Centra wiedzy o dostępności
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS),
Priorytet 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami
Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego
Celem naboru konkurencyjnego jest wsparcie uczelni w tworzeniu lub poszerzaniu działalności istniejącego centrum wiedzy o dostępności.
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
Uczelnie
-
Rozwiń tekst
Na co
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, w których wnioskodawca utworzy lub poszerzy działalność istniejącego centrum wiedzy o dostępności.
Do głównych zadań centrum wiedzy o dostępności będzie należało propagowanie wiedzy o dostępności, w tym projektowania uniwersalnego oraz współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym mająca na celu wypracowanie innowacyjnych produktów i usług zaspokajających potrzeby o charakterze powszechnym, w oparciu o zasady projektowania uniwersalnego.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
W ramach projektu przewidziana jest obligatoryjnie realizacja wszystkich następujących działań:
- utworzenie centrum (jeśli taka jednostka nie istnieje na uczelni) lub poszerzenie działalności istniejącego już centrum o dziedziny, które dotychczas nie były przedmiotem jego działania. Dla tego działania ION rekomenduje utworzenie odrębnego zadania we wniosku o dofinansowanie, co pozwoli w przejrzysty sposób przedstawić spełnienie obligatoryjnego warunku, jakim jest limit kosztów na to działanie wynoszące 25% wartości kosztów bezpośrednich;
- współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym uczelni w celu wypracowania innowacyjnych rozwiązań, tj. standardów lub wzorców produktów lub usług, w dziedzinie lub dziedzinach, w których specjalizuje się centrum, w oparciu o zasady projektowania uniwersalnego, z wykorzystaniem potencjału technicznego, ale i naukowego uczelni;
- prowadzenie analiz w obszarze dostępności, w tym projektowania uniwersalnego
w dziedzinie lub dziedzinach, w których specjalizuje się centrum, - prowadzenie punktu informacyjno-konsultacyjnego dla podmiotów zewnętrznych
w zakresie dostępności, w tym projektowania uniwersalnego w dziedzinie
lub dziedzinach, w których specjalizuje się centrum, - upowszechnianie zasad dostępności, w tym projektowania uniwersalnego, co najmniej
w otoczeniu społeczno-gospodarczym.
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Partnerzy
Wnioskodawca zobligowany jest do realizacji projektu z partnerstwie (w rozumieniu art. 39 ustawy wdrożeniowej) z co najmniej 1 podmiotem z otoczenia społeczno-gospodarczego, gdzie intencją partnerstwa jest budowanie i rozwijanie interdyscyplinarnego podejścia do projektowania uniwersalnego, a także wykorzystanie w działalności centrum wiedzy i praktycznego doświadczenia Partnerów.
Sposób i tryb wyboru partnera musi być opisany we wniosku. Partnerami mogą być np. inne uczelnie, instytuty naukowe, badawcze lub technologiczne, inkubatory innowacji, CTT, organizacje pozarządowe itp. Nawiązanie partnerstwa ma na celu przede wszystkim budowanie – w obrębie jednego centrum – interdyscyplinarności. Podmiot (uczelnia) będąca partnerem w projekcie nie może otrzymywać wsparcia jako lider na działania w ramach tego samego obszaru/dziedziny.
Realizacja projektu w partnerstwie musi mieć swoje uzasadnienie merytoryczne – tzn. dzięki współpracy podmiotów powstanie wartość dodana, niemożliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym wobec wnioskodawcy. Zasadność realizacji projektu w partnerstwie będzie podlegała ocenie merytorycznej, w związku z powyższym uznanie realizacji projektu w partnerstwie za bezzasadne lub niewłaściwe będzie skutkowało obniżoną punktacją na ocenie merytorycznej wniosku.
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
100 000 000,00 zł
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 97% wartości projektu. Wymagany jest wkład własny – minimum 3% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
Data ogłoszenia: 25 września 2024 r.
Rozpoczęcie naboru wniosków: 1 października 2024 r.
Zakończenie naboru wniosków: 13 grudnia 2024 r.
Przewidywany termin zatwierdzenia wyników oceny projektów – maj 2025 r.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioskodawca składa wniosek wyłącznie za pośrednictwem SOWA EFS
Link do systemu https://sowa2021.efs.gov.pl/login – możliwość składania wniosków od 1 października 2024 r.
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Ocena projektu prowadzona jest w zakresie spełnienia kryteriów wyboru projektów, stanowiących Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów „Kryteria wyboru projektów”.
Procedura oceny składa się z następujących etapów:
a. pierwszy etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych 0-1,
b. drugi etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych,
c. trzeci etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych punktowych i kryteriów premiujących;
d. etap negocjacji (jeśli oceniający stwierdzą, że projekty wymagają skierowania do tego etapu).
