Spotkanie kierownictwa MEiN ze związkami zawodowymi
06.04.2023
Wiceministrowie Dariusz Piontkowski i Marzena Machałek spotkali się z przedstawicielami nauczycielskich związków zawodowych. Rozmowy dotyczyły wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
– Jesteśmy po dyskusji ogólnej, w trakcie, której mogliśmy wyjaśnić wiele spraw związanych z tym, czym jest w ogóle edukacja włączająca, co już zostało zrobione, co jeszcze będzie – powiedział wiceminister Dariusz Piontkowski, wskazując na główny temat rozmów.
– Cieszę się z tego spotkania, bo jest bardzo merytoryczne. Pojawiły się bardzo istotne pytania i uwagi. Natomiast wiele nieporozumień i kwestii, które są podnoszone w dyskusji publicznej, wynika z niezrozumienia, z kultury fake newsów, w której żyjemy, i z którą musimy się mierzyć, wyjaśniać, odnosić się do faktów, które nie są faktami rzeczywistymi – podkreślała wiceminister Marzena Machałek po spotkaniu.
Sekretarz Stanu w MEiN odniosła się do pojawiających się w przestrzeni publicznej informacji na temat likwidacji szkół specjalnych: – Dzisiaj jasno wybrzmiało, że nikt nie planował i nie planuje likwidacji szkół specjalnych. Nikt nie planuje likwidacji poradni psychologiczno-pedagogicznych, ale też nikt nie planuje zmieniać prawa dającego decyzję rodzicom i prawa do decyzji, jaką ścieżkę kształcenia – szkołę, przedszkole – wybrać dla swojego dziecka, dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przypomniała.
Jak wskazywała wiceminister Marzena Machałek, Ministerstwo Edukacji i Nauki realizuje różnorodne działania, których celem jest wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: – Jeśli coraz więcej dzieci doświadcza różnego rodzaju trudności psychologiczno-pedagogicznych, jeśli nie możemy uciec od problemów, takich jak problemy i zaburzenia u dzieci i młodzieży, to zmiana w podejściu do kształcenia, wychowania, musi zaistnieć. Dlatego też wprowadziliśmy standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów. Zapewniliśmy też finansowanie na zatrudnianie specjalistów.
MEiN zwiększyło środki przeznaczone na pomoc psychologiczno-pedagogiczną: – W samym roku 2023 przeznaczyliśmy 1 mld 870 mln zł na zatrudnienie dodatkowych specjalistów – dodała wiceminister.
Wyliczając zmiany w podejściu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wiceminister zwróciła również uwagę na nowe kierunki studiów podyplomowych, które są odpowiedzią na zapotrzebowanie specjalistów w przedszkolach i szkołach. W 2022 r. uruchomiono finansowane z budżetu MEiN studia podyplomowe na czterech kierunkach:
- wczesne wspomaganie rozwoju i wsparcie rodziny,
- praca w klasach zróżnicowanych,
- doradca rodziny,
- metodyka wspierania komunikacji językowej uczniów.
Wiceminister Marzena Machałek mówiła również o lepszym skoordynowaniu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Wskazywała na działania pilotażowe realizowane w 36 powiatach.