INFOSTRATEG (II konkurs)
Program INFOSTRATEG został przygotowany, by wspierać rozwój polskiego potencjału sztucznej inteligencji (SI) poprzez opracowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i blockchain, mających bezpośrednie zastosowanie w praktyce. Spośród celów szczegółowych Programu, wpisujących się w zakres tematyczny II konkursu, należy wymienić m.in.: tworzenie zbiorów danych testowych oraz przygotowywanie na ich bazie standardów wyboru najlepszych rozwiązań, rozwijanie polskiego potencjału badawczego w sztucznej inteligencji, znaczące zwiększenie aktywności rynkowej polskich zespołów informatycznych, a także stworzenie rozwiązań opartych o uczenie maszynowe, podnoszących jakość produktów i usług oraz efektywność procesów. W tej edycji konkursu wskazujemy dwa konkretne zagadnienia badawcze, w które musi się wpisywać projekt (opisane w: Zasady konkursu – Załącznik 3).
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
Do konkursu mogą przystąpić:
- jednostki naukowe – samodzielnie realizujące projekt i wdrażające wyniki projektu albo
- przedsiębiorstwa – samodzielnie realizujące projekt i wdrażające wyniki projektu
albo - konsorcja – składające się z maksimum 3 podmiotów:
- samych jednostek naukowych;
- samych przedsiębiorstw;
- przedsiębiorstw i jednostek naukowych
Liderem konsorcjum jest podmiot realizujący wdrożenie wyników projektu.
-
Rozwiń tekst
Na co
Dofinansowanie można przeznaczyć na realizację badań przemysłowych, prac rozwojowych oraz prac przedwdrożeniowych.
Projekt musi być realizowany w podziale na 3 fazy, obejmujące:
- Faza I: zadania o charakterze badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych;
- Faza II: zadania o charakterze badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych;
- Faza III: zadania o charakterze badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych i/lub prac przedwdrożeniowych.
Projekt, w którym nie przewidziano prac rozwojowych, nie może uzyskać dofinansowania.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Konkurs obejmuje dwa tematy – pierwszy i ósmy - z zakresu tematycznego programu:
- TEMAT 1. Inteligentny system przetwarzania mowy dla lekarzy;
- TEMAT 8. Asystent petenta w instytucjach użyteczności publicznej*;
*konkursem objęte są kontakty z Urzędem Gminy, Urzędem Stanu Cywilnego oraz Urzędem Skarbowym;
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
Całkowity budżet konkursu to 60 000 000 zł.
Kwota ta została podzielona po równo na dwa tematy wskazane w zakresie tematycznym konkursu:
- budżet dla TEMATU 1 – 30 000 000 zł;
- budżet dla TEMATU 8 – 30 000 000 zł.
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Maksymalna wysokość dofinansowania projektu dla obu tematów wynosi 10 000 000 zł.
Minimalna wysokość dofinansowania projektu dla obu tematów wynosi 3 500 000 zł.
Minimalna liczba projektów możliwych do dofinansowania przez NCBR w danej fazie wraz z minimalną wysokością dofinansowania każdej z faz projektu dla tematów z zakresu tematycznego:
Numer tematu
Faza I Proof of Concept
Faza II
Faza III
Temat nr 1
wybór min. 3 projektów
wybór min. 2 projektów
wybór min. 2 projektów
I faza min. 0,5 mln zł
dofinansowania dla każdego projektu
II faza min. 1 mln zł
dofinansowania dla każdego projektu
III faza min. 2 mln zł
dofinansowania dla każdego projektu
Numer tematu
Faza I Proof of Concept
Faza II
Faza III
Temat nr 8
wybór min. 3 projektów
wybór min. 2 projektów
wybór min. 2 projektów
I faza min. 0,5 mln zł
dofinansowania dla każdego projektu
II faza min. 1 mln zł
dofinansowania dla każdego projektu
III faza min. 2 mln zł
dofinansowania dla każdego projektu
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia: 06 kwietnia 2021 r.
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 07 maja 2021 r.
- Zakończenie naboru wniosków: 06 lipca 2021 r., godz. 16:00
- Wyniki konkursu: NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI (lsi.ncbr.gov.pl). (link do systemu – aktywny od dnia 07 maja 2021 r.).
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny wstępnej i merytorycznej.
Ocena wstępna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny wstępnej weryfikowane jest spełnienie przez wniosek pięciu kryteriów oceny wstępnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny wstępnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna.
Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych (wśród nich mogą być również członkowie Komitetu Sterującego), na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym. Ocena merytoryczna obejmuje cztery kryteria dostępu oraz cztery kryteria punktowane.
