W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zawody szkolnictwa branżowego

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego obowiązuje od 1 września 2019 r. Nowa struktura klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego uwzględnia przyporządkowanie poszczególnych zawodów do jednej z 32 branż, uwzględniając specyfikę umiejętności zawodowych lub zakres, w jakim umiejętności te są wykorzystywane podczas wykonywania zadań zawodowych.

Branże uporządkowano według kolejności alfabetycznej:

  1. branża audiowizualna (AUD),
  2. branża budowlana (BUD),
  3. branża ceramiczno-szklarska (CES),
  4. branża chemiczna (CHM),
  5. branża drzewno-meblarska (DRM),
  6. branża ekonomiczno-administracyjna (EKA),
  7. branża elektroenergetyczna (ELE),
  8. branża elektroniczno-mechatroniczna (ELM),
  9. branża fryzjersko-kosmetyczna (FRK),
  10. branża górniczo-wiertnicza (GIW),
  11. branża handlowa (HAN),
  12. branża hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna (HGT),
  13. branża leśna (LES),
  14. branża mechaniczna (MEC),
  15. branża mechaniki precyzyjnej (MEP),
  16. branża metalurgiczna (MTL),
  17. branża motoryzacyjna (MOT),
  18. branża ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia (BPO),
  19. branża ogrodnicza (OGR),
  20. branża opieki zdrowotnej (MED),
  21. branża poligraficzna (PGF),
  22. branża pomocy społecznej (SPO),
  23. branża przemysłu mody (MOD),
  24. branża rolno-hodowlana (ROL),
  25. branża rybacka (RYB),
  26. branża spedycyjno-logistyczna (SPL),
  27. branża spożywcza (SPC),
  28. branża teleinformatyczna (INF),
  29. branża transportu drogowego (TDR),
  30. branża transportu kolejowego (TKO),
  31. branża transportu lotniczego (TLO),
  32. branża transportu wodnego (TWO).

Rozporządzenie uwzględnia zawody dotychczas ujęte w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, wprowadza zmiany w zakresie niektórych zawodów, a także określa nowe zawody wprowadzone do kształcenia w systemie oświaty – na podstawie wniosków właściwych ministrów.

Zgodnie z wnioskami właściwych ministrów do kształcenia w systemie oświaty od roku szkolnego 2019/2020 wprowadzone zostały nowe zawody:

  1. operator maszyn i urządzeń przeróbczych – z kwalifikacją wspólną dla zawodu technik przeróbki kopalin stałych,
  2. technik programista,
  3. pracownik pomocniczy gastronomii – kształcenie wyłącznie dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  4. kelner (na poziomie branżowej szkoły I stopnia) – z kwalifikacją wspólną dla zawodu technik usług kelnerskich (na poziomie technikum).

Ponadto, na wniosek Ministra Zdrowia, przywrócone zostało kształcenie w zawodzie technik farmaceutyczny, w szkole policealnej o okresie nauczania 2,5 roku.

W wyniku modyfikacji dotychczasowych zawodów powstały nowe zawody, którym zostały nadane nowe symbole cyfrowe:

  1. zawód monter izolacji przemysłowych powstał w wyniku grupowania i zintegrowania zawodów blacharz izolacji przemysłowych oraz monter izolacji przemysłowych,
  2. zawód drukarz został zastąpiony dwoma odrębnymi zawodami: drukarz offsetowy i drukarz fleksograficzny,
  3. zawód pracownik obsługi hotelowej został wyodrębniony z dotychczasowego zawodu technik hotelarstwa i będzie posiadał kwalifikację wspólną z zawodem technik hotelarstwa,
  4. zawód technik budowy fortepianów i pianin został zastąpiony zawodem technik budowy i strojenia fortepianów i pianin,
  5. zawód technik realizacji dźwięku został zastąpiony zawodem technik realizacji nagrań,
  6. zawód technik realizacji nagrań i nagłośnień został zastąpiony zawodem technik realizacji nagłośnień,
  7. zawód mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych został zastąpiony zawodem automatyk,
  8. zawód technik organizacji reklamy został zastąpiony zawodem technik reklamy,
  9. zawód asystent fryzjera został zastąpiony zawodem pracownik pomocniczy fryzjera,
  10. zawód kelner (na poziomie technikum) został zastąpiony zawodem technik usług kelnerskich,
  11. zawód technik obsługi turystycznej został zastąpiony zawodem technik organizacji turystyki,
  12. zawód technik turystyki wiejskiej został zastąpiony zawodem technik turystyki na obszarach wiejskich,
  13. zawód operator maszyn i urządzeń hutniczych został zastąpiony zawodem operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego,
  14. zawód technik hutnik został zastąpiony zawodem technik przemysłu metalurgicznego,
  15. zawód lakiernik został zastąpiony zawodem lakiernik samochodowy,
  16. zawód introligator został zastąpiony zawodem operator procesów introligatorskich,
  17. zawód wędliniarz został zastąpiony zawodem przetwórca mięsa,
  18. zawód technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych został zastąpiony zawodem technik budownictwa kolejowego,
  19. zawód szkutnik został zastąpiony zawodem monter jachtów i łodzi.

