Spotkanie kierownictwa MEiN ze związkowcami z „Solidarności”
22.08.2023
Minister Przemysław Czarnek i wiceminister Dariusz Piontkowski spotkali się z Prezydium Krajowej Sekcji Nauki oraz Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”. Tematem rozmów były m.in.: sytuacja w szkołach i na uczelniach, wzrost subwencji oświatowej, perspektywy i harmonogram zmiany systemu finansowania oświaty oraz możliwość zmian w systemie wcześniejszych emerytur.
Wynagrodzenia nauczycieli
– Chcemy, aby nauczyciele godnie zarabiali. Realizujemy to już od kilku lat, stąd duże wzrosty wynagrodzeń, o tym mówiłem także dzisiaj na spotkaniu ze związkowcami z „Solidarności”. Przypomnę, że nauczyciel rozpoczynający pracę uzyskał wzrost wynagrodzenia o 76 proc., niemal 50 proc. nauczyciel dyplomowany – mówił wiceminister Dariusz Piontkowski po rozmowach z przedstawicielami nauczycielskich związków zawodowych.
Sekretarz Stanu w MEiN podkreślał, że Ministerstwo Edukacji i Nauki postuluje 25-procentowy wzrost wynagrodzeń nauczycieli w przyszłym roku. Stad też trwające obecnie rozmowy w sprawie wzrostu subwencji oświatowej na przyszły rok.
Wiceminister Dariusz Piontkowski wskazał, że podczas rozmów pojawiły się także tematy związane z odpisem na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, nagrodą specjalną z okazji 250-lecia powstania Komisji Edukacji Narodowej oraz utworzeniem nagrody jubileuszowej po 45 latach pracy.
Pragmatyka zawodowa i system wynagradzeń
– Obecny system wynagradzania nauczycieli jest bardzo skomplikowany. To potwierdzają nawet związkowcy. Chcielibyśmy doprowadzić do jego uproszczenia. Za kilka miesięcy, być może po rozmowach i ze związkami i samorządami uda się do tego doprowadzić – wskazywał wiceminister Piontkowski.
Sekretarz Stanu w MEiN zauważył jednocześnie, że rozwiązania dotyczące wynagrodzeń i pragmatyki zawodowej nauczycieli powinny być ze sobą połączone.
– Rozmawialiśmy także o dodatkach do wynagrodzenia nauczycieli. Związkowcy z nami się zgadzają, że powinna nastąpić szeroka rozmowa dotycząca pragmatyki zawodowej nauczycieli, w tym tematyki dotyczącej wychowawstwa i np. waloryzacji niektórych świadczeń, w tym świadczenia za wychowawstwo – mówił Sekretarz Stanu w MEiN, przybliżając tematy dyskusji.
Odbiurokratyzowanie pracy nauczycieli
Ważnym tematem rozmów były działania w sprawie dalszego odbiurokratyzowania pracy nauczycieli. Wiceminister podkreślił, że resort edukacji i nauki jest otwarty na konkretne propozycje i zmiany w tym zakresie. – Podtrzymujemy to, co mówiliśmy. Jesteśmy za maksymalnym odbiurokratyzowaniem pracy nauczyciela i to już zrobiliśmy poprzez wiele działań w poprzednich latach – zaznaczył.