-
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
Pytania ogólne
- Co obejmują poszczególne fazy projektu?
Faza I realizacji projektu stanowi część projektu obejmującą stworzenie wstępnej wersji systemu, która może zostać poddana ocenie, oraz zgromadzenie niezbędnych dla realizacji projektu danych w postaci stosownych baz danych. W fazie II Wykonawca powinien skoncentrować się wokół stworzenia generycznego systemu, umiejącego obsłużyć wszystkie scenariusze użycia. Faza III to część projektu mająca na celu ulepszanie powstałego systemu oraz przygotowanie do wdrożenia wyników osiągniętych w fazach I i II. Dokumentacja wykonana w ramach fazy III powinna pozwolić na wdrożenie wyników projektu w praktyce.
- Czy każdy projekt musi obejmować wszystkie 3 fazy?
Tak, każdy projekt, który otrzyma dofinansowanie w ramach konkursu, musi obejmować realizację wszystkich trzech faz.
- Czy każdy projekt wyłoniony do dofinansowania w konkursie otrzyma dofinansowanie na wszystkie 3 fazy?
Wniosek wyłoniony do dofinansowania w konkursie otrzyma decyzję o przyznaniu środków na całość realizacji projektu, jednak jednym z warunków przekazania przez NCBR finansowania na realizację fazy II lub fazy III projektu jest pozytywna ocena i odebranie przez Komitet Sterujący odpowiednio zrealizowanej w projekcie fazy I lub fazy II.
- Kiedy powinien rozpocząć się projekt złożony w konkursie?
Realizacja projektu musi rozpocząć się dnia 1 lutego 2022 roku. Wyjątki od tej zasady wskazano w Regulaminie konkursu.
- Jaki jest czas trwania projektu, a jaki czas jego realizacji?
Okres trwania projektu wynosi 42 miesiące i obejmuje 36 miesięcy na jego realizację przez wykonawcę oraz łącznie 6 miesięcy przeznaczone dla NCBR na ocenę raportów z realizacji poszczególnych faz projektu.
- Ile czasu powinny trwać poszczególne fazy projektu?
Czas trwania poszczególnych faz realizacji projektu musi wynosić:
dla fazy I: 12 miesięcy (po niej nastąpi – trwająca 3 miesiące – ocena formalna i merytoryczna raportów z fazy I);
dla fazy II: 12 miesięcy (po niej nastąpi – trwająca 3 miesiące – ocena formalna i merytoryczna raportów z fazy II);
dla fazy III: 12 miesięcy.
- Czy można wydłużyć czas realizacji projektu?
NCBR nie przewiduje możliwości wydłużenia trwania żadnej z faz (I, II, III) realizacji projektu, a zatem i realizacji całego projektu.
- Kiedy możliwe jest ponoszenie kosztów realizacji projektu?
Wykonawca może ponosić koszty w ramach projektu tylko w okresie 12 miesięcy realizowania fazy I, 12 miesięcy realizowania fazy II oraz 12 miesięcy realizowania fazy III projektu.
- Ile maksymalnie zadań może obejmować projekt?
Każdy projekt składa się z 3 faz, których realizacja następuje kolejno po sobie. Fazy te mogą obejmować:
faza I – od jednego do trzech zadań (badania przemysłowe i/lub prace rozwojowe);
faza II – od jednego do trzech zadań (badania przemysłowe i/lub prace rozwojowe);
faza III – od jednego do trzech zadań (badania przemysłowe i/lub prace rozwojowe i/lub prace przedwdrożeniowe).
Wnioskodawca nie może łączyć badań przemysłowych, prac rozwojowych ani prac przedwdrożeniowych w ramach tego samego zadania
- Czy jest wymóg wdrożenia wyników projektu przez Wykonawcę?
Wykonawca jest zobowiązany w terminie trzech lat od zakończenia realizacji projektu wdrożyć jego wyniki. W przypadku projektów realizowanych w ramach konsorcjum – podmiotem zobowiązanym do wdrożenia jest lider konsorcjum (co nie wyklucza wdrożenia również po stronie konsorcjantów).
- Czy wdrożenie wyników projektu świadczenie usług na bazie uzyskanych wyników może być realizowane przez jednostkę naukową?
Wdrożenie wyników projektu w postaci wprowadzenia wyników prac B+R do własnej działalności gospodarczej poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na bazie uzyskanych wyników Projektu, może być realizowane przez jednostkę naukową pod warunkiem spełnienia warunków wymienionych w par. 4 ust. 9-11 Umowy o dofinansowanie projektu.