Powyższe zmiany są konsekwencją pogłębionej analizy uwag zgłoszonych przez pracodawców, ekspertów i inne podmioty właściwe dla zawodu lub branży.

W nazwie zawodu asystent kierownika produkcji filmowej/telewizyjnej dokonano korekty polegającej na zastąpieniu znaku „/” literą „i”, co nie powoduje konieczności nadania nowego symbolu cyfrowego zawodu.

W wyniku modyfikacji zawodów technik górnictwa podziemnego oraz górnik eksploatacji podziemnej zostały wyodrębnione dwa dodatkowe zawody uwzględniające specyfikę wydobywania kopalin innych niż węgiel kamienny:

  1. górnik podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny – z kwalifikacją wspólną dla zawodu technik podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny,
  2. technik podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny.

Kształcenie w zawodzie technik rachunkowości może być prowadzone wyłącznie w technikum, a nie tak jak dotychczas – w szkole policealnej.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

Od 1 września 2020 r. szkoły mogą również prowadzić kształcenie w 4 nowych zawodach, które zostały wprowadzone do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 82), tj.:

  1. zdobnik ceramiki – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w branżowej szkole I stopnia, a zawód ten stanowi „podbudowę” do kształcenia w zawodzie technik ceramik;
  2. technik spawalnictwa – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz w branżowej szkole II stopnia,
  3. technik pojazdów kolejowych – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz w branżowej szkole II stopnia,
  4. mechanik pojazdów kolejowych – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w branżowej szkole I stopnia, a zawód ten stanowi „podbudowę” do kształcenia w zawodzie technik pojazdów kolejowych.

Zawód zdobnik ceramiki został przyporządkowany do branży ceramiczno-szklarskiej. Ponieważ kwalifikacja wyodrębniona w tym zawodzie jest kwalifikacją wspólną z zawodem technik ceramik, uczniowie, którzy ukończą naukę w zawodzie zdobnik ceramiki będą mogli kontynuować naukę w branżowej szkole II stopnia w celu uzyskania kwalifikacji w zawodzie technik ceramik.

Zawód technik spawalnictwa został przyporządkowany do branży mechanicznej. Pierwsza kwalifikacja wyodrębniona w tym zawodzie jest wspólna z kwalifikacją wyodrębnioną w zawodzie mechanik-monter maszyn i urządzeń, albo w zawodzie ślusarz albo w zawodzie monter kadłubów jednostek pływających, co oznacza, że uczniowie, którzy ukończą naukę w jednym z tych trzech zawodów będą mogli kontynuować naukę w branżowej szkole II stopnia w celu uzyskania kwalifikacji w zawodzie technik spawalnictwa.

Zawody mechanik pojazdów kolejowych oraz technik pojazdów kolejowych zostały przyporządkowane do branży transportu kolejowego. Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie mechanik pojazdów kolejowych jest wspólna z pierwszą kwalifikacją wyodrębnioną w zawodzie technik pojazdów kolejowych, zatem uczniowie, którzy ukończą naukę w zawodzie mechanik pojazdów kolejowych będą mogli kontynuować naukę w branżowej szkole II stopnia w celu uzyskania kwalifikacji w zawodzie technik pojazdów kolejowych.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

Od 1 września 2020 r., na wniosek Ministra Infrastruktury, do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego została wprowadzona zmiana dotycząca kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym w zakresie kwalifikacji TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego (wyodrębnionej w zawodach kierowca mechanik oraz technik transportu drogowego przyporządkowanych do branży transportu drogowego) lub na kursie umiejętności zawodowych w zakresie jednej z części efektów kształcenia wyodrębnionych w ramach tej kwalifikacji. Zgodnie z obecnie obowiązującym zapisem, podmioty które będą chciały prowadzić kształcenie w zakresie wyżej wymienionej kwalifikacji, będą mogły prowadzić je wyłącznie w formie dziennej lub stacjonarnej.

