Wspieramy kreatywność i rozwijamy kompetencje przyszłości. „Laboratoria Przyszłości” i „Aktywna tablica” – relacje szkół
24.07.2023
Programy „Laboratoria Przyszłości” i „Aktywna tablica” cieszą się ogromną popularnością wśród uczniów i nauczycieli. Młodzi ludzie chętnie korzystają nie tylko z drukarek 3D, ale także robotów i klocków edukacyjnych, sprzętu do nagrań czy okularów VR. Dzięki nim rozwijają swoją kreatywność, zdobywają nowe umiejętności i doskonalą talenty. Zachęcamy do zapoznania się z relacjami ze szkół.
Roboty Photon w szkole w Niekłaniu Wielkim
Z programu „Laboratoria Przyszłości” skorzystali m.in. uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. ppor. Karola Niedzielskiego „Dobosza” w Niekłaniu Wielkim. Najbardziej do gustu przypadły im roboty Photon. Z łatwością obsługiwali aplikację Photon Edu, która służy to programowania trasy robota. Z nowoczesnego sprzętu młodsi uczniowie korzystali podczas nauki kodowania i programowania, a także zabaw matematycznych i ortograficznych.
Z kolei starsi uczniowie chętnie sięgali po nowoczesny sprzęt na lekcjach języka polskiego i zajęciach bibliotecznych, podczas których wspierał ich w interpretacji bajek Adama Mickiewicza i tworzeniu krótkich historii. Na angielskim i niemieckim – ułatwiał przyswajanie słownictwa, a na matematyce – przybliżał wzory, pola figur i brył. Na przedmiotach przyrodniczych (przyroda, chemia, geografia) wykorzystano roboty do powtórzeń oraz utrwalania wyznaczania kierunków głównych i pośrednich, rozwiązywania ćwiczeń dotyczących ukształtowania powierzchni Polski oraz zadań obliczeniowych na rozpuszczalność substancji.
Wyposażenie szkoły zostało wzbogacone także o drukarki 3D. – Drukujemy pomoce dydaktyczne, korzystając z gotowych modeli dostępnych w bibliotece wydruków, tj. modele kości ludzkich czy brył matematycznych wraz z podstawą. Sprzęt wykorzystujemy również do wykonania breloków do kluczy oraz emblematów rozpoznawczych w formie broszek. Na lekcjach matematyki natomiast projektujemy m.in. własny model kostki sześciennej – relacjonowali uczniowie.
Dużą popularnością na zajęciach cieszyły się również wizualizery Epson ELP-DC 07. Były wykorzystywane głównie na przedmiotach matematyczno-przyrodniczych, technice i informatyce. Dzięki temu urządzeniu można było zaprezentować na tablicy multimedialnej przebieg doświadczenia w sposób czytelny i ciekawy dla uczniów.
Z kolei zakupiona w ramach programu stacja lutownicza została wykorzystana na zajęciach technicznych dotyczących właściwości metali i zastosowania urządzeń do ich obróbki. Zaprezentowane przez nauczyciela urządzenie pozwoliło zgłębić problem nie tylko od strony teoretycznej, ale i praktycznej.
Szkoła zaopatrzyła się również w wyposażenie studia fotograficznego. Dzięki zastosowaniu aparatu Sony ZU-1 do tworzenia wideo-blogów, tła Green Screen oraz statywu powstał kalendarz ścienny na rok 2023 przedstawiający członków szkolnego zespołu wokalnego „Szkolne Nutki”. Zakupiony sprzęt służy także do dokumentowania ważnych wydarzeń z życia szkoły.
Nauka robotyki w Szkole Podstawowej w Słupsku
Nowoczesne wyposażenie trafiło też do Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 10 im. Polonii w Słupsku.
– Na zajęciach informatycznych uczniowie programowali roboty edukacyjne. Za pomocą komputera i odpowiedniego programu sterowali ruchem robota Codey Rocky, przedstawiali rysunki ukazujące się na wyświetlaczu robota, dodawali dźwięki. Praca z tego rodzaju narzędziem dostarczała uczniom wielu emocji, wpływała na pomysłowość i kreatywność, a przy tym uczyła logicznego i algorytmicznego myślenia – podkreślają nauczyciele.
Uczniowie poznali również podstawowe i zaawansowane możliwości interaktywnego robota edukacyjnego Photon. Ćwiczyli umiejętności projektowania i planowania trasy robota z wykorzystaniem maty edukacyjnej.
Naukę robotyki wspomogły również zestawy klocków Lego Educationation Spike Prime. – Korzystając z instrukcji i własnych pomysłów uczniowie budowali różnorodne modele robotów, a po podłączeniu do komputera, z dostępnych poleceń programowali ich działanie. Poprzez wspólną zabawę rozwijali nie tylko umiejętność współpracy, ale także uczyli się rozwiązywania złożonych problemów – dodają wychowawcy.