Temat 1 Inteligentny system przetwarzania mowy dla lekarzy
- Czy dane, które muszą zostać udostępnione w trakcie projektu muszą być udostępnione w formacie audio czy też konieczne jest stworzenie transkryptów?
Zgodnie z załącznikiem 12 do Regulaminu, nagrania powinny być udostępnione w formie audio, zapisanej w jednym z popularnych formatów takich jak: flac, mp3, or wav;
- Jaki jest sposób mierzenia LOG-LIKELIHOOD w trakcie oceny poszczególnych faz projektu?
Funkcja log-likelihood będzie wyznaczona po uruchomieniu systemu na danych wytworzonych przez wszystkie zespoły i będzie stanowiła benchmark w trakcie oceny.
- Czy w temacie badawczym nr 1 Inteligentny system przetwarzania mowy dla lekarzy system może dotyczyć jednej, określonej specjalizacji czy musi być ogólny i dotyczyć wszystkich?
Regulamin konkursu nie określa jakich specjalizacji ma dotyczyć system. Docelowo efektem projektu powinno być jednak stworzenie techniki dającej możliwość konwersji mowa – tekst w różnych zastosowaniach medycznych i telemedycznych
- Jak wygląda kwestia kontaktów z jednostkami służby zdrowia? Czy NCBR będzie pośredniczył/wskazywał jednostki, które mają wziąć udział w pozyskiwaniu nagrań czy też jest to wyłącznie w gestii wykonawcy projektu?
Za kontakt z jednostkami służby zdrowia odpowiedzialny jest Wykonawca projektu. NCBR nie pośredniczy w nawiązywaniu współpracy z jednostkami.
- Czy opracowywane rozwiązanie może zakładać integrację z rozwiązaniami dostępnymi na rynku? W szczególności czy można użyć gotowego modułu zamiany mowy na tekst dostępnego na rynku?
W ramach programu powinny powstać nowe, generyczne rozwiązania. Nie jest dopuszczalne korzystanie z gotowych rozwiązań komercyjnych - modułów zamiany mowy na tekst dostępnych na rynku. Natomiast dopuszczalne jest bazowanie na rozwiązaniach otwartych.
- Czy zapis z zał. 12: "przygotowanie opracowanego rozwiązania do uruchomienia w kontrolowanym środowisku i dostosowanie go tak, aby możliwe było testowe użycie dla wszystkich zbiorów nagrań otrzymanych od Wykonawców projektów z I i II fazy;" - oznacza zbiory danych/nagrań wszystkich wykonawców projektów wybranych do dofinansowania w ramach działania?
Działanie systemu będzie weryfikowane na danych pozyskanych od wszystkich wykonawców projektów realizujących temat 1.
- Czy możliwe jest zakończenie jednej z fazy wcześniej aniżeli w 12. miesiącu?
Każda faza projektu powinna trwać 12 miesięcy i zakończyć się w terminie zapisanym we wzorze wniosku o dofinansowanie. Z uwagi na konkurencyjność finansową projektu, wydatki przeznaczone na realizację danej fazy powinny być adekwatne do zaplanowanych prac. W przypadku wcześniejszego ukończenia głównych prac w ramach fazy, pozostały okres można poświęcić np. na poszerzenia bazy testowej
- Czy dopuszczają Państwo możliwość realizacji wdrożeń częściowych - mniejszych modułów, które zostały by wykonane/opracowane na wcześniejszych etapach realizacji projektu, przed jego zakończeniem?
Zgodnie z Umową, Beneficjent może rozpocząć wdrożenie wyników prac B+R przed zakończeniem realizacji Projektu. Wdrożenie powinno zakończyć się w okresie trzech lat od zakończenia realizacji Projektu.
- Czy jest określona minimalna pula materiału bazowego, jaki należy pozyskać do badań (w fazie I)?
Nie przewidziano limitów dot. ilości zebranych danych. Należy jednak pamiętać, że ilość i jakość zgromadzonych przez Wykonawcę danych stanowi przedmiot oceny realizacji projektu po fazie I.
- Proszę o doprecyzowanie jak należy rozumieć generyczny system wskazany w Wytycznych dotyczących efektów dla II fazy.
Generyczny system to system umiejący obsłużyć różne scenariusze użycia, który może być użyty w szerokim obszarze zastosowań.
- Czy można kontynuować zbieranie danych (nagrań) w II fazie? W słowniku pojęć fazy są opisane i czy w drugiej fazie można kontynuować, to co w pierwszej czyli:
- stworzenie wstępnej wersji systemu, która może zostać poddana ocenie oraz
- zgromadzenie niezbędnych dla realizacji projektu danych w postaci stosownych baz danych
Gromadzenie kolejnych nagrań w fazie II jest wskazane. Natomiast jakość i ilość danych jest oceniana po fazie I. Wstępna wersja systemu powinna być gotowa po fazie I.
