022

– Kiedy myślimy o rodzinie i o tym, z czego wynika jej kryzys, nie mam najmniejszych wątpliwości, że to kryzys wartości – powiedział minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek podczas tegorocznego zjazdu Klubów Gazety Polskiej w Spale, gdzie wraz z Rzecznikiem Praw Dziecka wziął udział w panelu poświęconemu roli i znaczeniu rodziny.

Minister w otoczeniu kilku osób siedzi na fotelu i mówi do mikrofonu, za nimi czerwona ściana.

Panel Rodzina – przyszłością Polski

W Spale odbył się XVII zjazd Klubów Gazety Polskiej, podczas którego dyskutowano o samorządach, bezpieczeństwie, rodzinie i wsi. Podczas panelu poświęconego rodzinie uczestnicy debaty skoncentrowali się na znaczeniu rodziny w budowaniu przyszłości Polski. Minister Czarnek zwrócił uwagę, że zadaniem szkół i placówek jest wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele), a także wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej czy regionalnej.Szef MEiN zaznaczył, że debata o rodzinie jest ściśle powiązana z oświatą.

– Kiedy myślimy o rodzinie i o tym, z czego wynika jej kryzys, nie mam najmniejszych wątpliwości, że to kryzys wartości – powiedział minister edukacji i nauki. – Przecież gdyby chodziło tylko o pieniądze, tylko zasobność polskich rodzin, to nie byłoby nas na świecie" – dodał. Minister edukacji i nauki podkreślał rolę szkoły w zapewnianiu każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, przygotowywaniu ucznia do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości wolności.

– Kryzys wartości polega na tym, że mówi się tylko prawach, prawach i prawach, a nie o obowiązkach - zwracał uwagę minister Przemysław Czarnek.

W procesie kształcenia i wychowania szkoła kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie godności własnej osoby, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawczą, kreatywność, przedsiębiorczość, kulturę osobistą, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.

W debacie o rodzinie wziął też udział Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak, który mówił o tym, że podczas akcji przyjmowania uchodźców po rosyjskiej inwazji na Ukrainę wzorowo egzamin społeczny zdali polscy uczniowie. – Dzieci zdały egzamin, bo podzieliły się z koleżankami i kolegami z Ukrainy swoim pokojem, swoim biurkiem w klasie, podzieliły się książkami i swoim czasem. Nawet my dorośli nie zrobiliśmy tego tak szybko jak nasze dzieci - przekonywał Rzecznik Praw Dziecka.

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030

Szczególne znaczenie rodziny w kontekście edukacyjnym podkreśla przyjęta przez Rząd w 2020 roku „Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030”. Zgodnie z tym dokumentem „rodzina jest pierwszą instytucją społeczną, w ramach której jednostka nabywa umiejętności. Rodzina jest odpowiedzialna za kształtowanie podstawowych umiejętności, które umożliwiają adaptację społeczną dziecka i warunkują efektywność działań edukacyjnych na kolejnych etapach życia. W przygotowaniu do życia w społeczeństwie, już od wczesnego dzieciństwa rodzinę wspierają instytucje (na przykład żłobki, przedszkola), jednak to rodzina pozostaje najważniejszym miejscem kształtowania podstaw jednostkowej tożsamości i pierwszych umiejętności.

Wideo

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}