Wysokość dodatku funkcyjnego dla nauczyciela pełniącego funkcję mentora
31.08.2022
Czy jednostki samorządu terytorialnego mogą uregulować wysokość dodatku funkcyjnego dla nauczyciela pełniącego funkcję mentora na sesjach we wrześniu z mocą od dnia 1 września 2022 r.?
W związku ze zmianami w ustawie – Karta Nauczyciela, wprowadzonymi z dniem 1 września 2022 r. ustawą z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1730) w zakresie awansu zawodowego nauczycieli, w tym wprowadzeniem w art. 9ca ust. 11-13 ustawy – Karta Nauczyciela funkcji mentora, którego zadaniem będzie wspieranie na bieżąco nauczyciela początkującego w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, zmienione zostało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 416, z późn. zm.), w którym w § 5 pkt 2 lit. c, w miejsce dotychczasowego dodatku funkcyjnego dla opiekuna stażu, wprowadzono dodatek funkcyjny dla mentora. Jednocześnie, w § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 sierpnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. poz. 1798) w okresie do dnia 31 sierpnia 2027 r. zachowano uprawnienie do dodatku funkcyjnego w odniesieniu do nauczycieli, którym powierzono sprawowanie funkcji opiekuna stażu dla nauczycieli odbywających staż na stopień nauczyciela mianowanego, o których mowa w art. 10 ust. 1-5 cyt. ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.
Przepisy rozporządzenia nowelizującego z dnia 24 sierpnia 2022 r. wejdą w życie z dniem 1 września 2022 r.
Organy prowadzące, będące jednostkami samorządu terytorialnego, określają wysokość dodatku funkcyjnego w trybie określonym w art. 30 ust. 6 ustawy – Karta Nauczyciela, tj. w drodze regulaminu wynagradzania.
Mając na uwadze powyższe, organy prowadzące, będące jednostkami samorządu terytorialnego, powinny dokonać odpowiednich zmian w treści dotychczasowych regulaminów wynagradzania w możliwie najszybszym terminie. Nauczyciele, którzy będą pełnili funkcję mentora są bowiem uprawnieni do dodatku funkcyjnego z tego tytułu począwszy od dnia 1 września 2022 r. W przypadku, gdyby uchwała w niniejszej sprawie została podjęta po dniu 1 września br., musi ona uwzględniać uprawnienie nauczyciela mentora do dodatku funkcyjnego od początku roku szkolnego 2022/2023.
Przepis art. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz.1461) dopuszcza możliwość nadania aktowi normatywnemu wstecznej mocy obowiązującej, jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie. Przyjmuje się, że powyższe zasady nie zostaną naruszone, jeżeli przepisy mające działać z mocą wsteczną nie wprowadzają obowiązków, a wsteczne przyznanie określonych uprawnień nie jest równoznaczne z pogorszeniem sytuacji podmiotów. Mając na względzie, że uchwalane przez samorządy regulaminy wynagradzania będą określać wysokość dodatku funkcyjnego dla nowej grupy nauczycieli (zmierzają do realizacji uprawnień płacowych pracowników), nie ma przeszkód prawnych w zastosowaniu tego rodzaju rozwiązania legislacyjnego.