Znamy laureatów konkursu Nauka dla Ciebie
11.10.2018
Kałużator, elektroniczne ucho czy też tunel powietrzny – to tylko niektóre z prototypów, które powstały w ramach konkursu Nauka dla Ciebie. W finale rywalizowało dziesięć drużyn uczniów z całej Polski, a celem było zostanie najlepszymi spośród blisko 1000 uczestników konkursu. Dzieci, pod opieką nauczycieli, przeprowadziły własne badania naukowe, próbując odpowiedzieć na zadane przez siebie pytania i zweryfikować postawione hipotezy. Wygrało pięć drużyn, które już 23 października 2018 r. podczas specjalnej gali otrzymają nagrody z rąk Jarosława Gowina, wicepremiera i ministra nauki i szkolnictwa wyższego.
Najmłodsi naukowcy
Uczniowie stanęli przed wyzwaniem przeprowadzenia własnego projektu badawczego. Wszystko realizowane było pod opieką nauczycieli, którzy mądrze wspierali swoich młodych podopiecznych. Nie obyło się jednak bez problemów: „W naszej pracy niestety były przeszkody. Nie zbiliśmy dobrze desek, zrobiły się szczeliny i w efekcie kałuża... Uratowała nas plastelina” – przyznał jeden z autorów Kałużatora, mówiąc o trudnościach w realizacji projektu badawczego. Uczniowie Społecznej Szkoły Podstawowej nr 2 zbudowali bowiem pomoc naukową, której celem jest obrazowanie rozchodzenia się fal na wodzie.
https://www.youtube.com/embed/NFKsnCbq2p0
Uczniowie z Niepublicznej Szkoły Podstawowej SKRZYDŁA z Lublina na warsztat wzięli natomiast ludzkie ucho. Jak słyszymy? Co jest w uchu? Po co młoteczek i bębenek? Wspólnie z nauczycielkami zbudowali prototyp elektronicznego ucha, który pokazuje, jak funkcjonuje ludzkie ucho i do czego może doprowadzić sytuacja, kiedy jest za głośno podczas lekcji.
Zgłoszonych projektów było więcej i każdy z nich zasługuje na uwagę. Wygrało pięć, jednak wszystkim dziesięciu zespołom należą się gratulacje za wejście do ścisłego finału spośród 73 półfinałowych drużyn.
Ogromne zainteresowanie konkursem Nauka dla Ciebie
Konkurs został ogłoszony w marcu, a do udziału mogły zgłaszać się drużyny złożone z dwójki nauczycieli i dowolnej liczby uczniów ze szkoły podstawowej i drugiej klasy gimnazjum. Do pierwszego etapu konkursu zakwalifikowało się blisko 1000 uczniów i niemal 150 nauczycieli. Nauczyciele wzięli następnie udział w czterech seminariach on-line, podczas których zdobyli nie tylko wiedzę, jak stworzyć konspekt edukacyjnego projektu badawczego, ale także nabyli praktyczne umiejętności z zakresu samodzielnego przygotowania pomocy naukowych i szkolnych eksponatów, czy pisania innowacyjnych scenariuszy lekcji. Do drugiego etapu zaproszono dziesięć szkół, których nauczyciele wzięli udział w Letniej Szkole Prototypowania przygotowanej przez Centrum Nauki Kopernik. Były to intensywne tygodniowe warsztaty rozwoju kompetencji, które stały się szansą na wymianę doświadczeń z osobami zajmującymi się tworzeniem rozwiązań edukacyjnych z obszaru nauk przyrodniczych i ścisłych.
Pod koniec września Komitet Główny konkursu wyłonił 5 finalistów i 5 laureatów – drużyny, których projekty badawcze zostały ocenione najwyżej. Laureaci zdobyli nie tylko specjalne dofinansowanie dla swojej szkoły, ale też wycieczkę i zwiedzanie Warszawy oraz CNK dla 50 uczniów. Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się 23 października, a uczestnicy otrzymają je z rąk Jarosława Gowina, wicepremiera i ministra nauki i szkolnictwa wyższego.
Społeczna Odpowiedzialność Nauki
Społeczna Odpowiedzialność Nauki (SON) realizuje trzeci filar tzw. Strategii Gowina – Nauka dla Ciebie. Jest to przełożenie na obszar edukacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, zgodnie z którą przedsiębiorstwa już na etapie budowania swojej strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, ochronę środowiska oraz relacje z różnymi grupami interesariuszy. SON stanowi ofertę dla szerokiego forum społecznego. Programy te mają na celu nie tylko popularyzację i upowszechnianie nauki i badań naukowych, ale także rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz integrację społeczności lokalnej z ośrodkami akademickimi. W ramach SON realizowane są takie programy jak Naukobus i Planetobus czy Wsparcie dla Uniwersytetów Trzeciego Wieku.