Wydawanie zaświadczeń z ewidencji uczelni niepublicznych
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego informuje, iż w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.), od dnia 1 października 2018 r. zmieniły się przepisy w zakresie wydawania zaświadczeń dotyczących uczelni niepublicznych. Od dnia 1 października 2018 r. nie wydaje się odpisów i wyciągów z rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych. W ich miejsce można jedynie uzyskać, na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.), zaświadczenie z ewidencji uczelni niepublicznych.
Ewidencja obejmuje:
- numer wpisu do ewidencji;
- datę wpisu;
- imię, nazwisko i miejsce zamieszkania albo nazwę, numer z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego właściwego rejestru i adres założyciela;
- nazwę i adres uczelni;
- imię i nazwisko oraz datę rozpoczęcia i zakończenia kadencji rektora;
- informację o ostatecznej decyzji w sprawie likwidacji uczelni;
- datę wykreślenia z ewidencji.
Jednocześnie informujemy, iż:
- Ewidencję prowadzi się w systemie informatycznym - Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on.
- Dane zawarte w ewidencji udostępnia się przez:
- otwarty dostęp do zawartości ewidencji w Systemie RAD-on (część Zintegrowanej Sieci Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym),
- wydanie zaświadczenia.
- Udostępnienie danych zawartych w ewidencji przez otwarty dostęp do zawartości ewidencji jest bezpłatne i następuje przez stronę internetową ministra lub w siedzibie urzędu obsługującego ministra.
- Wydanie zaświadczenia z ewidencji jest bezpłatne. Zaświadczenie wydaje się jeżeli:
- urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa;
- osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.
- Wniosek o wydanie zaświadczenia składa się w formie papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego, w rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- We wniosku o wydanie zaświadczenia należy podać nazwę i siedzibę uczelni oraz ew. zakres żądanych informacji, których zaświadczenie ma dotyczyć. We wniosku powinno zostać zawarte również uzasadnienie wydania wnioskującemu zaświadczenia.
- Zaświadczenie z ewidencji obejmuje treść wszystkich wpisów we wskazanych przez wnioskodawcę rubrykach ewidencji albo treść wszystkich wpisów w rubrykach odpowiadających żądanym przez wnioskodawcę informacjom.
- Zaświadczenie opatrywane jest datą, pieczęcią urzędową oraz podpisem osoby, która je sporządziła, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego, lub uwierzytelnionego za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego.
- Zaświadczenie przesyła się wnioskodawcy na adres wskazany we wniosku, przesyłką poleconą za pisemnym potwierdzeniem odbioru albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Na żądanie wnioskodawcy zaświadczenie może być odebrane w siedzibie urzędu przez wnioskodawcę albo osobę upoważnioną przez niego na piśmie, za pisemnym potwierdzeniem odbioru.