W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmiana modelu finansowania kształcenia zawodowego

W celu wsparcia efektywnego przygotowania kadr odpowiadających na zapotrzebowanie dynamicznie rozwijającej się gospodarki wprowadzono zmiany w zakresie podziału części oświatowej subwencji ogólnej polegające na tym, że uwzględniana jest prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego[1], a także zróżnicowane zostały kwoty ustalane na uczniów objętych kształceniem zawodowym w zawodach szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego. Wykaz zawodów o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego jest ustalany przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i dziedzictwa narodowego w drodze obwieszczenia[2].

Szkoły kształcące w zawodach, na które zgodnie z prognozą występuje szczególne zapotrzebowanie na krajowym rynku pracy, otrzymują zwiększoną subwencję oświatową.

Uwzględnianie określonej w danym roku prognozy zapotrzebowania przy podziale subwencji co roku dotyczy wyłącznie uczniów klas I. Uczniowie klas I, którzy rozpoczną kształcenie w zawodzie o szczególnym zapotrzebowaniu są do końca kształcenia traktowani przy podziale subwencji jako uczniowie kształcący się w zawodzie, na który występuje zwiększone zapotrzebowanie, nawet w przypadku zmiany ww. prognozy w kolejnych latach i wyłączenia tego zawodu z listy.

Takie rozwiązanie zapewnia stabilność finansową samorządów w kształceniu zawodowym, mają one bowiem pewność, że decyzja o uruchomieniu kształcenia w zawodzie, na który jest zapotrzebowanie będzie przekładać się na wyższe finansowanie w ramach subwencji aż do zakończenia danego cyklu kształcenia w tym zawodzie.

Ponadto, prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego stanowi punkt odniesienia dla Samorządów Województw do corocznego określania wykazu zawodów, w których za przygotowanie zawodowe wypłacana będzie refundacja pracodawcom wynagrodzeń młodocianych pracowników.

Na podstawie prognozy jest również zwiększone do 10 000 zł dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników w zawodach, na które występuje szczególne zapotrzebowanie na rynku pracy.

Coroczna prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego po raz pierwszy została uwzględniona w podziale części oświatowej subwencji ogólnej między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego na 2020 r. przy różnicowaniu kwot ustalanych na uczniów objętych kształceniem zawodowym.

 

[1] Odpowiednio obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. z 2019 r. poz. 276) oraz obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. z 2020 r. poz. 106).

[2] Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 września 2019 r. w sprawie wykazu zawodów szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego (M.P. z 2019 r. poz. 857).

{"register":{"columns":[]}}