W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Studia trafione w dziesiątkę – NCBR przyjmuje wnioski w konkursie dla uczelni

09.12.2024

Zjawisko przedwczesnego kończenia studiów przez studentów to dla szkół wyższych coraz poważniejsze wyzwanie. Nowy program z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego daje uczelniom szanse na wsparcie w przeciwdziałaniu temu zjawiskowi. Budżet wynosi aż 200 mln zł.

Grafika - czworo młodych ludzi i napis 200 mln zł dla uczelni na walkę z drop-outem: trwa nabór wniosków.

Program FERS na pomoc uczelniom

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło nabór wniosków w konkursie „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu”. Program, realizowany w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS), oferuje wsparcie finansowe o łącznej wartości 200 mln zł. Głównym celem jest zmniejszenie liczby studentów, którzy przedwcześnie rezygnują z nauki przed uzyskaniem dyplomu. Projekty mogą dotyczyć zarówno działań obejmujących całą uczelnię, jak i tych dedykowanych konkretnym kierunkom lub grupom kierunków.

Jakie projekty mogą liczyć na dofinansowanie?

Aby uzyskać środki, wnioskodawcy muszą przedstawić systemowe działania oparte na dokładnej analizie i diagnozie problemu drop-outu na swojej uczelni. Najważniejszym kryterium w pozyskaniu dofinansowania będą precyzyjnie zaplanowane działania, mające na celu wspieranie studentów i tworzenie przyjaznego środowiska akademickiego.

Termin składania wniosków upływa 31 stycznia 2025 roku. Ten projekt to wielka szansa dla szkół wyższych, aby wdrażając innowacyjne rozwiązanie zatrzymać obecnych studentów, a nawet zwiększyć liczę absolwentów.

Kluczowe wyzwanie dla uczelni

Zjawisko drop-outu wymaga stanowczych działań i zaangażowania ze strony uczelni. Program FERS oferuje możliwość wdrożenia efektywnych mechanizmów, zapobiegających nasilającej się tendencji  rezygnacji studentów z nauki. Umiejętne wykorzystanie przez szkoły wyższe dostępnych zasobów może znacznie to ograniczyć i wpłynąć na wzrost poziomu wykształcenia w społeczeństwie. Przy okazji takich projektów warto również pomyśleć, jak uelastycznić podejście do zarządzania uczelnią, uwzględniając oczekiwania studentów. Celem jest dostarczenie zarówno uczelniom jak i całemu społeczeństwu długofalowych korzyści.

{"register":{"columns":[]}}