- Czy anonimizacja danych jest niezbędna tylko do przekazania danych do NCBR po zakończeniu fazy I czy końcowe rozwiązanie musi mieć funkcję anonimizacji danych jako funkcjonalność?
Dane przekazane do NCBR powinny być zanonimizowane. Anonimizacja danych jako dodatkowa funkcjonalność systemu docelowego jest uzależniona od planowanego przez Wnioskodawcę sposobu wdrożenia wyników projektu.
- Czy anonimizacja musi być wykonana maszynowo. Jeśli nie to czy jako koszty kwalifikowane może zostać ujęty personel dokonujący anonimizacji?
Anonimizacja nie musi być wykonana maszynowo, jednak z punktu widzenia końcowego rozwiązania i możliwości wdrożenia, taka funkcjonalność byłaby pożądana. Koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych przy realizacji projektu - pracownicy badawczy, personel techniczny i pomocniczy, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z realizacją projektu objętego dofinansowaniem mogą zostać uznane za koszt kwalifikowalny.
- Jeśli musi być dokonana maszynowo to czy w ramach kosztów kwalifikowanych możliwe jest zatrudnienie osób weryfikujących całość bazy danych pozyskanej w ramach 1 fazy?
Koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych przy realizacji projektu - pracownicy badawczy, personel techniczny i pomocniczy, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z realizacją projektu objętego dofinansowaniem mogą zostać uznane za koszt kwalifikowalny.
- Czy kolejność występowania typów prac tj. badania przemysłowe i prace rozwojowe, rozpatrywana jest w ramach całego projektu czy poszczególnych faz, tzn. np. czy jeśli faza 1 kończy się pracami rozwojowymi to dopuszczalne jest rozpoczęcie drugiej fazy od badań przemysłowych?
Regulamin konkursu nie wprowadza ograniczeń w tym zakresie. Prace w projekcie powinny być jednak ułożone w sposób logiczny i przemyślany.
- Czy możliwe jest, że lider wdroży wyniki projektu w działalności gospodarczej konsorcjanta? Jeśli nie to czy rozwiązanie może być wdrożone u obu konsorcjantów.
Lider konsorcjum może wdrażać wyniki projektu do własnej działalności gospodarczej. Dopuszczalne jest jednak wdrażanie rozwiązania przez pozostałych konsorcjantów, przy uwzględnieniu praw majątkowych do wyników projektu (pkt. 21. Regulaminu konkursu).
- Czy projekt może dotyczyć jednej konkretnej specjalizacji lekarskiej?
Regulamin konkursu nie określa jakich specjalizacji ma dotyczyć system. Efektem projektu powinno być jednak stworzenie techniki dającej możliwość konwersji mowa – tekst w różnych zastosowaniach medycznych i telemedycznych. Uniwersalność rozwiązania jest przedmiotem oceny systemu przy przejściu projektu miedzy fazami II i III.
- Czy dane testowe przekazywane po fazie I, mają być nagraniami z faktycznych wizyt czy też mogą być symulacjami wizyt stworzonymi w oparciu o konsultacje z lekarzami. Czy weryfikacja po 1 fazie ma mieć charakter weryfikacji w warunkach laboratoryjnych lub zbliżonych do rzeczywistych czy też w środowisku rzeczywistym?
W przypadku braku możliwości pozyskania nagrań z rzeczywistych wizyt lekarskich, dopuszczalne jest przeprowadzeni symulacji wizyt w oparciu o konsultacje z lekarzami. Weryfikacja po I fazie będzie prowadzona w warunkach laboratoryjnych.
- Jaki jest zakres anonimizacji danych przekazywanych po fazie I?
Anonimizacji muszą podlegać wszelkie dane związane z danymi osobowymi. Wypełniony formularz powinien uniemożliwić powiązanie z nim konkretnej osoby.
- Czy system powinien przetwarzać również frazy wypowiadane przez pacjenta? Czy zakres lekarz lub lekarz+pacjent będzie inaczej punktowany?
Nie przewidziano dodatkowych punktów za dodatkowe przetwarzanie fraz wypowiadanych przez pacjenta. Rozwiązanie ma analizować cały wywiad lekarski, tzn. rozmowę lekarza z pacjentem.
- Czy wynagrodzenie dla lekarzy realizujących wizyty i przekazujących dane z wizyt jest kosztem kwalifikowanym?