-
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
Pytania ze spotkania informacyjnego „Centra wiedzy o dostępności”
- Czy mogą wnioskować dwie uczelnie wspólnie?
Jednym z wymogów w konkursie jest realizacja projektu w partnerstwie z co najmniej 1 podmiotem z otoczenia społeczno-gospodarczego, gdzie intencją partnerstwa jest budowanie i rozwijanie interdyscyplinarnego podejścia do projektowania uniwersalnego, a także wykorzystanie w działalności centrum wiedzy i praktycznego doświadczenia Partnerów.
Partnerem może być druga uczelnia. I tylko w taki sposób można wnioskować i realizować projekt wspólnie. Nie ma dwóch liderów, tj. dwóch wnioskodawców. Jest lider – wnioskodawca i partner.
- Czy partnerem projektu może być JST np. Gmina?
Czy partnerem może być inna jednostka edukacyjna np. szkoła specjalna?
Czy jednostka organizacyjna Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych może być partnerem w projekcie?
Nie ma ograniczeń, co do podmiotu, który może stać się partnerem w projekcie. Istotne jest, by był to podmiot posiadający osobowość prawną a intencją partnerstwa było budowanie i rozwijanie interdyscyplinarnego podejścia do projektowania uniwersalnego, a także wykorzystanie w działalności centrum wiedzy i praktycznego doświadczenia partnera.
Jeśli chodzi o szkołę specjalną, partnerstwo zapewne będzie zawierane z organem prowadzącym placówkę a nie bezpośrednio z placówką.
- W jaki sposób następuje wybór partnera? Czy stosujemy PZP?
Sposób wyboru partnera został określony w art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.
- Czy można zawrzeć Partnerstwo, w którym Partner nie ponosi kosztów tylko wspiera merytorycznie realizację projektu?
Tak, partnerstwo bezkosztowe jest możliwe do uwzględnienia.
- Proszę o zdefiniowanie "obszarów / dziedzin", w których specjalizować się ma centrum, szczególnie w kontekście wymaganej interdyscyplinarności dzięki udziałowi Partnera. Czy dziedziny należy rozumieć tożsamo z dziedzinami nauki?
Nie, dziedziny w założeniach projektu nie są tożsame z dziedzinami nauki. Bardziej adekwatne wydają się być lista dyscyplin naukowych lub lista branż. Dla przykładu, w konkursie pilotażowym realizowanym w PO WER, wskazanych zostało pięć obszarów: Architektura, urbanistyka i budownictwo, Transport i mobilność, Cyfryzacja i komunikacja, Design i przedmioty codziennego użytku, Zdrowie, co nie odpowiadało stricte ani dyscyplinom naukowym ani branżom.
- Bardzo proszę o doprecyzowanie jakie obszary/dziedziny będą kwalifikowalne przy ustalaniu pola działalności Centrum? W konkursie z 2020 roku, w którym powoływaliście Państwo pierwsze Centra w polskich uczelniach, podaliście Państwo 5 obszarów:
1. Architektura.
2. Design.
3. Informatyka.
4. Transport.
5. Medycyna.
W obecnym konkursie nie podajecie Państwo precyzyjnie tych dziedzin/obszarów/pól działania. Jak to rozumieć i czym się kierować?
Obszary nie zostały tym razem określone. Decyzja należy do uczelni, w jakim obszarze,
czy obszarach widzi potencjał do budowania i utrzymania funkcjonowania takiego Centrum.- Czy w każdej dziedzinie trzeba wykazać kryterium 2 na poziomie 5 publikacji na każdą dziedzinę?
Tak, jeśli uczelnia zamierza wskazać kilka różnych obszarów, nie powiązanych ze sobą merytorycznie, musi wskazać 5 publikacji a także wykazać, że realizuje elementy projektowania uniwersalnego w ramach kształcenia na co najmniej 1 kierunku studiów I lub II stopnia lub jednolitych studiach magisterskich lub studiach podyplomowych z każdej dziedziny, w której ma specjalizować się centrum dzięki realizacji projektu.
- Uczelnia rozważa otwarcie Centrum dostępności specjalizujące się w 2 dziedzinach: prawa i psychologii. Czy kryterium dostępu nr 2 będzie spełnione, jeżeli uczelnia dysponuje kadrą (dydaktyczną lub badawczą lub badawczo-dydaktyczną), posiadającą udokumentowane doświadczenie publikacyjne o zasięgu co najmniej krajowym w zakresie tematyki związanej z dostępnością (w tym projektowaniem uniwersalnym) w 2 ww. dziedzinach, w których centrum ma się specjalizować w sumie w wymiarze np. 7 publikacji? Przykładowo w dziedzinie prawa są to 3 publikacje, a w dziedzinie psychologii 4 publikacje, czyli dopiero po zsumowaniu 2 dziedzin jest to ponad 5 publikacji.
