XXXIII Forum Ekonomiczne w Karpaczu z udziałem kierownictwa MNiSW
05.09.2024
Jak co roku w Karpaczu spotkali się przedstawiciele polskiego rządu, parlamentarzyści, samorządowcy, naukowcy, reprezentanci biznesu, eksperci, a także goście z zagranicy, by przez trzy dni rozmawiać o nauce, bezpieczeństwie i perspektywach rozwoju gospodarczego naszego kraju. O najważniejszych wyzwaniach stojących przed polską polityką naukową debatowali także minister nauki Dariusz Wieczorek oraz wiceministrowie – Maria Mrówczyńska i Andrzej Szeptycki.
Dokąd zmierzasz, nauko?
Podczas panelu „Dokąd zmierzasz, nauko?”, w którym drugiego dnia Forum wziął udział minister Dariusz Wieczorek, rozmawiano m.in. o wpływie nauki na otoczenie gospodarczo-społeczne, znaczeniu współpracy nauki z biznesem i lokalnymi społecznościami, miejscu sztucznej inteligencji w polskiej przestrzeni naukowej, skutecznej metodzie wartościowania nauk humanistycznych i sposobach na uatrakcyjnienie pracy na uczelniach.
– Nauka jest potrzebna przemysłowi, jest niezbędna dla rozwoju gospodarczego naszego kraju – podkreślał Dariusz Wieczorek podczas dyskusji.
Paneliści zwrócili także uwagę na kwestię zwiększenia nakładów finansowych na naukę, zwłaszcza w kontekście globalnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne czy zdrowie publiczne.
– Nakłady na badania i rozwój to w Polsce 1,46 procent PKB. W innych krajach europejskich to często ponad 3 procent. Takie dane najlepiej pokazują, ile mamy jeszcze do zrobienia” – mówił minister.
W Karpaczu szef resortu nauki omówił także zmiany, jakie niesie ze sobą projekt nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
– To czym się kierowaliśmy, zmieniając ustawę, to przede wszystkim dbałość o jakość nauki – zanaczył Dariusz Wieczorek. – Porządkujemy sprawy związane z uczelniami, które zamiast kształcić młodych ludzi, po prostu na nich zarabiają. Wprowadzamy zapisy, które ukrócą ten proceder – dodał. Minister mówił również o tym, na jakim etapie procesu legislacyjnego jest obecnie opracowany przez MNiSW projekt ustawy. – Przed nami konsultacje społeczne. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku nowelizacja zostanie przyjęta.
Karpackie Forum, stało się także okazją do spotkania szefa resortu z rektorami szkół wyższych oraz do wizyty w strefie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
O edukacji 4.0, kształceniu talentów i nowym pokoleniu liderów
Wiceminister Maria Mrówczyńska uczestniczyła w trzech panelach tegorocznego Forum. Podczas panelu „Edukacja 4.0: Kompetencje Przyszłości w Erze Robotyzacji i AI” podkreśliła znaczenie zrównoważnenia technologii z humanistycznym podejściem do nauczania.
– Kwestia sztucznej inteligencji w edukacji jest dla nas wyzwaniem. To całkiem nowy trend, który będzie wymagał dodatkowych kompetencji pozwalających na „odsianie” pewnych treści, które nie do końca odzwierciedlają rzeczywistość. Wobec tego nie będziemy kładli nacisku tylko na umiejętności techniczne, ale również na humanizację procesu nauczania – mówiła Maria Mrówczyńska.
Edukacja 4.0 to nie tylko reakcja na rozwój nowych technologii, ale przede wszystkim aktywne kształtowanie kompetencji i przyszłości naszego społeczeństwa. Konieczne jest zatem zintegrowane podejście, które uwzględnia zarówno rozwój kompetencji technologicznych, jak i umiejętności miękkich, przy jednoczesnym zapewnieniu równości szans i dostępu do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych.
