W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie Trio: Polska - Dania - Cypr dotyczące współpracy w obszarze edukacji i szkolnictwa wyższego

31.10.2024

Minister Dariusz Wieczorek wziął udział w spotkaniu zorganizowanym przez Ministrę Edukacji w trybie online z przedstawicielami ministerstw edukacji, szkolnictwa wyższego i nauki z Polski, Danii i Cypru, by rozmawiać na temat priorytetów oraz planów związanych z przygotowaniami Polski do objęcia prezydencji w Unii Europejskiej.

Minister Wieczorek siedzi przy stole, za nim pod białą ścianą flagi Polski i UE.

Współpraca międzynarodowa w obszarze edukacji i szkolnictwa wyższego

Podczas spotkania poruszono kwestie dotyczące planów, jakie mają Polska, Dania i Cypr na  najbliższe 18 miesięcy, w tym dotyczących priorytetowych kierunków działań oraz kalendarza wydarzeń organizowanych przez kolejne prezydencje. Strona polska przedstawiła swoje zamierzenia w obszarze edukacji i młodzieży, w tym w zakresie edukacji włączającej i społecznego wymiaru kształcenia. Ministrowie z Danii i Cypru zgodzili się, że konieczne jest rozwijanie umiejętności niezbędnych do stawienia czoła globalnym wyzwaniom i zmianom na rynku pracy. Zwrócono także uwagę na znaczenie współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego a innymi kluczowymi podmiotami w kontekście edukacji przez całe życie oraz zdrowia psychicznego w środowisku akademickim.

– Chciałbym wyrazić wdzięczność z możliwości zaprezentowania naszych planów dotyczących prezydencji oraz omówienia w naszym gronie wspólnych działań w obliczu wyzwań i szans, które są przed nami. We współczesnym świecie mierzenie się z globalnymi wyzwaniami wymaga zbiorowego wysiłku. Szybko rozwijający się rynek pracy oraz zachodzące zmiany społeczne wymagają od instytucji szkolnictwa wyższego dostosowania się i zapewnienia studentom, naukowcom, kadrze dydaktycznej oraz osobom uczącym się przez całe życie odpowiednich narzędzi do zdobywania umiejętności niezbędnych do poruszania się w tej transformacji. Ważne jest, byśmy byli gotowi i odpowiednio przygotowani do budowania społeczeństwa odpornego na różnego rodzaju kryzysy – mówił szef resortu nauki.

Koncepcja wspólnego europejskiego dyplomu

Rozmowy w zakresie szkolnictwa wyższego dotyczyły przede wszystkim koncepcji wspólnego europejskiego dyplomu oraz wyzwań związanych z jego implementacją w różnych krajach członkowskich. Zwrócono uwagę na konieczność pogłębionej dyskusji o kryteriach dla wspólnych dyplomów oraz potrzebie zrozumienia, jak dyplom może wpłynąć na systemy kształcenia w poszczególnych państwach.

– Polska wyznaczyła sobie bardzo ambitny cel na czas prezydencji, czyli przyjęcie rezolucji Rady dotyczącej wspólnego europejskiego dyplomu. Dlatego też dzisiejsze trójstronne spotkanie uważam za kluczowe, biorąc pod uwagę zarówno czas, jak i stan prac nad pakietem szkolnictwa wyższego, a w szczególności koncepcją wspólnego europejskiego dyplomu i różne opinie wśród państw członkowskich. Polska oczywiście będzie dążyć do osiągnięcia kompromisu – podkreślił minister Dariusz Wieczorek. – Bardzo liczymy na konstruktywną dyskusję i otwartość wszystkich państw członkowskich w tym procesie. Państwa rola jako następnych prezydencji jest dla nas niezwykle istotna, aby proces ten mógł zakończyć się w pierwszym półroczu 2025 roku – dodał.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}