Jeśli uczelnia planuje uruchomić centrum wiedzy o dostępności w dwóch dziedzinach, to musi wykazać się odpowiednim potencjałem w tych dwóch dziedzinach, a nie wykazując w jednej potencjał większy a w drugim minimalny. Centrum wiedzy ma bowiem prawo uruchomić ze środków unijnych ta uczelnia, która jest faktycznie w stanie szerzyć wiedzę w zakresie dostępności i projektowania uniwersalnego.
Tym samym, to w danej pojedynczej dziedzinie uczelnia musi wykazać, że dysponuje kadrą dydaktyczną lub badawczą lub badawczo-dydaktyczną, posiadającą udokumentowane doświadczenie publikacyjne o zasięgu co najmniej krajowym w zakresie tematyki związanej z dostępnością (w tym projektowaniem uniwersalnym) lub pracownikami, którzy są autorami publikacji popularyzujących dostępność lub poradników lub sylabusów lub są twórcami / autorami rozwiązań z zakresu dostępności (w tym z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego), które znalazły swoje praktyczne zastosowanie w gospodarce, sektorze pozarządowym lub administracji publicznej. Spójnik „lub” rozumiany jest oczywiście jako „i/lub”. A zatem można wykazać kombinację publikacji typu artykuły naukowe, prace doktorskie, monografie itd., wraz z publikacjami popularyzującymi dostępność lub o charakterze poradników czy sylabusów lub rozwiązania z zakresu dostępności – w sumie co najmniej 10 elementów.
Kombinacje typu: trochę z prawa, trochę z psychologii nie wchodzą w grę.
- Zgodnie z kryterium dostępu nr 2 – cyt. „uczelnia, która dysponuje pracownikami,…”. Co wg Państwa oznacza sformułowanie „dysponuje”? Czy muszą to być osoby zatrudnione na umowę o pracę, czy może na umowę cywilnoprawną, czy współpracują z uczelnią na innych zasadach? Jak długim okresem współpracy z uczelnią muszą się wykazać osoby z takim doświadczeniem?
Co do zasady, chodzi tu o osoby stanowiące potencjał danej udzielni. Nie muszą być to tylko osoby zatrudnione na umowę o pracę. Może to być osoba współpracująca w uczelnia na bazie umowy cywilnoprawnej lub na innych zasadach. Okres współpracy również może być dowolny. Ważne, że faktycznie uczelnia korzysta z doświadczenia i wiedzy tej osoby pozaprojektowo,
że stanowi ona potencjał uczelni. To będzie poddane ocenie ekspertów.- Czy do projektu możemy włączyć publikacje z 2019 roku?
Biorąc pod uwagę, że musimy się trzymać jakichś ram i każdego wnioskodawcę traktować jednakowo, uznajemy, że jeśli publikacja została opublikowana w listopadzie 2019 a wniosek zostanie złożony w październiku lub listopadzie 2024 r. to spełnia wymóg, ale jeśli została opublikowana w styczniu 2019 to odnotowujemy już przekroczenie 5 lat.
- Czy publikacje i eksperci muszą pochodzić tylko do Lidera czy mogą pochodzić częściowo ze strony partnera?
Kryterium dostępu nr 2 odnosi się do lidera, a zatem publikacje i eksperci muszą stanowić potencjał uczelni liderskiej.
- Czy jest możliwość rozwoju Centrum w dziedzinie, które już realizuje, ale nie było finansowane ze środków grantowych?
Tak, można wzmacniać i rozwijać centrum, które powstało poza projektem w konkursie z PO WER.
- Czy Centrum prowadzone przez uczelnie może mieć jedną dziedzinę jako przewodnią, z której prowadzi kształcenie i ma publikację a partner w ramach interdyscyplinarności będzie poszerzał działalność centrum o inne dziedziny?
Tak, wydaje się być to dopuszczalnym rozwiązaniem. Trudno jednak jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie nie znając szczegółów.
- Czy zadania w projekcie powinny być tożsame z KD4 – realizacja obligatoryjnych zadań?
Nie, nie ma takiego obowiązku. Istotne, by osoby oceniające mogły te działania bez problemu wyłuszczyć i odnotować w ten sposób spełnienie kryterium.
- Czy w ramach konkursu "Centra wiedzy o dostępności" można finansować studia podyplomowe?