Dopuszcza się zakup usystematyzowanych zbiorów danych w ramach kategorii pozostałych kosztów. Wynagrodzenia lekarzy, którzy nie są członkami zespołu B+R są kosztem niekwalifikowanym.
- Czy zakup bazy nagrań z teleporad jest kosztem kwalifikowanym?
Zakup bazy nagrań z teleporad może być uznane za koszt kwalifikowalny w projekcie.
- Czy przewidziano minimalne ilości danych jakie należy przekazać na zakończenie fazy I? W jaki sposób będzie dokonywana ocena ilości przekazanych danych?
Nie przewidziano limitów dot. ilości zebranych danych. Ocena będzie dokonywano porównawczo między Wykonawcami projektów.
- Jak oceniana jest jakość danych?
Oceniania jest różnorodność i złożoność formularzy/danych. Ocenie podlega również możliwość wykorzystania danych przez szeroką pulę Beneficjentów w różnorodnych scenariuszach użycia.
- Jak oceniany jest sposób i pomiar jakości plików audio
Jakość zebranych nagrań będzie oceniana porównawczo między realizującymi projekty, np. możliwą miarą jest stosunek sygnału do szumu.
- Jak oceniany jest dokładny format danych plików audio
Dane audio powinny być zapisane w jednym z popularnych formatów takich jak: flac, mp3, or wav.
- Czy rozwiązanie ma samoczynnie wypełniać formularze, czy możliwe jest zastosowanie podpowiedzi lekarzowi podczas uzupełniania formularzy.
Ocenie podlegać będzie samodzielne wypełnianie formularzy przez system. Jednakże scenariusze wdrożenia mogą przewidywać szerszą funkcjonalność systemu, np. zapewniać możliwość końcowej weryfikacji przez lekarza przed zatwierdzeniem.
- Jak mierzyć skuteczność rozwiązania? Pomiar długości wizyty jest nie miarodajny (inne czynniki niż wypełnianie formularza mogą wpływać na długość wizyty)?
Skuteczność systemu będzie wyznaczona na podstawie liczby poprawnie wypełnionych pól formularza przy pomocy miary loglikelihood. Warto zaznaczyć, że docelowe rozwiązania powinny być maksymalnie uniwersalne. Mile widziane będą też badania pokazujące praktyczną użyteczność rozwiązania, np. porównanie czasu wypełniania formularza bez użycia systemu i z jego wykorzystaniem.
- Czy zakładana jest konkretna wartość skuteczności rozwiązania, jeśli tak to jaka i w jaki sposób mierzona?
Nie założono konkretnej wartości skuteczności rozwiązania. Kwalifikacja będzie odbywała się porównawczo z innymi rozwiązaniami.
- Czy rozwiązanie ma przewidywać typ wypełnianego dokumentu, czy lekarz sam ma sobie je wybrać?
Lekarz powinien wskazywać typ formularza. Funkcjonalność przewidywania typu wypełnianego dokumentu jest mile widziana.
- Czy rozwiązanie za pomocą komend głosowych ma rozpoczynać wypełnianie formularza czy też ma uruchamiać je wyszukując i łącząc dane w trakcie wizyty
Rozpoczęcie wypełniania powinno być zainicjowane przez lekarza, np. komendą głosową.
- Założone przy temacie badawczym korzyści realizacji projektu wykluczają się. Z jednej strony wskazane jest, że dzięki oszczędności czasu na uzupełnianiu dokumentacji wizyty będą trwały krócej, z drugiej zaś wskazywane jest że lekarz będzie mógł poświęcić więcej czasu na diagnozę. Które z korzyści i czy w ogóle, są ważniejsze?
Automatyczne wypełnianie dokumentacji medycznej pozwoli na zaoszczędzenie czasu, który może zostać wykorzystany przez lekarza na pogłębienie wywiadu lekarskiego/diagnozy jednego pacjenta lub może zostać poświęcony kolejnemu pacjentowi z kolejki.
- W jaki sposób należy przekazać rozwiązanie w wersji PoC?
Wykonawca powinien zapewnić zdalny dostęp do komputera, na którym zainstalowany jest system. Wszystkie ułatwienia dostępu, np. poprzez panel, będą mile widziane.
- Czy przekazywane dane mają zostać przekazane jedynie w wersji zanonimizowanej czy też oryginał + anonimizacja?
Dane przekazane do Centrum powinny być zanonimizowane.
- Czy wykonawcy otrzymają bazy innych wykonawców do testowania czy też testy będą realizowane przez NCBR w udostępnionych narzędziach?
