Rozpoczął się nabór uzupełniający na członków Polskiej Komisji Akredytacyjnej w kadencji 2020–2023
02.02.2021
Zwiększenie liczby członków Polskiej Komisji Akredytacyjnej (z nie więcej niż 90 do nie więcej niż 100) – to jedna ze zmian, które obowiązują od 26 stycznia 2021 r., dotyczących funkcjonowania uczelni oraz podmiotów prowadzących kształcenie doktorantów w czasie pandemii. 1 stycznia 2020 r. rozpoczęła się czteroletnia kadencja Polskiej Komisji Akredytacyjnej. W celu dostosowania składu Komisji do nowych przepisów, rozpoczął się nabór uzupełniający zgłoszeń kandydatów na członków Polskiej Komisji Akredytacyjnej w kadencji 2020–2023. Zgłoszenia należy przesłać do 19 marca 2021 r.
Kto może zgłaszać kandydatów?
Podmiotami uprawnionymi do zgłaszania kandydatów są:
- Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
- Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
- Konferencja Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych,
- Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
- Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
- Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej,
- uczelnie,
- ogólnokrajowe stowarzyszenia naukowe i organizacje pracodawców (do zgłoszenia podmioty te załączają oświadczenie potwierdzające podstawę prawną funkcjonowania, zasięg działania, a w przypadku stowarzyszenia naukowego – także prowadzenie działalności naukowej).
Wymagania
Członkiem Komisji może być osoba, która:
- ma nieposzlakowaną opinię i przestrzega zasad etyki naukowej,
- posiada co najmniej stopień doktora i osiągnięcia dydaktyczne, a w przypadku kandydata zgłoszonego przez organizację pracodawców – wykształcenie wyższe,
- nie ukończyła 70. roku życia do dnia rozpoczęcia kadencji,
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
- korzysta z pełni praw publicznych,
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
- nie była karana karą dyscyplinarną,
- w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r.
o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2020 r. poz. 2141), nie pełniła w nich służby ani nie współpracowała z tymi organami.
Członkiem Komisji nie może być: członek Komisji Ewaluacji Nauki, założyciel uczelni niepublicznej, rektor, członek rady uczelni, pracownik Biura PKA.
Jak można zgłaszać kandydatów?
Zgłoszenia kandydatów można przesyłać:
- w postaci elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą podpisane podpisem zaufanym albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu zgłaszającego,
- albo za pośrednictwem poczty na adres: Departament Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Edukacji i Nauki, ul. Wspólna 1/3, 00-529 Warszawa.
Zgłoszenie powinno zawierać:
- pismo podmiotu zgłaszającego wraz z uzasadnieniem przedstawionej kandydatury/przedstawionych kandydatur,
- wypełnioną i podpisaną przez kandydata na członka Komisji kartę informacyjną (również w wersji edytowalnej w formacie Word; w przypadku przesyłania zgłoszeń pocztą tradycyjną należy załączyć wersję edytowalną karty na informatycznym nośniku danych),
- załącznik nr 1 – oświadczenie potwierdzające spełnianie przez kandydata warunków określonych w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce do objęcia funkcji członka Komisji,
- załącznik nr 2 – oświadczenie kandydata w sprawie wyrażenia zgody na kandydowanie na członka Komisji,
- załącznik nr 3 – oświadczenie kandydata w sprawie wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Polska Komisja Akredytacyjna jest niezależnie działającą instytucją na rzecz doskonalenia jakości kształcenia. Kadencja PKA trwa cztery lata i rozpoczyna się w dniu 1 stycznia.
Szczegółowe informacje na temat warunków naboru oraz potrzebne dokumenty znajdą Państwo na stronie BIP.