Studia podyplomowe nie wpisują się działania określone w kryterium dostępu nr 4. Katalog zawarty w Kryterium nie jest co prawda katalogiem zamkniętym, niemniej istotnym jest,
by działania zaplanowane do realizacji w projekcie prowadziły do wypracowania rozwiązań,
tj. standardów lub wzorców produktów lub usług w zakresie dostępności i projektowania uniwersalnego w dziedzinie lub dziedzinach, w których centrum będzie się specjalizować. Tym samym nie ma tu przestrzeni na realizację studiów podyplomowych.- Jeżeli istniejące Centrum nie ma swojej siedziby, czy jest możliwość utworzenia zadania o przygotowanie, remont pomieszczeń dla istniejącego Centrum?
Niestety nie. Takie działania mogłyby być zrealizowane w projekcie przy założeniu, że jednostka byłaby dopiero tworzona.
- Pytanie dotyczy kryterium premiującego nr 2. Co IP rozumie jako rozwiązanie w zakresie dostępności? Czy wdrożenie wypracowanych na zagranicznych uczelniach narzędzi (aplikacji) lub wykorzystywanie w badaniach specjalistycznego sprzętu jest takim wdrożeniem?
Tak, to mogą być przykładowe wdrożenia.
- Czy wdrożone rozwiązanie w zakresie dostępności ma powstać u wnioskodawcy i zostać wdrążone (i tam zostaje) na zagranicznych uczelniach lub podmiotach wiodących w zakresie dostępności? Czy może dotyczy powstałego rozwiązania które po wdrążeniu (na zagranicznych uczelniach lub podmiotach wiodących w zakresie dostępności) ma powrócić jako wypracowane rozwiązanie do zastosowania u wnioskodawcy? Proszę o precyzyjniejsze wyjaśnienie tego kryterium.
Kryterium premiujące nr 2 brzmi: Wnioskodawcą projektu jest uczelnia, która w okresie ostatnich 2 lat (przed datą złożenia wniosku) wdrożyła co najmniej 1 rozwiązanie w zakresie dostępności wypracowane na zagranicznych uczelniach lub podmiotach wiodących w zakresie dostępności. Co oznacza, że to uczelnia składająca wniosek ma wykazać, że wdrożyła co najmniej jedno rozwiązanie wypracowane przez uczelnię zagraniczną lub inny podmiot wiodący w zakresie dostępności. Należy takie rozwiązanie i jego zaadaptowanie krótko opisać we wniosku.
- Czy w Kryterium nr 3 - kwota 100 tys. zł musi być osiągnięta w jednym zamówieniu, czy w może w kilku? Czy zlecenia te mogłyby być realizowane w ramach zadań poprzedniej perspektywy finansowania Centrów, czy musi być to "obok" poprzedniego projektu?
Kwota minimalna, 100 tyś. zł, musi być osiągnięta w jednym zamówieniu. Nie ma przeszkód, by zlecenia te były realizowane w ramach zadań z poprzedniej perspektywy finansowej.
- Czy studenci uczelni (będący grupą docelową jednego z projektów zrealizowanych przez Wnioskodawcę) mogą być traktowani jako odbiorcy zewnętrzni (wskazani w kryterium premiującym nr 3)?
Jeśli mają Państwo na myśli np. projekty z jakiejkolwiek edycji konkursu Uczelnia dostępna, to niestety nie. Zwracamy uwagę na uzasadnienie dla tego kryterium: IP chce dodatkowo punktować tych wnioskodawców, których doświadczenie we wdrażaniu idei projektowania uniwersalnego ma szerszy wydźwięk, wychodzący poza uczelnię –wnioskodawcę.
- Czy kryterium premiujące może zostać spełnione przez partnera projektu?
- Czy partner może zasilić uczelnię w spełnianiu kryteriów premiujących?
Jedynie Kryterium premiujące nr 1 odnosi się do lidera lub partnera. Pozostałe kryteria premiujące mogą zostać spełnione jedynie przez lidera.
- Proszę o wyjaśnienie, czy diagnoza potrzeb dotyczących kierunków działań CWOD powinna zostać przeprowadzona na etapie wniosku?
Ustalanie konkretnych działań realizowanych przez Centrum może zostać zaplanowanych już na etapie tworzenia projektu. Ale w trakcie realizacji przedsięwzięcia pojawią się zapewne dodatkowe wyzwania. Istotne, by we wniosku uwzględnić zadania obligatoryjne, wskazane w Kryterium dostępu nr 4.
- Czy są już znane jakieś centra lub wnioski, które można uznać za wzorowe przykłady i przełomowe w jakiś sposób? Czy pytanie wpisuje się w ew. kwestie konkurowania?
