„Liga Robotów” – rusza ogólnopolski turniej. Szef MEiN: przekazujemy 10 mln zł na zainteresowanie uczniów robotyką
23.02.2023
Minister Przemysław Czarnek oraz Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej Justyna Orłowska zainaugurowali ogólnopolski turniej „Liga Robotów”. Celem inicjatywy jest zainteresowanie uczniów tematyką robotyki. Na realizację projektu Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczy 10 mln zł.
Rozwijamy zainteresowanie robotyką
– 1,2 mld zł to są środki finansowe, które rząd Rzeczypospolitej Polskiej premiera Mateusza Morawieckiego i Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło w ostatnich kilkunastu miesiącach na „Laboratoria Przyszłości”. W sumie w 15 tys. szkół podstawowych, w tym także w szkołach niepublicznych, w szkołach prowadzonych przez stowarzyszenia czy fundacje. Dzięki temu dostęp dzieci, uczniów szkół podstawowych do nowoczesności, do robotyki, do tego, co dziś nazywamy „Laboratoriami Przyszłości” jest powszechny – mówił minister Przemysław Czarnek w Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych w Warszawie podczas inauguracji projektu.
Minister Edukacji i Nauki przekonywał, że sprzęt zakupiony w ramach „Laboratoriów Przyszłości” może wprowadzać młodych ludzi w świat nowych technologii i inspirować do poszukiwania rozwiązań problemów, z którymi mierzy się dzisiejszy świat.
– To, co dziś inaugurujemy – „Liga Robotów” – to turniej drużyn, które dzięki temu, że mają w swoich szkołach „Laboratoria Przyszłości”, nowoczesne pracownie informatyczne, robotyczne dzięki temu, że w tych 15 tys. szkół podstawowych zakupiono przez ostatnie kilkanaście miesięcy w sumie kilkadziesiąt tysięcy sztuk materiałów robotycznych, sprzętu robotycznego, dzięki temu te drużyny robotyczne, skupione wokół tematu energii, mogą uczestniczyć w wielkim ogólnopolskim turnieju, na który przekazujemy kolejne 10 mln zł – zaznaczył minister. – 10 mln zł służy temu, aby zainteresować uczniów ze wszystkich szkół podstawowych w Polsce, w każdym województwie tematyką robotyki, nowoczesności, energii – dodał.
Szef MEiN zwrócił też uwagę, że finał turnieju odbędzie się 24 i 25 czerwca w Warszawie. Zgromadzi on 32 najlepsze drużyny. – Wszystko po to, żeby nasze dzieci, nasi uczniowie z klas IV-VIII mogli dotykać nowoczesności na najwyższym poziomie, bo to będzie ich kształtować na przyszłość – dodał minister.
Minister Edukacji i Nauki pogratulował młodym konstruktorom wiedzy i zaangażowania: – Wszystkim Państwu serdecznie gratuluję udziału w tym turnieju, wszystkim uczniom naszych szkół podstawowych, wszystkim naszym mistrzom, którzy już w tym młodym wieku ten mistrzowski poziom osiągają.
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej Justyna Orłowska przypomniała, że turniej „Liga Robotów” jest działaniem realizowanym w ramach „Laboratoriów Przyszłości”: – „Laboratoria Przyszłości” to nie tylko sprzęt technologiczny, ale także cała społeczność skupiona wokół tego sprzętu. Chodzi o to, by rozwijać kompetencje przyszłości oraz odkrywać i realizować swoje talenty od najmłodszych lat.
Odnosząc się do tematu turnieju, którym jest szeroko pojmowana tematyka energii, wskazywała: – Mam nadzieję, że przedstawicie nam takie roboty, które będą służyły faktycznie temu wielkiemu celowi, jakim jest ochrona środowiska. Jestem przekonana, że będziecie się świetnie bawić, ale także dużo się nauczycie – mówiła do uczniów Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej, zaznaczając, że świat technologiczny nie musi zatrzymywać się w szkole.
Inauguracja „Ligi Robotów”
Podczas uroczystej inauguracji „Ligi Robotów” w Hali Laboratorium w Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych w Warszawie odbyły się specjalne warsztaty. Podczas zajęć młodzi konstruktorzy i programiści mogli zaprogramować pokazowego robota niezbędnego do wykonania konkretnej misji na macie turniejowej „Liga Robotów 2023”, czy spróbować swoich sił podczas kreatywnych warsztatów z długopisami 3D.
Turniej „Liga Robotów”
Ogólnopolski turniej robotyczny „Liga Robotów” jest kolejnym, obok Mobilnych Laboratoriów Przyszłości i „Innowacyjnej historii”, projektem realizowanym w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”.
Turniej jest oparty na założeniach idei STEAM, która wskazuje, że proces uczenia się to poszukiwanie, współpraca i krytyczne myślenie. Łączy najnowsze osiągnięcia nauki, inżynierii, technologii, a także sztuki i matematyki. Pomaga kształtować otwarte i kreatywne umysły na miarę XXI wieku.
Projekt jest skierowany do wszystkich uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych, niezależnie od ich zainteresowań. Zbudowanie robota, który porusza się, wchodzi w interakcję i wykonuje polecenia, to szansa, aby rozbudzić w sobie nowe pasje.
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie poznają programowanie stosowane w dziedzinie robotyki i nauczą się wykorzystywać te umiejętności do programowania własnych konstrukcji, robotów i maszyn. Wszystko to w formie nauki przez zabawę z użyciem popularnych klocków.
Każda z 320 drużyn zakwalifikowanych do projektu otrzyma taki sam zestaw startowy. Składa się on z zestawu klocków do tworzenia robotów oraz maty edukacyjnej do kodowania wraz z zadaniami konkursowymi i modelami z klocków.
Zadania konkursowe
Zadania w ramach „Ligi Robotów” zostały podzielone na trzy główne kategorie:
- Przejazd robota – robot skonstruowany przez drużynę będzie wykonać różnego rodzaju misje na specjalnie przygotowanej arenie;
- Projekt badawczy – opracowanie przez drużynę rozwiązania problemu przedstawionego w regulaminie gry na dany sezon;
- Projekt robota – zaprezentowanie przez drużynę procesu powstawania ich robota.
Drużyny robotyczne zmierzą się podczas Regionalnych Turniejów Ligi Robotów (w każdym województwie 20 drużyn), a najlepsze 32 zespoły w Polsce zawalczą o tytuł Mistrza Ligi Robotów w Ogólnopolskim Finale Ligi Robotów. Odbędzie się on 24-25 czerwca 2023 r.
„Liga Robotów” jest realizowana w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Centrum GovTech, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Badań Edukacyjnych.