Wykonawcy nie uzyskają dostępu do danych pozyskanych od Wykonawców pozostałych projektów. Testy będą realizowane przez Komitet Sterujący w udostępnionych narzędziach. Każdy Wykonawca musi przedstawić wymagania, jakie jego system stawia danym wejściowym od innych wykonawców i z kolei musi swój system zaopatrzyć w interfejsy wejściowe zgodne z wymaganiami innych dostarczycieli danych.
- Podczas oceny projektu oceniana jest wartość naukowa projektu, w której m.in. „sposób rozwiązania problemu postawionego w projekcie uwzględnia najnowsze osiągnięcia w dyscyplinie dotyczącej projektu” jak weryfikowane jest kryterium „najnowsze”?
Zespół Ekspertów ocenia innowacyjność rozwiązania proponowanego we wniosku o dofinansowanie. Ocena innowacyjności opiera się o porównanie proponowanego rozwiązania do aktualnych osiągnieć w dyscyplinie dotyczącej projektu.
- Wynikiem prac zrealizowanych w ramach Fazy I powinno być w szczególności: „…. która pozwoli na automatyczne zidentyfikowanie odpowiedzi na pytania zawarte w formularzu, który ma być wypełniony na podstawie rozmowy” Czy formularz musi być wypełniony czy też może sugerować wybory lub tworzyć listy rozwijane itp.?
Formularz powinien być wypełniany automatycznie. Jednakże scenariusze wdrożenia mogą przewidywać szerszą funkcjonalność systemu, np. zapewniać możliwość końcowej weryfikacji przez lekarza przed zatwierdzeniem. System może dodatkowo informować o innych możliwościach wypełnienia pola, dając opcje całkowitego odrzucenia sugestii systemu i wpisania danych ręcznie poza systemem.
- „Kryteria przejścia z I fazy realizacji projektu do fazy II realizacji projektu: Ocenie podlegać będzie: ilość zgromadzonych przez wykonawcę danych 0 ”. Jak rozumieć ilość danych? Długość nagrań, ilość słów, rozmiar bazy danych, ilość wywiadów/spotkań/innych form?
Oceniana będzie liczba pozyskanych nagrań i wypełnionych na ich podstawie formularzy.
- Kryteria przejścia z I fazy realizacji projektu do fazy II realizacji projektu: Ocenie podlegać będzie: jakość (reprezentatywność) przedstawionych przez wykonawcę danych”. Jak rozumieć „reprezentatywność”? Jak będzie oceniana?
Reprezentatywność danych rozumiana jest jako różnorodność zebranych danych i ich adekwatność w stosunku do celu projektu. Ocena będzie dokonywana porównawczo w stosunku do innych zaproponowanych rozwiązań.
- Jak wyglądać będzie ewaluacja projektu po poszczególnych fazach? W przypadku gdy w trakcie fazy I Wykonawca skupi się na jednej ze specjalizacji, jak jego system będzie ewaluowany?
System będzie podlegał ocenie na całym zbiorze danych, tzn. dane mogą odnosić się do różnych specjalizacji lekarskich. Celem projektu jest stworzenie uniwersalnego systemu, który dobrze poradzi sobie w każdej sytuacji. Z tego względu istotne może być zaplanowanie pozyskania przez wykonawców różnorodnych danych do uczenia systemu.
- Co powinno być efektem projektu: system do rozpoznawania mowy czy narzędzie rozumiejące dialog lekarza z pacjentem i wydobywające z rozmowy istotne treści?
W ramach projektu powinien zostać opracowany generyczny system wspomagający pracę lekarza, możliwy do wykorzystania w szerokim wachlarzu zastosowań. System powinien analizować wywiad lekarski i wydobywać z rozmowy treści, które następnie byłyby klasyfikowane semantycznie i wprowadzane do wcześniej zbudowanego formularza i bazy danych. System powinien być oparty o algorytmy AI i mieć możliwość wgrania danych testowych.
Temat 8 Asystent petenta w instytucjach użyteczności publicznej
- Czy rozwiązanie opracowane w ramach tematu nr 8 mogą dotyczyć kontaktów podległych urzędowi gminy np. przychodnie publiczne?
Konkursem objęte są jedynie kontakty z literalnie wymienionymi urzędami: gminy, stanu cywilnego, skarbowym.
- Czy w ramach tematu 8 należy mieć sformalizowaną formę współpracy z urzędem (umowa o współpracy)? Co dokładnie oznacza słowo „kontakty”? Czy w urzędzie w takim przypadku będzie można zrobić wdrożenie rozwiązania?