Wzorcowych wniosków nie udostępniamy. Można zapoznać się z działalnością centrów utworzonych w ramach projektów realizowanych w PO WER. Są to centra utworzone przez:
Politechnikę Krakowską z Politechniką Świętokrzyską, Uniwersytet Szczeciński z Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym, Politechnika Opolska z Uniwersytetem Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz Wojskowa Akademia Techniczna z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
- Czy jeśli w danym mieście funkcjonuje centrum wiedzy o dostępności w danej dziedzinie, to może powstać drugie centrum w tej samej dziedzinie na innej uczelni?
Biorąc pod uwagę, że istniejące centrum prowadzone jest przez inną uczelnię niż ta, która obecnie będzie aplikowała o środki, to jest to możliwe. Oczywiście warto przemyśleć, czy tworzenie drugiego centrum w tej samej dziedzinie, ma sens. Może jednak należałoby skupić się na innej dziedzinie/innych dziedzinach i nawiązać ewentualnie partnerstwo ze wspomnianą uczelnią.
- Ile min. zadań ma zrealizować wnioskodawca, jeżeli w sumie ma być 100 we wskaźnikach realizacji projektu?
Wartość 100 to wartość minimalna do zrealizowania wspólnie przez wszystkie projekty. To wskaźnik, do którego realizacji zobowiązana jest ION, czyli NCBR.
- Od kiedy NCBR rekomenduje rozpoczęcie projektu?
Jeśli pytanie odnosi się do terminu zakończenia oceny, to zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, orientacyjny termin zakończenia postępowania (rozstrzygnięcia naboru) ustalony został na maj 2025 r.
- Instrukcja wypełniania wniosku nie nakłada obowiązku opisywania, jak zasada zrównoważonego rozwoju będzie w projekcie realizowana. Nie zgadza się to z tym co Państwo pokazaliście na slajdach, że takie działania trzeba opisać i że nie wystarczy sama deklaracja. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku we wniosku należy „co najmniej zadeklarować/oświadczyć zgodność projektu z zasadą zrównoważonego rozwoju”.
Kryteria wyboru projektów oraz karta ich oceny również odnoszą się wyłącznie do deklaracji „W projekcie zadeklarowano stosowanie zasady „nie czyń poważnych szkód” środowisku (zasada DNSH).”
Biorąc pod uwagę powyższe oraz LIMITY ZNAKÓW we wniosku (które i tak są niewystarczające na to żeby we wniosku zawrzeć wszystkie opisy o których mówi instrukcja) i brak pola w którym zgodność projektu z zasadą zrównoważonego rozwoju należy opisać (instrukcja nie wskazuje takiego pola co wynika z tego że nie wskazuje na obowiązek opisywania takich działań) czy podtrzymujecie Państwo przekazaną nam informację, że nie wystarczy sama deklaracja i działania trzeba opisać? Czy Oceniający wniosek mają podstawę do obniżenia punktacji jeżeli we wniosku znajduje się sama deklaracja i brak opisu działań dot. zrównoważonego rozwoju, a jeżeli tak to na jakiej podstawie?
W prezentacji była mowa o tym, że oświadczenie/deklaracja nie jest wystarczająca, eksperci oceniają konkretne zaplanowane działania, a nie samą deklarację. To jest kryterium horyzontalne - nie jest oceniane punktowo, projekt nie może zostać również na tym kryterium oceniony negatywnie. Brak wskazania konkretnych działań spowoduje jedynie, że projekt może zostać skierowany do negocjacji w tym zakresie, gdzie Wnioskodawca będzie musiał uzupełnić brakujące dane na etapie negocjacji
- Czy w budżecie we wniosku, w polu "dofinansowanie" wpisujemy zawsze 97% kosztów ogólnych, nawet jeżeli w opisie deklarujemy, że wkład własny będzie całkowicie pokryty w innych pozycjach w budżecie?
Nie, wpisując poszczególne pozycje w budżecie projektu w polu "Wydatki ogółem" wpisujemy całkowity koszt, a w polu "Dofinansowanie" kwotę pomniejszoną o wkład własny. Jeżeli w danej pozycji nie będzie wkładu własnego to "Wydatek ogółem" = "Dofinansowanie". Dopiero suma dofinansowania wszystkich pozycji budżetowych podanych w budżecie projektu nie może przekroczyć 97% kosztów ogółem.
- Czy koszty pośrednie rozliczane są we wnioskach o płatność procentowo od kosztów bezpośrednich? Jeżeli tak to co w sytuacji kiedy w jednym okresie rozliczeniowym poniesionych zostanie tak dużo kosztów bezpośrednich że procentowe rozliczenie kosztów pośrednich przekroczy 30% wszystkich przysługujących kosztów pośrednich w tym okresie rozliczeniowym i nie będą one możliwe do rozliczenia? Jak będziemy mogli mieć dostęp do tych niewykorzystanych kosztów pośrednich?
