Wiceminister Piotr Dardziński na DroneTech World Meeting w Toruniu
19.10.2018
Panel dyskusyjny poświęcony współpracy uczelni, kół naukowych i firm, dyskusja na temat upowszechniania dronów, prezentacja 10 kół technologicznych i giełda kooperacyjna - to tylko niektóre z punktów DroneTech World Meeting, które odbyło się w Toruniu. Wydarzenie dedykowane jest pojazdom, systemom bezzałogowym i autonomicznym i stanowiło okazję do rozmowy o rozwoju tych dziedzin. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego reprezentował sekretarz stanu Piotr Dardziński.
Nacisk na kształcenie praktyczne i rozwój nowoczesnych technologii
- Jednym z priorytetów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego jest wzmocnienie kształcenia praktycznego i zacieśnienie współpracy nauki z gospodarką – mówił wiceminister Piotr Dardziński. – Dzięki Konstytucji dla Nauki wprowadziliśmy dwie ścieżki kształcenia na kierunkach o profilu praktycznym, czyli obowiązkowe sześciomiesięczne praktyki zawodowe lub kształcenie w formie studiów dualnych. Ponadto, na mocy ustawy realizowany będzie program Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości, którego celem jest poprawa jakości kształcenia na profilu praktycznym w publicznych uczelniach zawodowych – podkreślił.
Minister mówił także o realizowanym od 2016 r. programie sześciomiesięcznych praktyk zawodowych realizowanym w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych. Dotychczas wzięło w nim udział ponad 7000 studentów. Dodatkowo, w grudniu 2017r. ogłoszony został konkurs pn. Studia dualne, ukierunkowany na upowszechnienie kształcenia przemiennego w szkołach wyższych i firmach, którego budżet wynosi 123 mln zł. Do dofinansowania wyłoniono 69 projektów.
Do innych inicjatyw MNiSW, które mają na celu wsparcie kształcenia praktycznego, należą:
Doktoraty wdrożeniowe
W ramach pierwszej edycji w programie wyłoniono około 370 doktorantów i 228 firm, z czego liczba małych i średnich przedsiębiorstw wyniosła aż 169. W drugiej edycji ogłoszonej w marcu tego roku MNiSW wyłonił 78 wniosków. W roku akademickim 2018/2019 studia w ramach doktoratów wdrożeniowych rozpoczęło około 480 doktorantów.
INNOHUMAN
To konkurs PO WER ogłoszony w 2016 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju we współpracy z resortem nauki pn. Wdrożeniowe prace dyplomowe jako narzędzie ułatwiające absolwentom kierunków z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych wejście na rynek pracy. Jego celem jest przetestowanie i włączenie do praktyki uczelni modelowych rozwiązań, które pozwolą absolwentom kierunków z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych na łatwiejsze odnajdywanie się na rynku pracy.
Wsparcie nowoczesnych metod edukacyjnych i wybitnie uzdolnionych studentów
Projekt pozakonkursowy PO WER Najlepsi z najlepszych!
Celem projektu jest wsparcie wybitnie uzdolnionych studentów w rozwoju ich aktywności naukowej, innowacyjności i kreatywności poprzez umożliwienie im uczestnictwa w międzynarodowych konkursach lub zawodach. Dotychczas uruchomiono trzy edycje projektu. W pierwszej zawarto 42 umowy z uczelniami na kwotę ponad 8 mln zł. W ramach drugiej edycji swoje projekty realizują aż 63 zespoły z uczelni technicznych, uniwersytetów, uczelni artystycznych i medycznych na łączną kwotę 9 861 787,01 zł. W 2019 r. uruchomiona zostanie czwarta edycja.
Projekt pozakonkursowy Mistrzowie dydaktyki, Oś IV Innowajce społeczne
Projekt ma na celu podniesienie kompetencji kadry akademickiej w zakresie stosowania innowacyjnych metod dydaktycznych. W jego ramach zostaną opracowane i wdrożone nowe rozwiązania w obszarze metody tutoringu w polskich uczelniach przy wykorzystaniu potencjału i doświadczeń partnera z zagranicy (uczelni z pierwszej setki rankingu szanghajskiego).
Projekt pozakonkursowy Szkoła orłów
Celem projektu uruchomionego w marcu 2018r. jest stworzenie indywidualnej ścieżki kształcenia dla wybitnie uzdolnionych młodych osób w postaci działań tutoringowych oraz wsparcia stypendialnego.