W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

System monitorowania karier absolwentów szkół ponadpodstawowych – projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów

02.02.2021

Wprowadzenie systemu monitorowania karier edukacyjno-zawodowych absolwentów szkół ponadpodstawowych to główne założenie projektu ustawy przyjętej dziś, 2 lutego przez Radę Ministrów. Dzięki temu system kształcenia, w szczególności w odniesieniu do szkolnictwa branżowego, będzie lepiej odpowiadał na potrzeby rynku pracy oraz umożliwiał absolwentom mobilność edukacyjną i zawodową. Wiedza o karierach absolwentów pozwoli także na bieżące reagowanie na zmieniające się okoliczności społeczno-ekonomiczne.

Ciemna grafika z tekstem "System monitorowania karier absolwentów szkół ponadpodstawowych – projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów"

Brakuje szczegółowych i rzetelnych informacji na temat karier absolwentów szkół ponadpodstawowych. Społeczna percepcja różnych ścieżek kształcenia i zawodów oparta jest w dużej mierze na nieprawdziwych stereotypach, które mogłyby zostać przełamane dopiero poprzez odwołanie się do obiektywnych, łatwo dostępnych i zrozumiałych informacji o rzeczywistej sytuacji absolwentów na rynku pracy.

Najważniejsze rozwiązania w przyjętym projekcie ustawy:

  • Wprowadzono przepisy umożliwiające pozyskiwanie i przetwarzanie szczegółowych danych rejestrowych potrzebnych do monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych. Rozwiązania nawiązują do analogicznych przepisów przyjętych w szkolnictwie wyższym, ale są dostosowane do specyfiki danych oświatowych.
  • Monitorowanie opierać się będzie o dane administracyjne zawarte w bazach Systemu Informacji Oświatowej, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Zintegrowanej Sieci Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym – POL-on oraz okręgowych komisji egzaminacyjnych.
  • Informacje o karierach absolwentów – zbierane corocznie i prezentowane w ujednoliconej, porównywalnej między latami formie – będą mogły zostać wykorzystane do ulepszenia metodologii prognozowania zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje. Rozwiązanie to pomoże dopasować strukturę kształcenia i programy do zmieniających się uwarunkowań społeczno-gospodarczych.
  • Rzetelna i łatwo dostępna wiedza na temat karier absolwentów pozwoli budować wizerunek szkolnictwa branżowego oparty na dowodach.
  • System monitoringu karier absolwentów dostarczy również rzetelnych informacji dotyczących warunków zatrudnienia i płacy absolwentów w poszczególnych zawodach, branżach i regionach. Pracodawcy mogą wykorzystać te informacje do aktualizowania i lepszego dopasowywania polityki zatrudnienia absolwentów do realiów rynku pracy.
  • Uruchomienie systemu monitorowania karier absolwentów stanowi jeden z unijnych warunków dotyczących możliwości pozyskania środków związanych z edukacją w ramach nowej perspektywy finansowej UE 2021-2027.

Pozostałe rozwiązania

  • Doprecyzowane zostały przepisy dotyczące:
    • wykazywania uczniów korzystających z internatu w szkołach wchodzących w skład zespołu, którzy nie są uczniami szkoły, przy której jest utworzony internat;
    • pochodnych kosztów wynagrodzeń pracowników, którzy nie są nauczycielami;
    • podmiotów, które są organem właściwym do dokonania wpisu do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych.

Nowe rozwiązania wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

{"register":{"columns":[]}}