Tak, beneficjent powinien wykazać we wniosku o płatność koszty pośrednie, jako wydatek kwalifikowalny, w wysokości naliczonej od wydatków bezpośrednich rozliczonych we wniosku o płatność, zgodnie z procentem określonym w umowie o dofinansowanie projektu. Jednocześnie beneficjent zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o poniesionej narastająco kwocie kosztów pośrednich (w każdym wniosku o płatność nie więcej niż 30% wartości kosztów pośrednich określonej w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu). Mając na uwadze powyższe limit 30% dotyczy jedynie wysokości kosztów pośrednich wykazywanych w oświadczeniu, natomiast nie dotyczy kosztów pośrednich rozliczanych we wniosku o płatność.
- Czy istnieje możliwość finansowania w ramach projektu poodnoszenia kompetencji ekspertów centrów poza obszarem UE?
Tak. Jeśli forma wsparcia nie może być realizowana w Polsce, czy innym kraju UE, a działanie poza obszarem Unii gwarantuje większą efektywność działań, to można takie działanie sfinansować z projektu.
- Czy działalność Centrum wiedzy o dostępności może być prowadzona poza regionem, na terenie np. kilku województw?
Jeśli będzie to uzasadnione działanie, to tak. Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie nie znając szczegółów.
- Czy oświadczenie o nieprzekroczeniu 276 godzin pracy w miesiącu wystarczy złożyć jednorazowo, czy trzeba je podpisywać co miesiąc, przy karcie czasu pracy?
Nie ma obowiązku składania oświadczenia w każdym miesiącu, pod warunkiem, że podpisane oświadczenie będzie zawierało zobowiązanie pracownika do jego aktualizacji w przypadku zmiany stanu faktycznego dotyczącego zaangażowania w danym miesiącu.
- W jaki sposób wyliczyć maksymalny dodatek jaki można wypłacić pracownikowi jeżeli jest zatrudniony na pełen etat na uczelni, i oddelegowany dodatkowo do realizacji projektu (np. 40 godzin) i wypłacany mu jest jedynie dodatek projektowy, który jest jego jedynym wynagrodzeniem w projekcie?
Dodatek za pracę w projekcie naliczany jest, co do zasady, w wysokości 40% wynagrodzenia podstawowego, które należy rozumieć zgodnie z regulaminem wynagradzania w danej instytucji.
Limit 40% dla dodatków wypłacanych za pracę w projekcie został określony przez Instytucję Zarządzającą w Zasadach finansowania programu FERS: „Maksymalny poziom kwalifikowalności dodatku nie jest określony w Wytycznych, ale z uwagi na charakter „dodatku do wynagrodzenia” – IZ rekomenduje, aby co do zasady dodatek nie przekraczał 40% wynagrodzenia podstawowego, które należy rozumieć zgodnie regulaminem wynagradzania w danej instytucji/firmie”.
Powyższe nie zmienia faktu, że IZ w przytoczonych Zasadach, jak i w swoim stanowisku z czerwca 2023 r. dopuszcza uznanie za kwalifikowany dodatek pracownika uczelni w projektach FERS przekraczający poziom 40%, niezależnie od rodzaju przyznanego dodatku, pod warunkiem, że będzie to zgodne z prawem powszechnie obowiązującym, stanowiącym o maksymalnej wysokości dodatku dla danej grupy zawodowej, regulacjami u danego pracodawcy, Wytycznymi oraz zasadą racjonalności ponoszonych wydatków.
Jednocześnie IZ zaznacza, że przed przyznaniem dodatku należy mieć na uwadze charakter zadań do wykonania w projekcie, stopień zaangażowania pracownika w realizację powierzonych mu zadań oraz ewentualnie szczegółowe zasady określone dla danego programu. Wysokość dodatku powinna być adekwatna zarówno do rodzaju i zakresu zadań wykonywanych w projekcie.
- Pracownik naukowo dydaktyczny może mieć czas w zaangażowanie do projektu ale oddelegowanie go jako część etatu nie tylko zmniejsza mu pensum, ale również może zmieniać liczbę N pracowników naukowych w dyscyplinie co może negatywnie wpłynąć na ewaluację uczelni. W jaki sposób kogoś takiego zaangażować?