W trakcie panelu „Kształcenie Talentów: Czy model Apprenticeships odpowie na wyzwania kompetencji jutra w Polsce?” wiceminister Mrówczyńska podkreśliła rolę modelu kształcenia opartego na nauce przez praktyczne doświadczenie w środowisku pracy. Stanowi on niezwykle istotną część systemu kształcenia w społeczeństwie dążącym do optymalnego wykorzystania wiedzy i umiejętności młodych, zdolnych osób. Jest on niezbędny we współczesnej gospodarce, w której koniecznością staje się rozwój konkretnych kompetencji odpowiadających na zapotrzebowanie rynku pracy. Panel stał się także okazją do omówienia Programu Doktorat Wdrożeniowy, który może służyć jako przykład kształcenia poprzez praktykę.
Dlaczego studia tracą na atrakcyjności? Jak z takim wyzwaniem poradzą sobie polskie, brytyjskie i niemieckie uniwersytety? – na te pytania szukano odpowiedzi podczas panelu „Czy nowe pokolenie liderów znajdzie czas na pięcioletnie studia?”. Podkreślano rolę elastycznych, nowoczesnych form edukacji, które lepiej odpowiadają dynamicznemu stylowi życia ludzi młodych i potrzebom rynku pracy niż studia stacjonarne. Wiceminister Maria Mrówczyńska mówiła między innymi o tym, jak niezwykle istotne jest zachowanie wartości wszechstronnej edukacji, która rozwija kluczowe kompetencje liderów przyszłości.
– Balans pomiędzy tradycyjnym kształceniem a nowoczesnymi formami nauki będzie niezwykle istotny dla przyszłości edukacji liderów – zaznaczyła Maria Mrówczyńska.
Równy dostęp do edukacji
„Education and Learning: Unlocking Opportunities for All” to tytuł pierwszego panelu, w którym wziął udział wiceminister Andrzej Szeptycki. Paneliści zgodnie podkreślali rolę
procesu edukacji i kształcenia w rozwoju społeczeństwa. Zaznaczyli, że zapewnienie możliwości edukacyjnych dla wszystkich, niezależnie od statusu społecznego, płci, pochodzenia czy stopnia niepełnosprawności jest niezwykle ważne. Wiceminister Andrzej Szeptycki odniósł się do sytuacji studentów w kontekście podejmowania decyzji o dalszym kształceniu.
– Wielu młodych ludzi nie podejmuje obecnie studiów ze względu na sytuację ekonomiczną. Wynajęcie mieszkania w dużym mieście to po prostu zbyt wysoki koszt. Nauka w Polsce się metropolizuje. Większe szanse na rynku mają ludzie, którzy na studia nie muszą wyprowadzać się z domu rodzinnego. Dlatego jednym z priorytetów MNiSW są działania wspierające dostępność taniego zakwaterowania dla studentów – zapewnił podsekretarz stanu w MNiSW.
W trzecim dniu Forum Ekonomicznego Wiceminister Andrzej Szeptycki uczestniczył w panelu „O roli Rosji w Europie jeszcze raz”. Podjęto na nim próbę odpowiedzi na pytanie „Czy Rosja ma szansę wyleczyć się z choroby dyktatury i imperializmu? Czy możliwa jest inna Rosja, z którą jeszcze raz można będzie nawiązać dialog?”.
Forum
Tegoroczna edycja Forum Ekonomicznego w Karpaczu odbyła się pod hasłem „Czas nowych liderów: razem kształtując przyszłość”. W ponad 500 debatach udział wzięli przedstawiciele polskiego rządu, parlamentarzyści i reprezentanci biznesu, a także goście z zagranicy. Forum w Karpaczu to największa w Europie Środkowo-Wschodniej platforma spotkań i dyskusji na temat bezpieczeństwa, perspektyw rozwoju gospodarczego i współczesnych wyzwań społeczno-ekonomicznych. Inicjatywa każdego roku gromadzi tysiące przedstawicieli świata nauki i biznesu.