Nauczyciele zgodnie podkreślają, że nowoczesny sprzęt edukacyjny zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” stanowi niezbędną pomoc w rozwoju kreatywności, wprowadza uczniów w świat robotyki i programowania, a nawet sztucznej inteligencji. Wykorzystanie tego typu narzędzi rozwija także umiejętności przydatne w życiu codziennym.
Zdobywanie nowej wiedzy i kształtowanie nowych umiejętności w Szkole Podstawowej nr 8 w Stargardzie
Drukarka 3D, laptop, mikrokontrolery, lutownice, aparat fotograficzny z funkcją kamery, gimbal, statywy, mikroporty z akcesoriami, zestawy nagłaśniające i 24 par okularów ClassVR (wirtualne laboratoria przedmiotowe) – z takiego wyposażenia korzystają uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 8 im. Mikołaja Kopernika w Stargardzie.
– Tego typu pomoce dydaktyczne pomagają w kształtowaniu i rozwijaniu m.in. umiejętności manualnych i technicznych. Uczą także samodzielnego i krytycznego myślenia, a także wspomagają poszerzanie wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii czy stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych. Uczniowie doskonalą też swoje kompetencje współpracy w zespole – podkreślają zgodnie nauczyciele.
– Sprzęt pozwala uatrakcyjnić zajęcia szkolne oraz rozwijać zainteresowania młodzieży zarówno w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, m.in. informatyki, chemii, fizyki, matematyki, techniki, muzyki, a także w ramach zajęć pozalekcyjnych. Szczególną atrakcję dla uczniów stanowi wykorzystanie podczas lekcji okularów ClassVR – dodają.
Na wyposażeniu placówki znalazł się także mobilny zestaw z ekranem dotykowym firmy Prowise zakupiony dzięki programowi „Aktywna Tablica”.
Nowy wymiar konstruowania, zabawy i nauki w jednym – Szkoła Podstawowa w Pobłociu
Dzieci ze Szkoły Podstawowej im. Juliana Tuwima w Pobłociu wykorzystują wyposażenie zakupione w ramach programu na zajęciach lekcyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacji indywidualnej. Nowoczesny sprzęt wspiera także nauczycieli także w realizowaniu innowacji pedagogicznych.
Uczniowie w formie zabawy ćwiczą umiejętności programowania robotów edukacyjnych DASH i CUE, pociągu INTELINO, wykorzystywania klocków Karbo oraz drukarki 3D. Przez zabawę rozwijają umiejętność logicznego myślenia i kreatywność. Uczą się również integracji i współpracy podczas składania poszczególnych elementów wyposażenia.
– Budowanie z klockami Karbo, programowanie robotów, układanie torów dla pociągu czy wydruk z drukarki 3D to nowy wymiar konstruowania, zabawy i nauki w jednym. Takie zajęcia są niezwykle ciekawe dla naszych uczniów. Jednocześnie wykorzystywany przez nas sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” pozwala nam uświadamiać młodych ludzi, że takie przedmioty jak chemia, fizyka czy matematyka mogą być łatwe, przyjemne i ciekawe – wskazują nauczyciele.
„Klub Przyrodnika” w szkole w Gomunicach
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Gomunicach dzięki dofinansowaniu z MEiN także wzbogaciła się o wiele nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Wyposażono pracownię techniczną i zakupiono także sprzęt AGD do zajęć kulinarnych. Szkoła została unowocześniona, a zajęcia lekcyjne stały się bardziej angażujące i jeszcze ciekawsze dla uczniów.
Na wyróżnienie zasługuje projekt „Klub Przyrodnika”, w ramach którego młodzież uczy się i bawi poprzez twórcze eksperymentowanie. Najchętniej uczestniczą oni w zajęciach kulinarnych, plastyczno-technicznych i informatycznych. Te ostatnie zdobyły największą sympatię dzięki wykorzystaniu drukarek 3D. Uczniowie mogli samodzielnie zaprojektować i wykonać m.in. ozdoby świąteczne, gwizdki, breloki do kluczy oraz przywieszki z imionami. Wykonane prace zostały wykorzystane jako element dekoracyjny podczas wielu szkolnych uroczystości.
W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” szkoła zakupiła także sprzęt do archiwizowania zdjęć. Nowoczesny aparat fotograficzny i kamera pozwalają tworzyć dobrej jakości fotografie i filmy.
MEiN wspiera rozwój kompetencji przyszłości
Celem inicjatyw Ministerstwa Edukacji i Nauki jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości. Są one niezbędne do tego, by młodzież swobodniej funkcjonowała i odnajdywała się we współczesnym świecie.
Na realizację programu „Laboratoria Przyszłości” MEiN przeznaczyło 1,2 mld zł. Budżet „Aktywnej Tablicy” na lata 2020-2024 to 290 mln zł.