W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Świat e-sportu zbadają poznańscy naukowcy

22.10.2019

Na temat e-sportu i e-sportowców narosło sporo negatywnych stereotypów, które przysłaniają pozytywy jak np. nauka działania drużynowego. Badania nad e-sportem przeprowadzą naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu badając wpływ emocji e-sportowców na skuteczność ich działania.

Badania nad e-sportem z udziałem graczy Counter-Strike: Global Offensive oraz komputerowej piłki nożnej FIFA, w Laboratorium Psychofizjologii Zdrowia prowadzą absolwent AWF Maciej Behnke i jego opiekun naukowy zajmujący się psychofizjologią emocji dr hab. Łukasz Kaczmarek, prywatnie – miłośnik gier komputerowych. Badania finansowane są ze środków Instytutu Psychologii UAM oraz z grantu Narodowego Centrum Nauki.

Do badań nad e-sportem naukowcy stosują rozbudowaną metodykę psychofizjologicznych eksperymentów laboratoryjnych. Oprócz samych wyników rozgrywki (np. liczby strzelonych goli), rejestrowane są sygnały fizjologiczne (np. częstotliwość i zmienność skurczów serca), ekspresja mimiczna, czy też aktywność motoryczna ciała.

Behnke i Kaczmarek uważają, że uniwersytety powinny pełnić dużo większą rolę w rozwijającym się świecie e-sportu. Jak podkreślają, dominuje stereotypowe myślenie o graczach i e-sportowcach. Stereotypy te dotyczą uzależnienia i agresji, jaką mogą powodować gry.

Zdaniem naukowców, to jednak tylko możliwe zachowania patologiczne, a ich obserwacja nie uzasadnia uogólnień. W opinii badaczy, stereotypy przysłaniają oczywiste pozytywne efekty grania, takie jak budowanie nowych relacji społecznych, nauka działania drużynowego, wytyczanie celów długofalowych, czy też po prostu miłe i odprężające spędzanie wolnego czasu.

Jak przekonują psycholodzy sportu, gry wideo upowszechniają się jako forma rozrywki, a naukowcy muszą badać jej możliwe negatywne i pozytywne następstwa. "Sytuacja grania tworzy świetne, kontrolowalne warunki do testowania wielu ogólnych zagadnień psychologicznych. Badania nad e-sportowcami pozwalają ukazywać ogólne mechanizmy kierujące zachowaniem człowieka, takie jak wpływ emocji na skuteczność działania. Badania naukowe powinny doprowadzić do odpowiedzi jak najlepiej wykorzystać gry w przyszłości np. dla kształtowania skutecznych metod regulacji emocji" - wyrażają nadzieje poznańscy badacze. 

PAP - Nauka w Polsce

{"register":{"columns":[]}}