Zmiany klimatu na lekcjach wychowawczych – poznaliśmy scenariusze zajęć
04.11.2022
W Szkole Podstawowej w Jakubowie zaprezentowano 16 scenariuszy lekcji o zmianach klimatu, przeznaczonych dla uczniów szkół podstawowych. W wydarzeniu uczestniczyli: Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki Tomasz Rzymkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Adam Guibourge-Czetwertyński, przewodnicząca Polskiej Rady Organizacji Młodzieżowych Alina Prochasek oraz współautorzy scenariuszy.
Rozwój edukacji ekologicznej
– Jest to niezwykle ważne, aby rozwijać zagadnienia ekologii i zmian klimatycznych, które są częścią programu edukacyjnego na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym. Tym bardziej że bodziec dotarł ze strony najbardziej zainteresowanych, czyli dzieci i młodzieży, którzy uważają, że ochrona środowiska, zagadnienia związane z energetyką, klimatem i jego zmianami czy też stylem naszego życia powinny odpowiadać wyzwaniom XXI wieku – mówił wiceminister Tomasz Rzymkowski.
Sekretarz Stanu w MEiN wyraził też uznanie dla przedstawicieli najmłodszego pokolenia, którzy byli zaangażowani w pracę Zespołu do spraw edukacji ekologicznej, jak i samą pracę nad scenariuszami lekcji. – Mam nadzieję, że efekt wspólnych działań będzie wszystkich satysfakcjonował, a zwłaszcza uczniów, którzy będą mogli zapoznać się z efektami pracy na zajęciach lekcyjnych – dodał wiceminister.
Scenariusze zajęć lekcyjnych
Szesnaście scenariuszy lekcyjnych dla szkół podstawowych to efekt pracy zespołu międzyresortowego ds. edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia. Jednym z proponowanych tematów lekcji w klasie IV jest działanie sytemu elektroenergetycznego. Podczas zajęć uczniowie będą mogli dowiedzieć się m.in. jakie są zalety i wady źródeł energii oraz poznać działanie systemu elektromagnetycznego. Z kolei w klasach VII-VIII młodzi ludzie będą mogli w kreatywny sposób poznać najważniejsze skutki zmian klimatu wpływające na ludzi.
Zespół do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia
Działalność zespołu została zainicjowana listem intencyjnym podpisanym 17 sierpnia 2021 r. przez Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka oraz Ministra Klimatu i Środowiska Michała Kurtykę. W preambule listu wyróżniono najważniejsze kwestie dotyczące edukacji ekologicznej i klimatycznej:
- kształtowanie i wzmacnianie świadomości ekologicznej mieszkańców Polski ma kluczowe znaczenie dla wdrażania standardów ochrony środowiska i klimatu,
- edukacja ekologiczna i klimatyczna są ważnymi elementami kształcenia zmierzającego do rozwijania społeczeństwa akceptującego zasady trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju, posiadającego umiejętności do oceny stanu bezpieczeństwa ekologicznego i klimatycznego oraz do podejmowania działań na rzecz jego poprawy, jak również świadomego dbania o wspólne dziedzictwo kulturowo-przyrodnicze,
- głos młodych ludzi w sprawie bezpieczeństwa ekologicznego kraju powinien być wysłuchany, by oni sami byli gotowi działać jako inicjatorzy zmian na rzecz środowiska i zrównoważonego rozwoju, a także brać udział w kształtowaniu polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju na poziomie regionalnym, krajowym i globalnym.
Celem prac zespołu jest przygotowanie 40 scenariuszy lekcyjnych dotyczących ochrony klimatu, które będzie można zrealizować na godzinie wychowawczej:
- 16 scenariuszy dla klas I-VIII szkoły podstawowej (etap zakończony),
- 24 scenariusze dla klas I-IV szkół ponadpodstawowych (trwa).
Zadanie to jest realizowane w ramach grup roboczych, które tworzą m.in. naukowcy, eksperci, praktycy, pedagodzy. Za koordynację prac odpowiadają przedstawiciele organizacji młodzieżowych (Młodzieżowej Rady Klimatycznej, Młodzieżowego Strajku Klimatycznego oraz Polskiej Rady Organizacji Młodzieżowych).