Należy przy tym podkreślić, że zarówno zajęcia z zakresu nauki jazdy pojazdem silnikowym, jak i zajęcia przygotowujące do testu kwalifikacyjnego w zakresie kwalifikacji wstępnej, muszą być zrealizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przygotowanie do kierowania pojazdem silnikowym oraz do egzaminu państwowego na prawo jazdy odpowiedniej kategorii musi odbywać się zgodnie z przepisami dotyczącymi kierujących pojazdami.

Natomiast przygotowanie do testu kwalifikacyjnego w zakresie kwalifikacji wstępnej, o której mowa w przepisach dotyczących transportu drogowego, musi odbywać się zgodnie z przepisami w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

Od 1 września 2021 r. szkoły mogą również prowadzić kształcenie w 4 nowych zawodach, które zostały wprowadzone do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 stycznia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 211), tj.:

  1. technik dekarstwa (branża budowlana) - kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia, na „podbudowie” zawodu dekarz;
  2. technik robotyk (branża elektroniczno-mechatroniczna) - kształcenie będzie odbywało się w technikum;
  3. technik stylista (branża przemysłu mody) – kształcenie w tym zawodzie będzie odbywało się w technikum oraz branżowej szkole II stopnia, na „podbudowie” zawodu krawiec;
  4. podolog (branża fryzjersko-kosmetyczna) – kształcenie będzie odbywało się w dwuletniej szkole policealnej, w formie dziennej lub stacjonarnej.


Ponadto, dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach technik dekarstwa, technik robotyk i technik stylista będzie możliwe prowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kursów umiejętności zawodowych. W zawodzie podolog kształcenie będzie możliwe wyłącznie w szkole policealnej, bez możliwości prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych lub kursów umiejętności zawodowych.

Dodatkowo, od roku szkolnego 2021/2022 wprowadzone zostały także zmiany w kształceniu w zawodzie opiekun medyczny. Zgodnie z wnioskiem Ministra Zdrowia nastąpiła zmiana kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie z: MED.03. Świadczenie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej na: MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej, wydłużenie okresu kształcenia z jednego roku do półtora roku oraz zmiana formy kształcenia w zawodzie, które będzie możliwe jedynie w szkole policealnej w formie dziennej lub stacjonarnej, bez możliwości prowadzenia kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub kursach umiejętności zawodowych.

Ostatni nabór do szkół policealnych kształcących w zawodzie opiekun medyczny, w którym wyodrębniono kwalifikację MED.03. Świadczenie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej jest w roku szkolnym 2020/2021. Słuchacze szkół policealnych i kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz uczestnicy kursów umiejętności zawodowych, którzy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia rozpoczęli naukę w zawodzie opiekun medyczny, w którym wyodrębniono kwalifikację MED.03. Świadczenie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej, będą kształcić się na dotychczasowych zasadach do zakończenia cyklu kształcenia.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 stycznia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

Od 1 września 2021 r. następują również zmiany w kształceniu w zawodach technik gazownictwa (branża budowlana) oraz technik spawalnictwa (branża mechaniczna), wprowadzone rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 4 czerwca 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 1036)

Zmiana w zawodzie technik gazownictwa, wprowadzona na wniosek ministra ds. energii, obejmuje zarówno symbole jak i nazwy obu kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie. Dotychczasowe kwalifikacje BUD.16. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji gazowych oraz BUD.17. Organizacja i dokumentacja robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji gazowych nie odpowiadały bowiem specyfice wykonywanych zadań zawodowych przez pracowników budowy sieci gazowych oraz instalacji gazowych. Dlatego też zostały zastąpione kwalifikacjami BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych oraz BUD.29. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją instalacji gazowych, które uwzględniają rozdzielenie umiejętności związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych od umiejętności związanych z budową i eksploatacją instalacji gazowych.

