Spotkanie Ministra Edukacji i Nauki z Pierwszą Damą
24.03.2021
Nauka zdalna oraz wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dzieci i młodzieży były głównymi tematami dzisiejszej rozmowy Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka z Pierwszą Damą Agatą Kornhauser-Dudą.
Spotkanie w Pałacu Prezydenckim poświęcone było negatywnym skutkom długotrwałego nauczania zdalnego, szczególnie wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Rozmawiano m.in. o metodach i narzędziach kształcenia na odległość oraz wsparciu psychologiczno-pedagogicznym uczniów.
Pierwsza Dama mówiła o wnioskach wynikających z wielu spotkań i rozmów, jakie odbywa z przedstawicielami placówek oświatowych, pedagogami, rodzicami i uczniami. Prócz efektywności nauczania on-line, wśród obaw niemal wszystkich środowisk pojawia się aktualna sytuacja zdrowotna uczniów i problemy, które będą narastać po zakończeniu nauki zdalnej. Pozostawanie w domach, zaburzenie relacji rówieśniczych, poczucie zagrożenia i stagnacji w znaczący sposób wpływają na kondycję psychiczną i fizyczną uczniów. Reakcja na trudności zależy od wieku, zdolności komunikacyjnych, atmosfery w domu, wcześniejszych doświadczeń i bardzo wielu innych czynników, a powrót do szkół będzie dla wielu uczniów katalizatorem kolejnych niekorzystnych dla zdrowia reakcji. Potrzebne jest zwiększenie efektywności pomocy psychologicznej i psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży, jak również podniesienie poziomu świadomości i uważności dorosłych.
Minister Przemysław Czarnek podkreślił, że Ministerstwo Edukacji i Nauki dostrzega te problemy traktując je w sposób priorytetowy. Stąd propozycja 4 programów wsparcia uczniów w zakresie: pomocy psychologiczno-pedagogicznej (więcej informacji), powrotu do aktywności fizycznej (więcej informacji) – realizowanego wspólnie z Akademią Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie oraz zajęć wspomagających w nauce i przeciwdziałania wadom wzroku.
Udział w dodatkowych, dobrowolnych zajęciach ma umożliwić uczniom uzupełnienie braków oraz poszerzenie wiedzy. Lekcje mają być organizowane dla grupy nie mniej, niż dziesięciu uczniów (w małych szkołach podstawowych nie mniej, niż pięciu uczniów) i nie przekraczać 10 godzin dla każdego oddziału. Rząd przeznaczy na ten cel 187 mln zł. Więcej informacji