Personel w projekcie może być zaangażowany i rozliczany na podstawie: zatrudnienia na etat, oddelegowania, dodatku do wynagrodzenia. Dodatkowo, kwalifikowalne mogą być nagrody i premie personelu projektu (warunki kwalifikowalności określają Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, dalej: Wytyczne). Warunki kwalifikowalności dodatku do wynagrodzenia określone są w Wytycznych w Podrozdziale 3.8. Personel projektu w pkt 9. Natomiast w Zasadach finansowania programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, dalej: Zasady finansowania, dookreślono, że skoro dodatek dotyczy zadań dodatkowych, wykraczających poza te przewidziane w podstawowym zakresie obowiązków danej osoby, to w zasadzie nie będzie on dotyczył kluczowego personelu projektu, gdyż ten co do zasady powinien zostać nowozatrudniony lub oddelegowany do realizacji projektu. Decyzja o formie zaangażowania i szacunkowym wymiarze czasu pracy personelu projektu niezbędnego do realizacji zadań merytorycznych (etat/liczba godzin) należy do Wnioskodawcy, który ocenia czy i w jakim wymiarze oraz w jakiej formie może zaangażować swój personel do realizacji zadań merytorycznych w projekcie.
- Jak będzie wyglądała kwestia trwałości zakupionych w projekcie rozwiązań IT po zakończeniu projektu? Czy będzie obowiązek utrzymania trwałości np. oprogramowania, jeśli wnioskodawca lub partnerzy zakupią tego typu rozwiązanie w ramach projektu?
Wytyczne i zasady finansowania nie odnoszą się do trwałości wartości niematerialnych i prawnych. Niemniej jednak w tym naborze obowiązuje 3 letni okres trwałości, o którym mówi kryterium dostępu nr 9: Wnioskodawca zapewni funkcjonowanie centrum i jego utrzymanie w strukturze przez okres 3 lat od daty zakończenia projektu. Celem konkursu jest utworzenie centrów wiedzy dostępności, które będą funkcjonować również po zakończeniu realizacji poszczególnych projektów. Zakłada się bowiem, że działalność centrów wiedzy o dostępności wpisze się w mapę Polski na stałe. W tym czasie należy utrzymać przynajmniej minimalny zakres działalności centrum, zgodny z zakresem działalności określonym na etapie realizacji projektu. A ponieważ kupowane w projekcie rozwiązania IT mają służyć realizacji celu projektu, to zapewne będą też wykorzystywane w działalności centrum również po jego zakończeniu.
- Czy wydatkiem kwalifikowanym w ramach kosztów bezpośrednich będzie organizacja działań informacyjnych w mediach społecznościowych, jako upowszechnianie rozwiązań lub zasad związanych z dostępnością czy projektowaniem uniwersalnym?
Działanie to wpisuje się w upowszechnianie zasad dostępności, w tym projektowania uniwersalnego.
- Czy w przypadku udziału w szkoleniach lub kursach dot. tematyki dostępności (opracowanych w ramach projektu), uczestnicy będą musieli ponosić jakieś opłaty? Czy nowo zaprojektowane kursy lub szkolenia w ramach projektu mogą być bezpłatne np. dla przedstawicieli przedsiębiorców lub NGO's?
Zakładamy, że szkolenia czy kursy, wypracowane w projekcie, będą realizowane na zasadzie pilotażu. Mogą być one wówczas dla uczestników bezpłatne.
- Czy w ramach przewidzianego limitu 25% wydatków na utworzenie Centrum na uczelni wyższej, wlicza się również do tego limitu, wydatki dot. zakupu niezbędnego sprzętu np. komputerów przenośnych na potrzeby działania Centrum lub mebli do Centrum?
Tak, wydatki m.in. na zakup sprzętu będą wliczane do limitu 25%.
- Czy w ramach przewidzianego limitu 25% wydatków na utworzenie Centrum na uczelni wyższej, można wliczyć również do tego limitu prowadzenie Punktu informacyjno-konsultacyjnego? Czy prowadzenie tego typu Punktu informacyjno-konsultacyjnego powinno stanowić osobne zadanie we wniosku aplikacyjnym oraz budżecie projektu?
Prowadzenie punktu informacyjno-konsultacyjnego to nie to samo, co jego uruchomienie. Koszty związane z utworzeniem punktu będą wliczały się w limit 25%. Działalność punktu już nie.
- Czy koszt remontu oraz zakup wyposażenia do pomieszczenia demonstracyjnego, które będzie częścią centrum wiedzy o dostępności należy wliczać do limitu 25% kosztów bezpośrednich i traktować je jako utworzenie centrum czy można zakwalifikować to przedsięwzięcie do innego obligatoryjnie realizowanego działania?
Zbudowanie pomieszczenia demonstracyjnego nie stanowi elementu budowania centrum, jako takiego. Nie będzie wliczane do limitu 25%.
- Czy w 25% kosztów bezpośrednich na utworzenie Centrum Dostępności mają się zmieścić również wynagrodzenia pracowników, których Centrum zamierza zatrudnić, czy jest to limit kosztów tylko na infrastrukturę (np. wydzielenie/remont pomieszczenia, wyposażenie go w meble, sprzęt biurowy itp.)?