Ostatni nabór do techników kształcących w zawodzie technik gazownictwa, w którym  wyodrębniono dotychczasowe kwalifikacje BUD.16. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji gazowych oraz BUD.17. Organizacja i dokumentacja robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji gazowych, odbywał się w roku szkolnym 2020/2021. Uczniowie techników i słuchacze kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz uczestnicy kursów umiejętności zawodowych, którzy rozpoczęli naukę w zawodzie technik gazownictwa przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, będą kształcić się na dotychczasowych zasadach do zakończenia cyklu kształcenia.

Zmiana w kształceniu w zawodzie technik spawalnictwa, wprowadzona na wniosek ministra właściwego ds. gospodarki, polega na dodaniu kolejnej „podbudowy” dla tego zawodu, którą jest kwalifikacja MEC.04. Montaż systemów rurociągowych, wyodrębniona w zawodzie monter systemów rurociągowych. Umożliwi to absolwentom branżowych szkół I stopnia, którzy kształcili się w zawodzie monter systemów rurociągowych, kontynuowanie nauki w branżowej szkole II stopnia i uzyskanie dyplomu zawodowego w zawodzie technik spawalnictwa.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 4 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

Od 1 września 2022 r. będzie możliwe kształcenie w 6. nowych zawodach, które zostały wprowadzone rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 stycznia 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 204). Są to:

  1. cztery nowe zawody w branży budowlanej:
    • monter konstrukcji targowo-wystawienniczych – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w branżowej szkole I stopnia,
    • technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia (na „podbudowie” zawodu monter konstrukcji targowo-wystawienniczych),
    • technik izolacji przemysłowych - kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia (na „podbudowie” zawodu monter izolacji przemysłowych),
    • technik montażu i automatyki stolarki budowlanej – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz w branżowej szkole II stopnia (na „podbudowie” zawodu monter stolarki budowlanej),
  2. dwa nowe zawody w branży transportu wodnego:
    • technik elektroautomatyk okrętowy – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz w dwuletniej szkole policealnej,
    • technik przemysłu jachtowego – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia (na „podbudowie” zawodu monter jachtów i łodzi).

W kwalifikacjach wyodrębnionych w nowo wprowadzonych zawodach, z wyjątkiem zawodu technik automatyki okrętowej, możliwe będzie prowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kursów umiejętności zawodowych.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 stycznia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

Od 1 września 2023 r. będzie możliwe kształcenie w 9. nowych zawodach, które zostały wprowadzone rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 stycznia 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 183). Są to:

  1. dwa nowe zawody w branży audiowizualnej:
    • administrator produkcji filmowej i telewizyjnej – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w rocznej szkole policealnej,
    • technik animacji filmowej – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w dwuletniej szkole policealnej,
  2. nowy zawód w branży budowlanej:
    • technik aranżacji wnętrz – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum,
  3. trzy nowe zawody w branży chemicznej i ochrony środowiska:
    • operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w branżowej szkole I stopnia,
    • pracownik pomocniczy w gospodarce odpadami – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w branżowej szkole I stopnia, wyłącznie dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
    • technik gospodarki odpadami – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia (na „podbudowie” zawodu operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami),
  4. dwa nowe zawody w branży drzewno-meblarskiej:
    • operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w branżowej szkole I stopnia,
    • technik przemysłu drzewnego – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia (na „podbudowie” zawodu operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego),
  5. nowy zawód w branży poligraficzno-księgarskiej:
    • animator rynku książki – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w dwuletniej szkole policealnej.

W kwalifikacjach wyodrębnionych w nowo wprowadzonych zawodach możliwe będzie prowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kursów umiejętności zawodowych.
Na wniosek ministra właściwego do spraw klimatu dotychczasowa „branża chemiczna” otrzymała nazwę „branża chemiczna i ochrony środowiska”, natomiast zgodnie z wnioskiem ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego dotychczasowa „branża poligraficzna” otrzymała nazwę „branża poligraficzno-księgarska”, a co za tym idzie zawód technik księgarstwa został przeniesiony z „branży handlowej” do „branży poligraficzno-księgarskiej”, a symbol drugiej kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie został zmieniony z HAN.03. na PGF.10.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 stycznia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

{"register":{"columns":[]}}