Styczniowe posiedzenie Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego
23.01.2025
23 stycznia 2025 roku odbyło się pierwsze w tym roku posiedzenie Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (RGNiSW). W wydarzeniu udział wziął minister nauki i szkolnictwa wyższego Marcin Kulasek oraz sekretarz stanu w MNiSW Karolina Zioło-Pużuk. Spotkanie było okazją do omówienia najbliższych wyzwań stojących przed sektorem nauki i szkolnictwa wyższego, a także podkreślenia znaczenia współpracy między resortem a Radą w realizacji wspólnych celów.
Minister Marcin Kulasek zapewnił o otwartości na współpracę ze środowiskiem oraz zapowiedział kolejne spotkanie z członkami Rady, którego celem będzie szczegółowe omówienie priorytetów oraz celów strategicznych w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego.
Zgodnie z tradycją, styczniowe posiedzenie poświęcone było podsumowaniu działalności Rady w minionym roku. Przewodniczący RGNiSW dr hab. Marcin Pałys, prof. UW, przedstawił sprawozdanie z prac Rady, obejmujące informacje m.in. o organizacji debat z udziałem ekspertów i gości, działaniach komisji stałych oraz udziale członków Rady w pracach różnych organów i instytucji. Przewodnicząca Komisji Dyscyplinarnej przy RGNiSW prof. dr hab. Hanna Paluszkiewicz zaprezentowała informacje dotyczące działalności Komisji w 2024 roku, w tym kwestie organizacyjne oraz sprawy orzecznicze. Podczas dyskusji omówiono także ograniczenia i wyzwania, które wymagają szczególnej uwagi w celu dalszego usprawnienia działalności Rady i jej organów.
Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego jest organem przedstawicielskim środowiska akademickiego, którego członkowie są wybierani na czteroletnie kadencje przez poszczególne grupy tego środowiska. Do głównych zadań Rady należy wyrażanie opinii, inicjowanie działań oraz współpraca z organami władzy publicznej w zakresie polityki naukowej i szkolnictwa wyższego w Polsce.
Posiedzenia Rady są kluczowym forum do wymiany doświadczeń, podejmowania strategicznych decyzji oraz formułowania rekomendacji w zakresie rozwoju sektora nauki i szkolnictwa wyższego.