Forma współpracy Wykonawcy z urzędem nie jest przez Centrum określona. Jednak zgodnie z Załącznikiem 12 do Regulaminu konkursu Wykonawca zobowiązany jest w ramach realizacji fazy III do przetestowania w pełni funkcjonalnego asystenta petenta przynajmniej w jednej instytucji użyteczności publicznej w wariancie osobistego załatwiania przez petenta spraw w IUP i przy korzystaniu z e-urzędu celem wykazania prawidłowego funkcjonowania systemu.
Przez słowo „kontakty” rozumie się osobiste załatwianie przez petenta spraw w urzędzie oraz przy korzystaniu z e-urzędu.
Wdrożenie rozwiązania powinno nastąpić zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu.
- Jak wygląda kwestia kontaktów z jednostkami IUP? Czy NCBR będzie pośredniczył/wskazywał jednostki, które mają wziąć udział w pozyskiwaniu scenariuszy obsługi petenta czy też jest to wyłącznie w gestii wykonawcy projektu? Jak może zostać nawiązana współpraca ze wskazanymi w konkursie trzema urzędami? Czy NCBR posiada informacje, umowy, deklaracje chęci współpracy urzędów z podmiotami realizującymi zadania konkursowego projektu?
Za kontakt z jednostkami IUP odpowiedzialny jest Wykonawca projektu. NCBR nie pośredniczy w nawiązywaniu współpracy z jednostkami.
- Czy wymienione urzędy dysponują środkami przeznaczonymi na współpracę z podmiotem realizującym konkursowy projekt? Jeśli nie to czy mogą starać się o przydzielenie takich środków? Jeśli nie to czy koszty współpracy urzędu z podmiotem mogą być objęte dofinansowaniem, o które ubiega się wnioskodawca, tj. czy wnioskodawca może ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzenia dla osób z urzędów zaangażowanych w projekt, pracującej przy stworzeniu zbioru danych uczących?
Centrum nie przewiduje oddzielnego źródła finansowania dla urzędów. Wynagrodzenie osób zaangażowanych w stworzenie zbiorów danych niezbędnych do realizacji projektu może zostać uznane jako koszt kwalifikowalny projektu, zgodnie z przewodnikiem kwalifikowalności.
- Jak będzie konstruowany zbiór testowy, na którym walidowane będzie rozwiązanie po zakończeniu I fazy?
Dane wykorzystane do walidacji systemów po zakończeniu fazy I będą pochodzić od wszystkich Wykonawców projektów.
- Czy przygotowany zbiór danych musi składać się z pytań i odpowiedzi do wszystkich trzech typów urzędów, czy można wybrać 1?
Pytania i odpowiedzi powinny dotyczyć wszystkich trzech typów urzędów.
- Czy pytania i/lub odpowiedzi mają odgórnie ograniczoną długość (liczba słów/ zdań)?
Nie przewidziano limitów długości pytań/odpowiedzi.
- Czy odpowiedzi muszą wprost odpowiadać tak jak odpowiada człowiek, na pytanie, czy wystarczy, że zdania zawierają informacje o które pyta petent?
Mile widziane będzie możliwie naturalne sformułowanie odpowiedzi, jednak nie jest ono wymagane, dopóki odpowiedź jest jednoznaczna, przejrzysta i zrozumiała dla przeciętnego petenta.
- Czy rozwiązanie będzie testowane na wszystkich trzech typach urzędów?
Testowanie rozwiązania będzie się odbywało na danych ze wszystkich 3 typów urzędów.
- Jak będzie oceniania skuteczność modelu?
System będzie oceniany zgodnie z kryteriami przejścia do kolejnych faz realizacji projektu
- Czy testowanie modelu zakłada najpierw nauczenie modelu na danych pochodzących od konkurencyjnego wykonawcy? A dopiero potem testowanie na ich przypadkach testowych?
Testowanie nie przewiduje etapu uczenia algorytmu na danych pochodzących od konkurencyjnego wykonawcy.
- Czy rozwiązanie uzyskane w pierwszej fazie musi obsługiwać wszystkie trzy typy urzędów czy też może skupiać się na jednym wybranym?
System powinien być zdolny do wspomagania petenta w każdym z rozważanych urzędów.
- Czy docelowe wdrożenie musi obejmować wszystkie trzy typy urzędów?
Sposób wdrożenia określa Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie. Wdrożenie we wszystkich trzech typach urzędów nie jest obligatoryjne.
- Czy można rozszerzyć listę urzędów o dodatkowe instytucje?
Opracowywany algorytm powinien obejmować wskazane typy urzędów.
- Czy rozwiązanie może zawierać integrację z rozwiązaniem komercyjnym? W szczególności czy można użyć gotowego modułu zamiany mowy na tekst dostępnego na rynku?
