Polityka edukacyjna państwa w kontekście dziedzictwa kulturowego RP – wystąpienie ministra Przemysława Czarnka
03.07.2022
Szef resortu edukacji i nauki był gościem specjalnym kolejnej konferencji „Wydarzenia i ludzie XIX i XX wieku – Przemyśl, Ziemia Przemyska i Podkarpacie w Europie Karpat”. W swoim wystąpieniu Minister Edukacji i Nauki mówił o znaczeniu dziedzictwa kulturowego w kontekście polityki edukacyjnej państwa oraz nowym przedmiocie historia i teraźniejszość. Wydarzenie zorganizowało Przemyskie Towarzystwo Kulturalne w Cisowej.
Wystąpienie Ministra Edukacji i Nauki
– Jeśli mowa o dobru wspólnym społeczeństwa, nie można tego oddzielić od konkretnego dziedzictwa kulturowego. Słowo „dziedzictwo” opisuje jednak zarówno coś obecnego dzisiaj, jak i jego pochodzenie z dziejów. Owszem, dziedziczymy pewne sposoby kultywowania dobra wspólnego – to czyni nas, np. Polakami, a nie Niemcami czy Rosjanami. My, Polacy, mamy zaś w dziedzictwie bogatą kulturę Rzeczypospolitej zarówno w tej długiej historii I RP, jak i w tej dużo krótszej, a tak ważnej historii biegnącej przez wiek XIX i nową niepodległość, potem niezwykle ciężkie czasy wojny i zniewolenia, aż po III RP i nasz dzień – mówił minister Przemysław Czarnek.
Szef resortu edukacji i nauki podkreślił, że kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 kładły nacisk na wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasyczne oraz wprowadzenie w dziedzictwo cywilizacyjne Europy oraz wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro.
– W dobie antychrześcijańskiej rewolucji kulturowej i społecznej przekazywanie dzieciom i młodzieży prawdziwej wizji człowieka, jego ról w społeczeństwie, jego natury, w tym informacji o jego seksualności w kontekście miłości między ludźmi, jawi się jako konieczne dla ratowania i przekazania następnym pokoleniom dorobku i fundamentów cywilizacji łacińskiej, chrześcijańskiej – wskazywał Minister Edukacji i Nauki.
Minister Przemysław Czarnek mówił też znaczeniu nauczania historii najnowszej w ramach przedmiotu historia i teraźniejszość: – Młode pokolenia Polaków nie znają najnowszych dziejów i procesów historycznych, które mają bezpośredni wpływ na obecną rzeczywistość. Dlatego są tak podatne na szkodliwe dla nich manipulacje. Kończymy z tym. Wprowadzamy nowy przedmiot w I i II klasie szkoły ponadpodstawowej dla wszystkich.
Tematami sesji były także obrazy Karpat w twórczości wybitnych postaci, m.in. Stanisława Vincenza, Kazimierza Wierzyńskiego i św. Jana Pawła II, a także dziedzictwo kulturowo-przyrodnicze Karpat. W spotkaniu uczestniczyli naukowcy z regionu Karpat.
Historia i teraźniejszość
Historia i teraźniejszość to przedmiot interdyscyplinarny, który łączy wiedzę o życiu społecznym i jego głównych instytucjach z wiedzą o najnowszych dziejach Polski i świata. Przedmiot, realizowany w liceum ogólnokształcącym i technikum, przygotuje uczniów do świadomego i odpowiedzialnego udziału w życiu publicznym.