Wynagrodzenia personelu Centrum nie liczą się do limitu. W limit wchodzą głównie koszty infrastrukturalne oraz organizacyjne (statut czy regulamin działania centrum).
- Czy Beneficjent może w ramach projektu przeszkolić kadrę dydaktyczną z projektowania uniwersalnego w dziedzinie cyfrowej, żeby móc w przyszłości rozszerzyć działalność centrum i ofertę uczelni?
Nie, to nie wpisuje się w założenia naboru. W tym konkursie liczy się obecny potencjał i doświadczenie kadry w dziedzinie lub dziedzinach, w których działać będzie centrum.
- FMU w SM EFS. Mając na uwadze fakt, że wskaźniki „Liczba osób obcego pochodzenia objętych wsparciem w programie” i „Liczba osób z krajów trzecich objętych wsparciem w programie” są wskaźnikami, których wartość jest szacowana, jaką wartość należy wybrać w FMU w polu „Obywatelstwo”?
Aby wybrać jedną z dostępnych odpowiedzi z listy rozwijanej w polu „Obywatelstwo” w FMU należy zebrać dane dot. obywatelstwa od każdego uczestnika, co jest sprzeczne z założeniem szacowania wskaźników dot. obywatelstwa.
Zgodnie z RWP dla powyższych wskaźników jako wartość docelową należy wskazać 0, o ile ich realizacja nie wynika wprost z założeń projektu. Jednocześnie Wnioskodawca jest zobowiązany do określenia sposobu pomiaru i źródeł danych do wskaźników, nawet jeśli nie zaplanował ich w projekcie.
Wskaźniki dotyczące osób, w tym wskaźniki określone w pytaniu (inne wspólne wskaźniki produktu) oraz inne specyficzne dla projektu wskaźniki odnoszące się do uczestników projektu (jeśli zostały określone we wniosku) mierzone są na podstawie danych uczestników projektu.
- W Regulaminie wyboru projektów FERS.03.01-IP.08-002/24 podane są obligatoryjne wskaźniki projektu. Nie jest jednak wskazane, które z nich muszą posiadać podział na płeć. Bardzo proszę o uściślenie do których wskaźników należy to zastosować.
W podziale na płeć wykazywane są wszystkie wskaźniki osobowe, czyli odnoszące się do uczestnika projektu. W naborze wskaźniki kluczowe nie mają charakteru osobowego. Odnoszą się do liczby centrów i liczby wypracowanych rozwiązań.
Są też wskaźniki kluczowe, wspólne dla wszystkich celów: Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (szt.) oraz Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (szt.). To też wskaźniki nieosobowe.
Ostatnia grupa wskaźników produktu ma już charakter osobowy, bo odnosi się do liczby osób. Te należy określić w podziale na K i M. Podobnie jak w przypadku ewentualnych wskaźników specyficznych, które ustali sobie Wnioskodawca i jeśli będą one osobowe.
-
Rozwiń tekst
Dokumenty dodatkowe
-
Rozwiń tekst
Spotkanie informacyjne
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
ZASADY KONKURSU
-
Rozwiń tekst
WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PROJEKTU
-
Rozwiń tekst
UMOWA O DOFINANSOWANIE PROJEKTU
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY ARCHIWALNE
-
Kontakt
Punkt Informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
Strona www: https://www.gov.pl/web/ncbr/punkt-informacyjny
- Pierwsza publikacja:
- 25.09.2024 09:12 Maciej Buźniak
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Maciej Buźniak
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Centra wiedzy o dostępności | 11.0 | 13.12.2024 00:00 Szymon Iwańczuk |
Centra wiedzy o dostępności | 10.0 | 29.11.2024 08:59 Szymon Iwańczuk |
Centra wiedzy o dostępności | 9.0 | 07.11.2024 08:39 Szymon Iwańczuk |
Centra wiedzy o dostępności | 8.0 | 06.11.2024 14:12 Szymon Iwańczuk |
Centra wiedzy o dostępności | 7.0 | 06.11.2024 08:10 Szymon Iwańczuk |
Centra wiedzy o dostępności | 6.0 | 04.11.2024 14:23 Szymon Iwańczuk |
Centra wiedzy o dostępności | 5.0 | 02.10.2024 15:09 Maciej Buźniak |
Centra wiedzy o dostępności | 4.0 | 02.10.2024 15:07 Maciej Buźniak |
Centra wiedzy o dostępności | 3.0 | 01.10.2024 00:00 Maciej Buźniak |
Centra wiedzy o dostępności | 2.0 | 25.09.2024 10:45 Maciej Buźniak |
Centra wiedzy o dostępności | 1.0 | 25.09.2024 09:12 Maciej Buźniak |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP