Wicepremier Jarosław Gowin z wizytą w starachowickiej fabryce MAN
09.09.2019
Wicepremier Jarosław Gowin odwiedził fabrykę MAN Bus w Starachowicach, gdzie produkowane są niskopodłogowe autobusy miejskie MAN Lion’s City oraz podwozia autobusowe. Spotkanie z przedstawicielami firmy było okazją do rozmowy o potrzebie zacieśniania współpracy między nauką a gospodarką.
Przyszłość już jest
Otaczający nas świat ciągle się zmienia i stawia przed nami coraz wyższe technologiczne wymagania. Od środków publicznego transportu oczekuje się już nie tylko komfortu, łatwości w obsłudze, oszczędności w eksploatacji, ale przyjazności dla środowiska naturalnego. Wszystkie powyższe cechy łączą w sobie produkowane w starachowickim zakładzie, niskopodłogowe autobusy miejskie nowej generacji – MAN Lion’s City. To nowa jakość transportu miejskiego, która spełnia nie tylko bieżące normy, ale również kreuje nowe trendy.
Cieszę się, że te autobusy są produkowane i w dużym stopniu konstruowane w Polsce, a firma MAN inwestuje właśnie tutaj i doskonale się rozwija – powiedział wicepremier Jarosław Gowin, gratulując członkowi zarządu firmy Michaelowi Kobringerowi, podczas konferencji prasowej poświęconej uruchomieniu produkcji najnowszej generacji autobusu Lions’City’s.
Elektryczny autobus MAN Lion’s City E nie emituje szkodliwych substancji i jeździ niemal bezszelestnie. Podczas swojej wizyty Premier Jarosław Gowin miał okazję zobaczyć prototyp tego innowacyjnego pojazdu. A rozpoczęcie seryjnej produkcji tych autobusów planowane jest na drugą połowę 2020 roku.
Innowacyjne technologie
Obecnie polska gospodarka rozwija się znakomicie, również dzięki takim firmom jak MAN. Dla polskiej nauki bardzo ważne są innowacje. Musimy kłaść na nie jeszcze większy nacisk. MAN zwraca uwagę na to zagadnienie, za co bardzo dziękuję – powiedział wicepremier Jarosław Gowin podczas konferencji prasowej – Będziemy na pewno starali się stwarzać jak najlepsze warunki do rozwoju takich innowacyjnych firm – dodał.
Maszyny w zakładzie MAN to urządzenia najnowszej generacji. Przykładem jest CAVE wykorzystywany do rozwoju produktów i procesów, szkoleń, prezentacji i badania ergonomii pracy pracowników. Eliminuje wady produktu na wczesnym etapie jego powstawania. Zakład rozwinął też specjalistyczne technologie produkcyjne. Przykładem jest nowoczesny laser do cięcia rur i profili z głowicą 3D, po raz pierwszy w Grupie MAN został zastosowany właśnie w zakładzie w Starachowicach. Fabryka w Starachowicach, jako jedna z pierwszych, może się pochwalić zrobotyzowanymi stanowiskami spawalniczymi do produkcji autobusów.
Man Bus & Truck jest jednym z największych pracodawców w regionie – pracuje w niej około 2700 osób, a w całej Polsce w MAN zatrudnionych jest 4000 pracowników.
Współpraca nauki z biznesem
Spółka MAN Bus stawia na współpracę ze środowiskiem akademickim od 2010 r. Wtedy uruchomiono pierwsze edycje programów stażowych „Absolwenci na start” i „Studiuj i pracuj” adresowane do studentów i absolwentów uczelni technicznych. A od 2015 r. działa też klasa patronacka. Od tego czasu klasę ukończyło 25 uczniów, a 20 z nich zostało zatrudnionych w firmie.
MAN rekrutuje zdolnych uczniów i studentów uczelni technicznych. W trakcie praktyk zdobywają doświadczenie i uczą się języków obcych. Strategia firmy zakłada stałe zwiększanie zaangażowania pracowników. Ci młodzi ludzie mogą wejść na rynek pracy i rozwijać swój potencjał.
Ważna rola uczelni regionalnych w Konstytucji dla Nauki
Rozwój uczelni regionalnych jest kluczowy dla rozwoju gospodarki w regionie, dlatego Konstytucja dla Nauki stworzyła pakiet rozwiązań przygotowany z myślą o uczelniach regionalnych i zawodowych. Wśród nich znalazły się między innymi osobne algorytmy podziału subwencji dla obu typów uczelni, a także dedykowane konkursy – takie jak Regionalna Inicjatywa Doskonałości, czy Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości.
Dzięki reformie publiczne uczelnie zawodowe mogą liczyć co roku na dodatkowe środki na podniesienie jakości kształcenia. W ramach przedsięwzięcia Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości w 2019 r. pieniądze – 15 milionów złotych – trafiły do piętnastu PWSZ-ów w całym kraju. Uczelnie mogą wydać środki na cele, które podniosą jakość kształcenia – na przykład na zakup pomocy dydaktycznych, zatrudnienie praktyków w uczelniach, stypendia dla studentów, kursy i szkolenia podnoszące kompetencje kadry dydaktycznej, modernizację laboratoriów i pracowni.