W ramach programu powinny powstać nowe, generyczne rozwiązania. Nie jest dopuszczalne korzystanie z gotowych rozwiązań komercyjnych. Natomiast dopuszczalne jest bazowanie na rozwiązaniach otwartych.
- Jak będzie weryfikowana reprezentatywność zbiorów danych w ramach kryteriów przejścia do II fazy – czy będzie to np. zróżnicowanie urzędów/zakresu spraw/rodzajów problemów?
Komitet Sterujący programu, w ramach przytoczonego kryterium, będzie oceniał różnorodność zebranych danych i ich adekwatność w stosunku do celu projektu
- W wytycznych do wyników prac w fazie II pojawia się konieczność testowego użycia dla wszystkich zbiorów nagrań otrzymanych od wykonawców projektów z I i II fazy – czy zgromadzenie nagrań jest obowiązkowe dla tego tematu?
Przetwarzanie danych głosowych w temacie 8 jest pożądane ale nie obligatoryjne. Po fazie II system powinien być dostosowany tak, aby możliwe było jego testowe użycie dla wszystkich zbiorów danych otrzymanych od wykonawców projektów z I i II fazy
- Czy w przypadku braku odpowiednich danych możliwe będzie ich uzupełnienie poprzez przeprowadzenie wywiadów z pracownikami urzędów? Czy koszt przeprowadzenia takich badań (ankieterzy, analiza wyników) będzie kosztem kwalifikowanym w projekcie?
Koszt przeprowadzenia badań ankietowych może być kosztem kwalifikowanym w projekcie
- Czy temat 8 dotyczy wyłącznie przetwarzania mowy czy mogą być to również inne formy?
Zgodnie z regulaminem, wspomagane przez system formy kontaktu z petentem to m.in.: sms, maile, czat, monitor interaktywny. Analiza, przetwarzanie i rozumienie danych głosowych jest pożądane ale nie obligatoryjne
- Co należy rozumieć jako monitor interaktywny?
Monitor interaktywny to urządzenie służące do wyświetlania treści, odtwarzania dźwięku oraz dodaje funkcje dotykową. Monitor jest jednocześnie wyświetlaczem i powierzchnią dotykową.
- Co w całym opisie Konkursu należy rozumieć jako e-urząd? Czy chodzi o jakieś określone aplikacje?
E-Urząd to platforma elektroniczna, dzięki której można załatwić sprawy w urzędzie niezależnie od pory dnia i miejsca pobytu, bez konieczności fizycznego kontaktu z urzędem. Regulamin konkursu nie precyzuje o jakie aplikacje chodzi.
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
Zasady Konkursu
-
Rozwiń tekst
Wniosek o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami
-
Rozwiń tekst
Umowa o wykonanie i finansowanie projektu - Umowa o Dofinansowanie
-
Rozwiń tekst
Listy rankingowe
-
Rozwiń tekst
Dokumenty archiwalne
-
Kontakt
Tel. 22 39 07 170
E-mail: info@ncbr.gov.pl
Strona www: https://www.gov.pl/web/ncbr/punkt-informacyjny
-
Kontakt
Tel. 22 39 07 191
- Pierwsza publikacja:
- 06.04.2021 07:33 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- SPKK
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
INFOSTRATEG (II konkurs) | 26.0 | 01.09.2022 11:56 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 25.0 | 11.02.2022 15:18 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 24.0 | 11.02.2022 11:26 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 23.0 | 08.02.2022 15:36 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 22.0 | 04.01.2022 12:52 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 21.0 | 30.12.2021 11:59 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 20.0 | 15.10.2021 12:23 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 19.0 | 11.10.2021 11:08 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 18.0 | 16.09.2021 08:20 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 17.0 | 03.09.2021 11:01 Paweł Kęska |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 16.0 | 03.09.2021 10:55 Paweł Kęska |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 15.0 | 06.07.2021 16:00 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 14.0 | 05.07.2021 16:01 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 13.0 | 30.06.2021 12:51 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 12.0 | 30.06.2021 12:49 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 11.0 | 15.06.2021 09:01 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 10.0 | 15.06.2021 09:00 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 9.0 | 15.06.2021 08:59 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 8.0 | 15.06.2021 08:53 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 7.0 | 07.05.2021 15:22 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 6.0 | 07.05.2021 00:00 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 5.0 | 09.04.2021 07:40 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 4.0 | 06.04.2021 08:39 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 3.0 | 06.04.2021 08:05 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 2.0 | 06.04.2021 07:36 Szymon Iwańczuk |
INFOSTRATEG (II konkurs) | 1.0 | 06.04.2021 07:33 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP