Powrót

Światowy Dzień Inżyniera

04.03.2020

Dzisiaj po raz pierwszy obchodzimy Światowy Dzień Inżyniera! Wszystkim inżynierom życzymy wielu pomysłów, ciekawych projektów i satysfakcji z pracy!

Grafika - kolorowa kula i napis Światowy Dzień Inżyniera

Światowy Dzień Inżyniera to okazja do docenienia roli twórców techniki i ich osiągnięć. To także możliwość dyskusji nad wyzwaniami stojącymi przed inżynierami, takimi jak zrównoważony rozwój.

W Polsce główne uroczystości odbędą się na Politechnice Poznańskiej. Obchody będą skoncentrowane wokół innowacji technologicznych i sztucznej inteligencji. Nie zabraknie wykładów podkreślających wkład inżynierów w rozwój cywilizacji.

Światowy Dzień Inżyniera to promocja inżynierii jako kariery zawodowej. Obchody uwypuklają znaczenie działań technicznych i ich twórców w życiu społeczeństwa i jednostki.

Święto to inicjatywa Światowej Federacji Organizacji Inżynierskich (WFEO – World Federation of Engineering Organisations). Inżynierowie fetują 4 marca, czyli w rocznicę założenia organizacji w 1968 r.

W Dzień Inżyniera przypominamy sylwetki tych najbardziej znanych:

Gabriel Narutowicz – hydrotechnik, elektryk, profesor Politechniki w Zurychu, minister robót publicznych, minister spraw zagranicznych, pierwszy prezydent RP. Był pionierem elektryfikacji Szwajcarii. Kierował budową wielu hydroelektrowni w Europie Zachodniej. Został zastrzelony przez zamachowca podczas wizyty w warszawskiej Zachęcie.

Rudolf Modrzejewski – budowniczy linii kolejowych i mostów, pionier w budownictwie mostów wiszących. Był synem aktorki Heleny Modrzejewskiej, z którą w wieku 15 lat emigrował do USA. Zbudował ok. 40 mostów w Ameryce Północnej. Nauczyciel konstruktorów i budowniczych mostów. Jego wychowankiem był twórca słynnego mostu Golden Gate w San Francisco – Joseph B. Strauss.

Ernest Malinowski – inżynier drogowy i kolejowy, budowniczy kolei w Peru i Ekwadorze, projektant i budowniczy Centralnej Kolei Transandyjskiej. Dziełem życia inżyniera jest uznawana za cud ówczesnej techniki linia kolejowa w peruwiańskich Andach. Trasa zawiera 63 tunele o długości ponad 6 km oraz kilkadziesiąt mostów i wiaduktów o łącznej długości 2 km. Budowa kolei przecinającej Andy sprawiła, że powstała możliwa do pokonania droga lądowa łącząca wybrzeża Pacyfiku i Atlantyku.

{"register":{"columns":[]}}